Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Leadgeneratie, Social Media, Storytelling

Content Marketing: Het geheim van een goede inhaker

0 232

Wat zeg je? Een inhaker? Jazeker! Een inhaker is een marketinguiting die inspeelt op de actualiteit, in de breedste zin van het woord. Dit kan bijvoorbeeld een feestdag zijn, maar ook een gebeurtenis, trend of evenement. Tegenwoordig zijn inhakers vooral populair op social media, wat naar onze mening ook zeker de beste plaats hiervoor is. Over het algemeen beïnvloeden inhakers niet zozeer het koopgedrag van consumenten, maar geven ze het bereik en imago van je merk een zeer positieve boost.

Ad
Soms kan dat! Veel bureaus maken gebruik van een inhaakkalender waarin talloze feestdagen en evenementen op een rijtje staan. Aan de hand hiervan wordt het bijvoorbeeld een eitje om ver van tevoren al een inhaker voor Pasen te bedenken, maar ook dagen als ‘wodkadag’. Zo’n kalender is erg handig ter voorbereiding van je contentkalender, maar creëert wel het gevaar van ‘inhaken om het inhaken’. Hier zullen we later verder op in gaan.

Spontane inhakers

Natuurlijk zijn er ook onvoorziene momenten waarop ingehaakt kan worden. Er zijn veel gebeurtenissen die je misschien wel had kunnen voorspellen, maar waarvan je niet precies weet wanneer ze gaan plaatsvinden. Het is dan slim om deze inhakers alvast klaar te leggen wanneer er een goed idee is, zodat je zo snel mogelijk kunt handelen als het zover is. Denk aan iets simpels als een hittegolf of bijvoorbeeld het aftreden van Beatrix. Als laatste is er nog mijn favoriet: de compleet onvoorspelbare gebeurtenis. Dit is vanzelfsprekend de moeilijkste, maar zorgt vaak wel de meest briljante ad hoc inhakers. Wat dacht je van het Yuri van Gelder debacle? Compleet onverwacht, maar het leverde wel veel inhakers op.

Waar moet je op letten bij het maken van een inhaker?

Een goede inhaker kan viral gaan en een gigantische positieve boost geven aan het imago van je bedrijf. Helaas kan een slechte of misplaatste inhaker ook snel viral gaan, met alle gevolgen van dien. Hierbij wat handige tips, zodat je weet waar je op moet letten!

1. Actualiteit. Niemand zit te wachten op oud nieuws. Zorg daarom dat je een ad hoc inhaker alleen uitvoert als hij snel, maar wel in goede kwaliteit, geproduceerd en gepost kan worden. Je inhaker zal het best aanslaan wanneer het een gebeurtenis betreft die op dat moment al het gesprek van de dag is. Een ander gevaar van laat inhaken is dat al je concurrenten je voor kunnen zijn, en je wilt niet het 10e biermerk zijn dat een grap wil maken over het Nederlands Elftal dat verloren heeft.

2. Speel in op emotie. De meest gebruikte insteek van een inhaker is humor, aangezien dit een positieve emotie is waarmee veel merken graag geassocieerd willen worden. Daarnaast is het een effectieve manier om viral mee te gaan. Mensen delen graag grappige dingen op social media. Echter mag een inhaker ook zeker een ontroerende of schokkende boodschap bevatten. Vaak is de keuze voor een bepaalde insteek afhankelijk van het merk. De meeste goed doelen met een serieuze boodschap zullen minder snel voor humor kiezen dan een biermerk.

3. Relevantie voor je merk. Dit is eigenlijk wat we bedoelden met het gevaar voor ‘inhaken om het inhaken’. Er staan ontzettend veel leuke en bijzondere dagen in zo’n inhaakkalender, maar dat betekent niet dat je overal wat mee moet doen. Je hoeft als Alfa Romeo bijvoorbeeld geen post te bedenken voor ‘Hug your cat day’, terwijl dit voor Whiskas juist heel interessant kan zijn. Zorg ook dat je inhaker niet commercieel oogt, en ga niet ‘posten om het grappig doen’. De consument kijkt hier dwars doorheen en zal minder sympathie krijgen voor je merk.

4. Get your facts straight! Wees alert en zorg dat alles aan je inhaker klopt. Haak je in op een bijzonder nieuwsbericht, dubbelcheck dan even of het nieuws niet van De Speld afkomstig is. Ook is het belangrijk om bij een speciale dag de juiste datum te hanteren. We zien bijvoorbeeld vier keer per jaar bij verschillende merken een post over de ‘Internationale dag van de chocolade’. Oh ja, controleer dan ook meteen even de correcte benaming. Is het bijvoorbeeld een Internationale, Wereld of Nationale dag? 

Ad

5. Stay positive. Zoals gezegd is humor de meest gebruikte en vaak ook de meest effectieve manier om sympathie te creëren. Dit betekent echter niet dat je niet edgy mag zijn. Zoek het randje op, maar ga er zeker niet overheen. Bij twijfel, niet doen! Zorg dat je niemand beledigt of voor schut zet. Vergeet niet dat je voor de hele wereld zichtbaar bent. Ook al verwijder je een misplaatste inhaker na de eerste negatieve reactie, als hij een (verkeerde) gevoelige snaar heeft geraakt zullen de screenshots voor altijd online circuleren. Dit geldt overigens ook voor community management, dus houd hier zeker rekening mee.

6. Zoek niet te ver. In jouw hoofd kan een inhaker heel logisch lijken, maar het is belangrijk dat ook iemand die niet volledig bekend is met het merk of onderwerp hem kan begrijpen. Toets je inhaker daarom ook altijd even bij collega’s. Zorg voor een goede combinatie van copy en beeld, zodat iedereen de link kan leggen en de eventuele grap snapt. Let wel op: zoek hierin naar de juiste balans. Een goede grap heeft geen uitleg nodig, dus hou de copy zo kort mogelijk.

7. Wees origineel. Je weet dat alle concurrenten iets met kerst doen, dus zie het niet als een verplichting om ook daarop in te haken. De kans is groot dat je wordt ondergesneeuwd als je niet met een échte uitblinker komt. Kies bijvoorbeeld voor een gevatte inhaker vlak na kerst, wanneer het stil is bij de concurrentie.

Leestip: Twee succesfactoren voor je contentstrategie

Lees dit artikel

Auteur: Renske van den Bogaard. Renske van den Bogaard wert als copywriter bij We Are Blossom, in 2016 door Emerce uitgeroepen tot #1 Social Agency. Hier houd ik mij voornamelijk bezig met het schrijven van short (social) copy en blogs, maar ook met concepting in de breedste zin van het woord. Ze schrijft graag over huidige statussen, toekomstige ontwikkelingen en persoonlijke interesses op het gebied van digitale content. En dat zijn er veel!

About the author / 

CMM Content Marketing
CMM Content Marketing

Content Marketing Management (CMM) is het online platform voor content marketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, content curatie en online marketing trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten. U kunt lid worden van de CMM community door u te abonneren op een van onderstaande social media channels.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy