Algemeen, Content Marketing, Content Strategie

Blog en magazine: sterk koppel in contentmarketing

2 558

Blog en magazine. Ze liggen qua format en benadering van content in elkaars verlengde. Door ze samen in te zetten, genereren ze een groter bereik en meer engagement: ze bedienen eenzelfde publiek zowel online als offline van mooie (merk)verhalen. Op maat. Steeds meer merken ontdekken deze krachtige combi.

Deze zomer lanceerde wielermerk Rapha het magazine Mondial. Een 162 pagina tellend storyboek. Wat heeft Rapha doen besluiten een magazine te beginnen? De overgrote meerderheid van de content die het merk creëert wordt uitsluitend online gepubliceerd; de Rapha-website bevat een blog met een schat aan video’s, foto-essays en artikelen, die te allen tijde kunnen worden benaderd, doorzocht en oneindig gedeeld.

mondial magazine    Rapha Blog

En toch. Een magazine. Mondial is een weloverwogen nieuwe toevoeging aan de contentstrategie. Rapha is van mening dat het magazine de benchmark wordt voor alle Rapha-content. Kwalitatieve, goed geschreven producties en sterke visuals. Een tijdschrift als een echt luxe product; een verzameling indrukwekkende fietsverhalen gemixt met informatie over Rapha. Het sluit aan bij de merkwaarden en de leefwijze van de doelgroep. En het zal zeker niet misstaan op de koffietafels in de Rapha Cycling Club stores. 

Ad

Van web naar print
Wat Rapha doet, is allesbehalve nieuw. De afgelopen jaren zijn er heel wat blogs of digitale merken met content gedreven websites een magazine gestart om hun merk verder uit te breiden, zoals By the Grape en Airbnb. Een ontwikkeling die beide media én het merk krachtiger maakt. Ze liggen qua format en benadering van content in elkaars verlengde en genereren een groter bereik en meer engagement door eenzelfde publiek zowel online als offline te bedienen van mooie (merk)verhalen. Op maat.

pineapple-mag-cover

Blog als online magazine
Alle digitale magazines in de erfenis van Bomvol en iFly ten spijt, een blog lijkt een meer ideaal format voor een online magazine. Ten eerste volgt het de wetten van online gebruik op logischer wijze: snel klikken en scrollen door vaste blogrubrieken, video-posts en verhalen in plaats van ‘bladeren’ door vastomlijnde magazinepagina’s die vaak lang moeten laden. Ten tweede kun je een (periodiek) ‘blogazine’ natuurlijker in een complete website of webshop integreren. Lezers blijven in eenzelfde webomgeving, waardoor ze ook direct alle corporate en praktische informatie kunnen vinden van het merk achter het blog. Dit is bevorderlijk voor de conversie en de klantbinding. Zeker wanneer in alle onderdelen van een website de waarden van het merk herkenbaar zijn. Bijkomstig zoekmachine-voordeel: door veel kwalitatieve content te plaatsen binnen je corporate domein, behaal je een goede positie binnen Google.

rapha-blog   AirBNB blog

Offline verdieping op maat
Dr. Samir Husni van het Magazine Innovation Center van de universiteit van Mississippi voorspelt dat de web-naar-print trend zich verder zal gaan doorzetten. Sterke merken moeten op meerdere kanalen ‘leven’ om succesvol en conversatiewaardig te zijn. Web levert een hoge mate van interactiviteit en bruikbaarheid, mobile gaat over constante connectiviteit en print is waar de lezer content op maat krijgt. 

Ad

Want door online goed te monitoren welke onderwerpen het meest gedeeld, gelezen (en gekocht) worden, kunnen merken offline verdiepende verhalen brengen die aansluiten op de interesses van de consument. Zodat ze zich nog meer betrokken voelen bij je merk en erbij willen horen. Dit maakt blog en magazine – met social media als traffic en conversatiekanalen – tot een sterk koppel in contentmarketing.

Bron: Lobke Heisen – Labels Blog

About the author / 

LBL
LBL

LBL is een content marketingbureau in Arnhem dat merken helpt verhalen te vertellen. LBL ontwikkelt en produceert magazines, online media en videos.. Meer informatie over LBL vindt u hier.

2 Comments

  1. Mammoetmarketing 5 January 2017 at 14:35 -  Reply

    Uiteindelijk gaat het om gezien en onthouden worden, aangezien plaatjes meer dan 1000 woorden kunnen zeggen is dit een goed koppel

    Groet, Marnix

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy