Algemeen, Commercieel, Content Curatie, Inbound Marketing, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Search

4 on-site SEO tips voor online marketeers

0 256

Het SEO werkveld is voor mij al vijf jaar een wereld waarin ik blijf ontdekken. Elke dag weer verandert mijn vak. Soms komt dat omdat we weer meer leren over hoe Google nou precies werkt en onze tactieken daarop aanpassen en soms doordat Google daadwerkelijk iets verandert aan het algoritme dat de ranking bepaalt. Met andere woorden; het kat en muis spel dat Google en SEO consultant spelen is continu in ontwikkeling. En zie dan nog maar eens op de hoogte te blijven.  Daarom hieronder vier tips waar volgens mij online marketeers rekening mee moeten houden richting de toekomst. Bij deze tips ligt de focus op on-site optimalisatie en niet op offsite SEO, zoals link management.  

Ad

Google’s Missie

Google omschrijft hun missie als volgt:

“Alle informatie ter wereld oraniseren en universeel toegankelijk maken”

Er zitten een paar belangrijke dingen in dit ogenschijnlijk simpele zinnetje. De eerste is dat ze ‘alle informatie’ ter wereld willen organiseren. Dat is namelijk écht alles, ook de informatie die op het randje van de privacywetgeving helemaal niet van Google is, zoals alles dat we op onze telefoon doen.

Het tweede element is dat ze alle informatie beschikbaar willen maken. Maar er staat nergens dat dit persé via search moet en ik geloof dat Google dat zelf ook prima weet. Steeds vaker gaat het helemaal niet om search. Meer hierover in de eerste tip in dit artikel.

Wie in de ‘tien waarheden’ van Google duikt ziet de thema’s van dit artikel ook terug. Nummer één is ‘richt je op de gebruiker en de rest volgt vanzelf’, nummer drie is ‘snel is beter dan langzaam’ en nummer 5 is ‘niet alleen achter je bureau heb je antwoorden nodig’. Oftewel: gebruikers, snelheid en mobiel. De belangrijkste thema’s waar ik met mijn klanten het meest over spreek. Ze zijn hot!

Tip 1: Hou rekening met de ontwikkelingen van Google

Tip één kreeg ik van Menno Hordijk (online marketeer bij Manutan). Hij schreef opFrankwatching dat in 2020 niemand meer search gebruikt:

In de toekomst moet u er niet alleen zijn als er naar u gezocht wordt, maar op elk relevant moment voor de gebruiker…

We zijn gewend geraakt aan vragen stellen op Google. Het maakt niet uit of we dat op desktop of mobiel doen. Bovendien maakt het niet meer uit of we dat schrijven of letterlijk tegen onze telefoon zeggen. Maar we moeten nu nog wél de vraag ook daadwerkelijk stellen.

Google heeft met Google Now een nieuwe ambitie gesteld: antwoord geven zonder dat mensen er om vragen. Dus ’s ochtends een berichtje over wat voor weer het wordt en ’s avonds informatie over de reistijd naar huis. Ga je vaak naar een bepaal café? Dan geeft Google Now ‘s avonds ook een tip over de reistijd naar die locatoe. Of een reservering in een restaurant, vluchtinformatie, dichtstbijzijnde attracties of info over openbaar vervoer; niets is te gek.

De nieuwste feature heet Now on Tap, welke sinds oktober 2015 beschikbaar is. Dus stel, je praat met een vriendin over een hapje gaan eten samen. Je hoeft alleen maar op de knop van uw telefoon te drukken (een longpress) en Google bepaalt vanuit de context welke informatie relevant is en schotelt je de opties voor die nodig zijn. De techniek staat voor niets.

Optimaliseren om deze informatie te geven wanneer een klant er behoefte aan heeft. Dat is de nieuwste uitdaging. Volgens Hordijk zal de SEO’er wel gewoon blijven bestaan, maar verandert de S alleen naar Suggestion Engine Optimalisation.

Tip 2: Keywords worden topics

Het algoritme van Google heeft sinds 2013 een ‘naam’, namelijk Hummingbird. In totaal zijn er meer dan 200 ranking factoren waar Google rekening mee houdt. Search Engine Land schreef onlangs in een artikel dat er waarschijnlijk zo’n 10.000 variaties mogelijk zijn. Of subsignalen zoals zij het noemden.

En toen was daar ineens “Rankbrain” vorig jaar. Volgens Google het op twee-na belangrijkste ranking signaal dat ze momenteel gebruiken. Wat die eerste twee zijn zeggen ze er overigens niet bij.

Rankbrain is Artificial Intelligence die probeert natuurlijke taal beter te begrijpen. Het wordt volgens Google nog niet toegepast bij alle zoekopdrachten, maar wel bij veel. Het gaat hier om een zelflerend systeem, wat natuurlijk handig is aangezien heel veel zoekopdrachten bij Google vaak nog nooit ingevoerd zijn. Rankbrain koppelt zaken aan elkaar, doet aannames en leert op basis daarvan bij.

Google verandert en dwingt online spelers om mee te veranderen. Dat betekent niet dat zoekwoorden dood zijn, maar dat we een beweging maken richting topic optimalisatie. Structuur is vaak de basis voor elke SEO campagne en het groeperen van relevante zoekwoorden blijft belangrijk. Het gaat echter niet meer om de combi van ‘vakantie New York’ en ‘stedentrip New York’, maar eerder om de Empire State Building, het vrijheidsbeeld, Manhatten, Central Park, Times Square etc.

Google probeert met Rankbrain zoekopdrachten en natuurlijke taal nog beter te begrijpen. Synoniemen zullen beter begrepen worden en content groepen worden belangrijker. Een nieuwe uitdaging dus voor online marketeers.

Tip 3: Een goede ranking staat niet gelijk aan verkeer

Google verandert dus veel en continu. Niet alleen in relevantie, maar ook in wat we in de zoekmachine kunnen zien. Verrijkte resultaten zoals afbeeldingen, de knowledge graph, en lokale resultaten zijn slechts enkele voorbeelden van meer visuele en meer uitgebreide content die Google laat zien na een zoekopdracht.

Waarom is dit belangrijk? Omdat het ‘bovenste’ organische resultaat soms niet eens meer boven de ‘vouw’ staat! Dat heeft consequenties. We hebben voorbeelden gezien waarbij dit voor klanten resulteerde in maar liefst 40% minder bezoekers op de homepage.

Uiteindelijk is dus niet de ranking het belangrijkste, maar de zichtbaarheid en de (relevante) traffic die dit kan brengen. 

Ad

Tip 4: UX is een ranking factor!

Een andere belangrijke verandering is de invloed van gebruikerservaring op SEO. Het is tijd om eens naar de grotere puzzel te kijken en ons te realiseren dat SEO slechts een stukje is uit het online marketing verhaal. Het gaat niet meer persé om rankings. Het gaat om traffic en uiteindelijk vooral om euro’s.

We zien soms de meest prachtige organische zoekresultaten, maar wanneer we op een resultaat klikken zijn we volledig de weg kwijt. Kun jij eerlijk zeggen dat jouw organische landingspagina’s aansluiten bij de zoekopdrachten die uw gebruikers hebben ingetoetst en dat deze gebruiksvriendelijk zijn? Belangrijk om even bij stil te staan, want Google hecht hier steeds meer waarde aan.

Zo schudde het bedrijf de wereld vorig jaar (en in mei van dit jaar nog) wakker met de ‘mobilegeddon’ update voor mobiele websites en telt snelheid tegenwoordig mee als ranking factor. Signalen dat UX ook een ranking factor wordt. In de toekomst gaat het dus nog meer om de ervaring ná de zoekmachine. Resultaten zijn voor Google tenslotte niets waard als de bezoeker niet vindt wat hij zoekt.

Het bedrijf probeert hier nu de wereld van te overtuigen. En terecht, want zonder snelle, mobielvriendelijke website telt u eigenlijk niet meer mee in 2016. Dan bent u echt te laat.

Denk als je bezoeker

We moeten dus optimaliseren voor zoekmachine én gebruiker. Niet alleen moet technisch alles in orde zijn voor de zoekmachine, maar ook moet de gebruiker letterlijk ‘landen’ en een goede ervaring hebben. Hij moet álles kunnen lezen over zijn zoekopdracht en kunnen rekenen op een snelle en mobielvriendelijke ervaring . Een wijze les, want uiteindelijk ben je afhankelijk van deze gebruiker. Zonder hem heb je tenslotte geen bestaansrecht.

Kortom: luister, leer, optimaliseer. Google denkt als een bezoeker. Essentieel dus dat jij dit ook doet. En kun je hier ondersteuning  bij gebruiken? Neem dan vooral contactmet ons op, onze SEO specialisten denken graag met je mee. 

Leestip: Linkbuilding en contentmarketing: twee handen op een buik!

 Lees het artikel

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

About the author / 

Tribal Internet Marketing
Tribal Internet Marketing

Tribal Internet Marketing gelooft dat de vooruitgang van internet marketing wordt versneld door onderling vertrouwen. Wij streven daarom naar samenwerkingen met korte lijnen en zuivere communicatie. Samenwerken betekent voor Tribal: hard werken, aanspreekbaar zijn, volwassen dialogen kunnen voeren en vooral ook veel plezier maken. Tribal Internet Marketing is samen met AdChieve onderdeel van de Tribal Internet Group. Meer informatie over Tribal Internet Marketing vindt u hier.Tribal.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Cursus Content Marketing Management

    May 17 , 15:00 - June 15 , 21:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 12 , 15:00 - December 14 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy