Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Online Marketing, Search

7 methodes voor een succesvolle linkbuildingstrategie

0 327

Linkbuilding en linkmanagement. Twee begrippen die veel gebruikt worden om off-page SEO van webpagina’s te definiëren. Maar hoe belangrijk is dit om in 2016 hoog te scoren in Google? Zelfs de meest ervaren SEO marketeer heeft moeite om concreet uit te leggen welke tactiek nu het beste werkt om een zo sterk mogelijk linkprofiel te krijgen voor websites. In dit artikel geef ik een aantal verschillende Linkbuilding tactieken die je in 2016 kunt gebruiken om nog meer uit je online activiteiten te halen. Veel leesplezier! 

Ad

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het plaatsen van links naar een website. Het is een signaal voor Google dat websites belangrijk zijn, waardoor het de betreffende websites hoger plaatst in de zoekresultaten. Een paar jaar geleden dacht men dan ook vanuit de ‘hoe meer, hoe beter’ strategie, maar anno 2016 gaat dit niet meer op. De relevantie van de “backlinks” moet zo hoog mogelijk zijn, waarmee Google de kwaliteit van de “backlinks” beoordeelt. Het verkrijgen van een zo sterk mogelijk linkprofiel, met kwalitatieve links, is dé manier geworden om concurrenten op het web te verslaan in de zoekresultaten. Onderstaand zie je een aantal linkbuilding tactieken die veel gebruikt gaan worden in 2016:

1. Content Marketing voor kwalitatieve content

Als je kwalitatief goede content schrijft, kan dit links op een natuurlijke wijze aantrekken. Wanneer mensen geïnteresseerd zijn in de content die op een website staat, zijn ze sneller geneigd om hier naartoe te linken. Veel websites hebben niet het aantal bezoeken zoals bijvoorbeeld de blogs die SEO-guru Rand Fishkin schrijft. Daarom is het slim dat de artikelen die je schrijft van waarde zijn voor zogenaamde long-tail zoektermen. Dit zijn zoektermen die relevant zijn voor je website, maar waar minder zoekvolume en dus minder concurrentie op zit. Een handige manier om toch relevante bezoekers naar je blog te trekken.

In 2016 draait het echter niet alleen om kwalitatieve content, ook de user-experience speelt een steeds grotere rol. Het wordt daarom belangrijker dat je artikelen content zoals grafieken, checklists en bonussen voor de lezers bevat. Alles om de gebruikservaring van je bezoekers te verbeteren!
En wil je echt het meeste uit je kwalitatieve content halen? Plaats dan niet alleen blogs op je eigen website, maar zet ook handmatig content uit bij websites waar jouw doelgroep actief is. Zo vergroot je het bereik van je bedrijf en is de kans groter dat je extra bezoekers naar je site trekt.

2. Interviews

Het ultieme doel van linkbuilding is om op een leuke, creatieve manier een autoriteit te worden in je niche. Vermeldingen op websites en in publicaties zijn een goede manier om aan deze status te bouwen en ervoor zorgen dat mensen je willen interviewen. Je bent tenslotte een autoriteit. Maar hoe zorg je dat je deze vermeldingen krijgt? Onderstaande tips helpen je hierbij:

  • Ga op zoek naar kleine websites in jouw markt waarmee je al een relatie hebt en biedt kwalitatieve content aan voor plaatsing;
  • Zoek vervolgens websites die regelmatig interviews houden met andere bloggers binnen de markt waarin je opereert en neem hier contact mee op. Wie weet kun je hier links mee uitwisselen die weer bijdragen aan je linkprofiel;
  • Benader journalisten. Deze zijn altijd op zoek naar een goed verhaal en willen graag benaderd worden. Probeer na een interview altijd een link op de website van de betreffende journalist te krijgen en verspreid het interview ook op je eigen kanalen.

3. Gast bloggen op externe websites

Een gastblog dat gepubliceerd wordt op een website met weinig bezoekers en vrijwel geen weinig social media activiteit, biedt weinig toegevoegde waarde. Het is dus van belang om onderzoek te doen naar blogs/ websites die veel bezoekers trekken. Een artikel op een dergelijke site levert zowel bezoekers als een goede, kwalitatieve link op. Helemaal ideaal is als je een afspraak kunt maken met zo een site dat je periodiek een blog aanlevert. Op deze manier gaan de bezoekers je steeds meer als een autoriteit zien.

Ook hier is kwalitatieve content het sleutelwoord. In 2016 is het meer regel dan uitzondering dat er hoge kwaliteit content wordt aangeboden bij websites met een hoge autoriteit. Met matige content hoef je niet eens meer aan te kloppen. Hier ligt dus de kans op een mooie wisselwerking als jij een sterk artikel aanbiedt. Zij hebben nieuwe content voor hun bezoekers en jij bouwt aan je linkprofiel en naamsbekendheid. Een win-win situatie voor beide partijen.

4. Infographics

Infographics zijn een goede manier om links te verzamelen en bovendien gemakkelijk te delen. Een infographic gebruikt visuele informatie om informatie over te brengen. Veel mensen vinden het leuker (en gemakkelijker) om informatie op deze manier op te bekijken. Een infographic op het internet werkt dan ook vaak beter dan simpele lappen tekst. Slim is om links in de infographic op te nemen zodat de kans groter is dat mensen doorklikken naar de bijbehorende website. Ondanks dat er al veel infographics te vinden zijn, vind ik het dan ook een leuke manier van linkbuilding.

Onderstaand zie je een voorbeeld van een infographic (klik op de infographic voor de volledige weergave).

Infographic SEO

5. Interne links

Interne links zijn heel belangrijk. Het helpt zoekmachines om te begrijpen waar pagina’s over gaan en welke pagina’s belangrijk zijn op je website. Het is ook ontzettend handig, omdat je er de totale controle over hebt. Toch vergeten webmasters vaak het belang van dit intern linken. Zonde, want een linkprofiel dat goed in elkaar zit zorgt ervoor dat de kracht van waardevolle links op de homepage ook de achterliggende pagina’s positief beïnvloeden. .

Ad

6. Het linkprofiel van concurrenten

Een heel gemakkelijke manier om nieuwe targets voor linkmanagement te vinden is het onderzoeken van het linkprofiel van concurrenten. Persoonlijk maak ik gebruik van Majestic SEO en Ahrefs om het linkprofiel van concurrenten te onderzoeken. Hiermee breng je alle backlinks naar de sites van concurrenten in kaart. Vervolgens kun je analyseren welke belangrijke links je website mist en die je concurrent wel heeft. Een handige manier om extra interessante targets te vinden die het linkprofiel van je website versterken.

7. Broken backlinks

Backlinks staan niet voor eeuwig op een website en kunnen verdwijnen doordat de doelpagina’s niet meer bestaan. Het analyseren van deze verloren backlinks is een snelle en efficiënte manier om het linkprofiel te versterken. Zodra in kaart is gebracht welke links verloren zijn en/of naar een pagina verwijzen die niet meer bestaat, kunnen de links aangepast worden of eventueel opnieuw aangeschreven worden. De kans is relatief groot dat de links opnieuw geplaatst zullen worden en het aanpassen van verkeerde links is natuurlijk een quick win!

Maak de winnende goal met linkmanagement

Linkmanagement is zoals je vast wel vaker gehoord hebt behoorlijk tijdrovend! Maar wanneer je het goed aanpakt is het zeker de moeite waard. Ik ben zelf een voetballer en maak graag de vergelijking met een voetbalopstelling: wanneer je een website hebt die technisch goed in elkaar zit (verdediging) en waar goede content op staat (middenveld), kun je het afmaken met linkbuilding (spitsen)! Meer weten over linkmanagement en de kracht van linkbuilding voor jouw website? Vraag het me dan gerust via teun.de.wit@tribal.nl of via 073 648 70 70.

About the author / 

Tribal Internet Marketing
Tribal Internet Marketing

Tribal Internet Marketing gelooft dat de vooruitgang van internet marketing wordt versneld door onderling vertrouwen. Wij streven daarom naar samenwerkingen met korte lijnen en zuivere communicatie. Samenwerken betekent voor Tribal: hard werken, aanspreekbaar zijn, volwassen dialogen kunnen voeren en vooral ook veel plezier maken. Tribal Internet Marketing is samen met AdChieve onderdeel van de Tribal Internet Group. Meer informatie over Tribal Internet Marketing vindt u hier.Tribal.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy