Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Online Marketing

Best practice: in 5 stappen naar online succes!

2

Wanneer is Content Marketing succesvol? Dat wil ik aan de hand van de volgende case laten zien. Het gaat niet om de hoeveelheid content die je creëert, maar om de kwaliteit ervan. Dit voorbeeld laat zien dat het bedrijfssucces van Content Marketing vooral zit in het creëren van een rond verhaal. Een verhaal dat van begin tot eind klopt, geloofwaardig is en inspireert.

Grapedistrict kijkt eigenwijs tegen wijn aan

Stap 1: Merkidentiteit

Clichématig geboren, maar doen er alles aan wijnclichés tegen te gaan. Grapedistrict selecteert wijnen, direct van de boer uit aparte gebieden en hanteert een strenge selectie waardoor alleen het beste goed genoeg is voor hun (web)winkel(s).

Stap 2: Inspiratie

“ Inspiratie: mentaal gestimuleerd om iets te doen of iets te voelen”. Dit is dus een zeer belangrijk onderdeel van de communicatie die je verspreidt. Belangrijk om te weten: Inspiratie biedt je niet voor iedereen. Het gaat er met je content creatie heel duidelijk om dat je vooraf je doelgroep analyseert en weet wat hen interesseert en welke taal zij spreken. Grapedistrict heeft dit perfect gedaan. Zij vonden dat Wijn een moeilijk en nog al snobby  karakter had. Er wordt te vaak moeilijk gedaan over wijn en dat spreekt met name de jongere doelgroep wijndrinkers totaal niet aan. Dus wat bedacht Grapedistrict:  Drink different! Dit heeft al iets eigenwijs en vernieuwend, waardoor het de juiste doelgroep wijndrinkers inspireert om verder te kijken op de website.

Stap 3: Creatie

Uit onderzoek van Content Marketing Institute en Marketingprofs is gebleken dat de meeste bedrijven in de US de volgende middelen gebruiken om met hun B2C doelgroep te communiceren in 2013.

B2C Content Marketing 2014 Benchmarks, Budgets & Trends – North America by Content Marketing Institute and MarketingProfs from Content Marketing Institute

Stap 4: Opvolging

Afgaand op bovenstaand voorbeeld, gebruikt ook Grapedistrict een arsenaal aan communicatiemiddelen zoals: Blogs, Social Media, artikelen op andere websites, artikelen op de eigen website, nieuwsbrieven, video’s en foto’s, evenementen, workshops. Grapedistrict gebruikt daarmee een heel erg sterk Content platform om haar publiek te blijven inspireren. Hun content creatie is altijd in het teken van hun merkidentiteit, door net even iets anders te zijn dan andere wijnbedrijven.

 

 

 

 

 

 


Deze filosofie wordt prachtig doorvertaald in alle stappen van je keuzetraject op de website. Met omschrijvingen als: ‘ Beste gezelschap aan tafel’  en ‘ Gallische toverdrank’  ben je steeds geprikkeld om door te klikken en een keuze te maken. Alles staat in het teken van een andere ervaring en dus met recht ‘different’.  Ze bieden je naast een zeer goed begeleidend keuze proces op de website inspiratie met workshops voor horeca. Gratis proefdozen. Gifts. Biologische artikelen en events.

Aan alles merk je: dit bedrijf werkt aan kwaliteit, vernieuwing en optimale service!

Stap 5: Succesverhaal?

Ja! Grapedistrict heeft sinds 2006:

  • 4700 volgers op Facebook en Twitter
  • Meer dan 11 wijnwinkels door Nederland
  • Jaarlijkse omzet ca € 5.000.000,-

Bron: Stephan Schrier – Clever Content

About the author / 

Stephan Schrier
Stephan Schrier

Mijn missie bestaat uit het inspireren van ondernemers met tools en training voor online marketing. Ik heb meer dan 7 jaar ervaring met de ontwikkeling en uitvoering van Marketing strategieën bij verschillende grote bedrijven als: Rabobank, Allianz Nederland en VGZ Zorgverzekeraar. Sinds 2013 ben ik zelfstandig adviseur op het gebied van Content Marketing. Mijn visie: Inspireer je publiek met creatie van relevante content, zodat zij zich met jouw bedrijf verbonden voelen en je instaat bent om een duurzame klantrelatie op te bouwen. Meer informatie over Clever Content vindt u hier.

2 Comments

  1. Johan Jong 6 July 2014 at 15:40 - Reply

    Stephan, het artikel vind ik op zich interessant en het is weer iets om over na te denken. Wat mij echter opviel is het eerste punt dat je plaatst om aan te geven dat het een succesverhaal is. 4700 Volgers sinds 2006 zou dat moeten aantonen. Naar mijn idee is dat echter niet heel veel. Ik vergelijk dat dan even met mijn eigen sector: webshops op het gebied van spiritualiteit en New Age. Als ik mijn eigen Facebookpagina er even bijneem: we zijn in 2012 begonnen met Facebook en hebben hier niet overdreven veel tijd aan besteed. Ik heb er zelf nog een volledige baan naast en de meeste tijd gaat op aan andere zaken. Toch hebben we nu ruim 2300 volgers en ruim 1300 op Twitter. Daarmee bedoel ik niet dat wij het zo goed doen maar eerder dat die 4700 me erg tegenvalt. Ik neem ook aan dat Grapedistrict hiervoor professionals inschakelt en budgetten reserveert.
    Is dit naar jouw mening dan niet juist een aanwijzing dat ze het niet helemaal goed aanpakken? Er even vanuit gaande dat een hoog aantal volgers een doelstelling is.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Cursus Content Marketing Management

    November 15 , 15:00 - December 6 , 21:00
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    24 January 2019 , 15:00 - 21 February 2019 , 18:00
  3. Post HBO Contentstrategie

    24 January 2019 , 15:00 - 28 March 2019 , 21:00
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad