Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Marketing Automation, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Search

Chaos Management: online governance geeft veel ruimte voor creativiteit

0

Weinig contentstrategen genieten van het opstellen van beleid, richtlijnen en standaarden voor digitale kanalen en (web)beheer. Maar webgovernance kan zo veel duidelijkheid en focus brengen, dat er meer tijd en ruimte overblijft voor creativiteit. Dat benadrukt ook Lisa Welchman in haar boek Managing Chaos.

Ik herkende veel van de voorbeelden in het boek van Lisa Welchman, queen of webgovernance. Vooral de discussies over wat er wel of niet op de website of social media ‘mag’ en ‘wie dat eigenlijk allemaal beslist’. En goedbedoelde gesprekken die soms toch eindigen met zo’n ‘dan bouw ik toch lekker mijn eigen website?!’ Zou het niet heerlijk zijn als je de tijd die dat kost voortaan kunt steken in je contentstrategie aanscherpen, statistieken uitpluizen, inhaken op actualiteit, of gebruikerstests doen?  

Ad

Dat kan als je goed vastlegt wat de uitgangspunten van je digitale kanalen zijn, en wie over wat mag beslissen. Met input van de juiste collega’s, en liefst ook met steun van hoger management.

Webgovernance in het kort

Wat is webgovernance? Tijdens de UX Book Club Arnhem Deventer op 2 april – waar we Managing Chaos bespraken – kozen we ‘besturing’ als beste vertaling van ‘governance’. Webgovernance (of digital governance) is dan de besturing van al je digitale kanalen, waarbij je vastlegt wie verantwoordelijk is voor (en beslist over) strategie, beleid, beheer, richtlijnen en standaarden. Kijk eens naar de volgende voorbeelden en vraag jezelf af: is hier bij jouw organisatie beleid over, en weet je wie hier beslissingen over mag nemen?

Domeinnamen

Wanneer krijgt een product of afdeling een eigen website met een eigen domeinnaam, en wie registreert en beheert die? Voor een van mijn opdrachtgevers legde ik bijvoorbeeld vast dat een aparte website met een eigen domeinnaam alleen mocht als het doel én de doelgroep afweek van die van de corporate website. Bijvoorbeeld voor een eenmalig evenement of een product dat voortkwam uit een bijzonder samenwerkingsverband.

Toegankelijkheid

Aan welk niveau van de standaarden/ Webrichtlijnen ga je voldoen om ervoor te zorgen dat je content toegankelijk is voor iedereen?

Schrijfstijl

Hoe zorg je dat je tone-of-voice past bij je merk, spreek je je klanten aan met ‘u’ of ‘je’, en welke woorden gebruik je wel of juist niet? In veel organisaties zie ik dat er wel wat losse documentjes bestaan, maar dat lang niet alles wat ‘in de hoofden van de redacteuren zit’ op papier staat. Niet dat een schrijfwijzer alles oplost, maar het briefen van freelancers wordt wel een stuk efficiënter. Ook binnen de redactie kan bijvoorbeeld een goede woordenlijst voorkomen dat er elke paar maanden dezelfde discussies worden gevoerd.

Typografie

Welke lettertypes (fonts) gebruik je online? Zeker belangrijk als je huisstijlhandboek al een paar jaar oud is, en lettertypes bevat die alleen goed leesbaar zijn in printuitgaven…

Ad

Privacy

Wie houdt de veranderende cookie-wetgeving in de gaten en zorgt voor de juiste aanpassingen online?

Beginnen met webgovernance

Houd jij je niet dagelijks bezig met beleid, beheer en standaarden? Begin dan niet meteen met het boek Managing Chaos. Door het veelomvattende, complexe onderwerp en voorbeelden van grote, internationale organisaties waar Welchman voor werkt, is het niet eenvoudig leesbaar. Ik hoop op een tweede editie waarin theorie en praktijkcases meer verweven zijn en de nuttige maar erg uitvoerige functiebeschrijvingen naar de bijlagen verhuizen. Desondanks is het boek inhoudelijk sterk en interessant, en daarmee een heel waardevol naslagwerk.

Hoe moet je dan wel beginnen?

          1. Lees een aantal artikelen over webgovernance, zoals deze:
          2. Bedenk over welke onderwerpen jouw organisatie (beter) beleid, richtlijnen en standaarden nodig heeft.
            • Waar is veel onduidelijkheid en discussie over?
            • Van welke webgerelateerde vraagstukken weet je al dat ze geen ‘eigenaar’ hebben?
            • Waar loopt jouw organisatie risico of blijven kansen liggen, omdat het eigenaarschap niet duidelijk is en niemand zich verantwoordelijk voelt?
          3. Verzamel een aantal collega’s die mee willen denken in een webgovernance-werkgroep. Bespreek eerst:
            • Waarover is onduidelijkheid qua beleid en verantwoordelijkheden? Wat zou moeten worden vastgelegd?
            • Welke andere collega’s moeten daarbij betrokken worden? Vergeet daarbij zeker de ICT-afdeling niet. Die heeft vaak in verband met veiligheid en privacy, domeinnamen etc. al ervaring met het opstellen van beleid en standaarden.
            • Wie van deze collega’s moet voor welk onderdeel input voor geven, en wie is er verantwoordelijk voor een beslissing?
          4. Lees dan het boek Managing Chaos. Gebruik daarbij dit Nederlandstalige artikel dat Iacobien Riezebosch publiceerde na de boekbespreking bij de UX Book Club Armhem Deventer. Daarin staat de rode draad uit het boek en – heel handig – vertalingen van termen en samenvattingen van functies/rollen die je kunt vastleggen in je organisatie.
          5. En… ga aan de slag!

Webgovernance als stevige bodem

Webgovernance is niet de ‘icing on the cake’. Maar het kan wel een goede, stevige bodem zijn die zorgt dat je 5-laags taart blijft staan, en die je de ruimte geeft om die taart mooi te versieren.

Auteur: Daphne Shin – Presenter

About the author / 

Presenter
Presenter

Bij Presenter geloven we dat goede online communicatie begint bij krachtige, relevante content. Op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep gepubliceerd. Vanuit die gedachte werken de professionals van Presenter dagelijks bij uiteenlopende organisaties aan het optimaliseren van hun online communicatie. We delen onze kennis en ervaring in whitepapers, op evenst en op onze blogsite www.dekrachtvancontent.nl. Onderwerpen als contentstrategie, contentmarketing, online service en SEO staan centraal, maar ook de nieuwste ontwikkelingen komen voorbij. Altijd met de kritische blik die je van ons mag verwachten. Meer informatie over Presenter vind je hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS Meest recente vacatures

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.
Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 11 , 15:00 - December 13 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 11 , 15:00 - December 13 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 15 , 15:00 - December 6 , 21:00
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad