Algemeen, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Storytelling

Content Marketeers: vermijd afknappers tijdens een eerste date!

0 474

Tijdens de Marketing Inspiration Day stond een onderwerp centraal waar marketeers niet meer omheen kunnen en willen: Contextual Marketing. Victoria Tuomisto opende deze dag en gaf antwoord op een aantal prangende vragen. Maken Nederlandse marketeers momenteel gebruik van contextuele informatie? Wat vinden consumenten van deze benadering? En waar liggen de uitdagingen en risico’s? 

Ad

Herinnert u zich uw allereerste afspraakje? Hoe u ietwat gespannen plaatsnam tegenover uw date en vervolgens een gesprek met diegene aanknoopte. Dat is spannend en zorgt soms voor ongemakkelijke situaties en ijzige stiltes. Maar als je de signalen van de ander goed oppikt, aandachtig luistert, de juiste vragen stelt en interessante informatie deelt, dan is de kans op een tweede date best groot.

Angst voor een misplaatste boodschap

Tijdens de Marketing Inspiration Day gebruikte Victoria Tuomisto, editor bij The Economist Group, het bovenstaande voorbeeld om de spagaat te omschrijven waarin marketeers zich bevinden. Ze willen graag informatie verzamelen over klanten en prospects – en doen dit ook – maar weten niet hoe ze die informatie op een relevante, contextuele manier moeten gebruiken in de één-op-één communicatie met de klant.

Dit is één van de opvallende bevindingen uit het onderzoek Contextual Marketing – A European Perspectivedat The Economist Intelligence Unit uitvoerde namens SAP.

“Nederlandse marketeers zijn bang om misleidende data te verzamelen en op basis daarvan een misplaatste boodschap de wereld in te sturen”, gaat Tuomisto verder. Het komt erop neer dat wij marketeers niet het risico willen lopen om de verkeerde signalen op te pikken, iets ongemakkelijks te zeggen en de relatie te verstoren. En daardoor laten we te veel informatie maar gewoon links liggen, met een ijzige stilte als gevolg.

Contextual Marketing is de logische volgende stap

Het is eigenlijk best een gekke gedachtegang. Want contextuele informatie maakt het juist mogelijk om een boeiende dialoog aan te gaan met de klant. De context waarin klanten of prospects zich op een bepaald moment bevinden (wat ze doen, waar ze zijn, met wie ze zijn, wat ze leuk vinden en hoe ze zich voelen) zegt alles over een individu. En met behulp van die data kunnen we afscheid nemen van mass marketing en direct inspelen op de specifieke behoefte van een individu. 

Ad

Maar hoe zorgen we ervoor dat marketeers die relevante, contextuele informatie durven te gebruiken? Ik denk: met een beetje hulp op technisch vlak en een creatieve mindset. Want daarmee kun je (1) de data op een goede manier interpreteren en (2) een relevante en interessante boodschap formuleren waar de persoon in kwestie behoefte aan heeft.

Dan leid je geen gezichtsverlies, maar bouw je juist effectief aan een relatie. Je weet dan bijna zeker; die tweede date is in the pocket.

Victoria Tuomisto deed nog veel meer interessante ontdekkingen in het onderzoek over Contextual Marketing. Benieuwd welke contextuele informatie Nederlandse marketeers al verzamelen? En waar ze kansen laten liggen? Lees dan het onderzoeksrapport én bekijk de onderstaande video van haar Inspiration Talk.

About the author / 

Mark Van Heijningen
Mark Van Heijningen

Mark van Heijningen werkt sinds 2005 voor SAP. Hij is samen met een team van marketeers onder meer verantwoordelijk voor SAP's marketing awareness, demand generation en customer retention programs in Nederland. Mark heeft een passie voor marketing en volgt alle trends en ontwikkelingen binnen zijn vakgebied op de voet. In zijn blogs geeft hij zijn prikkelende visie op actuele ontwikkelingen op het snijvlak van marketing en IT. Daarnaast deelt hij best practices, voorbeelden, tips, trucs en ideeën.Meer informatie over Mark van Heijningen vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Cursus Content Marketing Management

    May 17 , 15:00 - June 15 , 21:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 12 , 15:00 - December 14 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy