Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing

5 oorzaken die content marketing tot een mislukking maken

0 998

Content Marketing is populairder dan ooit, dat weet je nou wel. En tóch hebben veel Nederlandse bedrijven nog geen overtuigende cijfers die staven dat hun Content Marketing strategie werkt.

Daarbij zijn er tal van bedrijven die er wel over horen, maar nog niet begonnen zijn aan, of verder gekomen zijn dan het starten van een blog.

Op welke plek je ook staat: Content Marketing biedt geen gouden bergen zonder slag of stoot. De 5 oorzaken die jouw Content Marketing tot een mislukking maken, lees je hier:

1. Je gelooft het grootste sprookje dat ooit rond Content Marketing is ontstaan

We hebben al vaak geprobeerd een gevoel van realisme rond dit onderwerp in te bouwen, maar dit gebeurt niet vanzelfsprekend.

Wanneer je als bedrijf investeert en start met een content marketing strategie en dit baseert op de verwachting dat de content die je plaatst automatisch geklikt wordt, bezocht wordt en daarna klanten oplevert… kom je van een koude kermis thuis.

In werkelijkheid is niet te voorspellen hoe mensen met onze content in aanraking komen en welke keuzes ze dan maken. Uiteraard bied je informatie en conversiemogelijkheden, maar hoe men bij die conversie uitkomt of wanneer, wordt niet bepaald door jouw eenmalige publicatie.

Content Marketing is geen one-stop-shop. Het is een kwestie van relatie bouwen, beklijven, herkenbaar worden als bedrijf en merk en herhaald kwaliteit bieden.

2. Je hebt content gemaakt zonder publiek

Hoewel het ons allemaal fantastisch lijkt om een markt-gerelateerde viral te maken, het lukt bijna niemand. Ook als we echt goede content hebben gecreëerd, wil dat niet zeggen dat deze ineens massaal wordt gedeeld, zeker niet in Nederland.

Liever richt je je op het maken van content voor een specifieke doelgroep waarvan je verwacht dat ze aansluiting vinden met je boodschap en bereid zijn deze te steunen en versterken (delen).

3. Je stopt tijd in de content, maar niet in de versterking ervan

Wanneer we actief bloggen, downloads ontwikkelen en infographics samenstellen zijn we vaak ook wel zo helder om deze te verspreiden via onze social media kanalen. Welke promotende middelen voor jouw bedrijf het beste werken, is afhankelijk van je doelgroep.

Ga dus eens goed kijken naar online locaties waar je doelgroep te vinden is. Denk hierbij, sorry voor de afgezaagde term, eens ‘outside the box’. Er zijn meer kanalen en ingangen te vinden dan je denkt, met wat research en creativiteit.

4. Je denkt niet aan zoekmachines

Ad
Hoe eenvoudiger mensen je op zoekmachines vinden, hoe groter de kans is dat mensen ook echt met jouw content in aanraking komen. Daarbij is het ontstaan van relevante, natuurlijke links nog steeds een element in vindbaarheid en beïnvloedt het zo niet alleen vindbaarheid van die content, maar je gehele domein.

5. Je geeft veel te snel op

Misschien wel de allerbelangrijkste van allemaal: Je hebt het opgegeven.
Content Marketing is een lange termijn spel. Het is heel bijzonder als een individuele post ineens direct voor omzet zorgt. Een online bereik en herkenbaarheid heeft tijd nodig om te groeien en content staat niet per direct bovenaan in zoekmachines.

Zorg dat je vooral NIET opgeeft voordat je content de tijd heeft gehad om echt zijn kracht te gaan ontwikkelen. Wel iets om je directie te melden: Content blijft in zoekmachines zijn werk doen, dus het is nooit verloren.

Bron: Supair Marketing

About the author / 

Supair Marketing
Supair Marketing

DIT is Supair Marketing; gedreven en ervaren mensen die met ieder hun kracht dit full service Online Marketing bureau in Tilburg zijn. Feitelijk zijn wij de online marketing afdeling van je bedrijf. Wij werken niet voor je, maar met je. Met Supair Marketing heb je: gecertificeerde marketeers, een vast aanspreekpunt, mensen die voor je klaar staan, ruime en bewezen ervaring op het gebied van marketing. We willen graag met je samenwerken aan meetbaar resultaat op de vlakken die voor jouw bedrijf van belang zijn. Meer informatie over Supair Marketing vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy