Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing

De verschillen voor B2C en B2B in contentmarketing!

4 1373

Dit artikel vloeit voort uit de vragen die we kregen aan de hand van ons Content Marketing Handboek.

Ad
Op de vraag op het aanvraagformulier “Wat zou je graag willen weten over Content Marketing?” kwamen tal van reacties los, waarbij een deel zich richtte op de verschillen in toepassing en/of aanpak tussen B2B en B2C.

Hier lijkt ook de misvatting te ontstaan dat content marketing bij uitstek thuishoort in de groep bedrijven die zich op particulieren richt. NIETS is minder waar, zeker anno 2014. We belichten daarom een aantal verschillen én overeenkomsten die naar onze mening aan de orde zijn voor content marketing.

1. Het draait om mensen – altijd

Wat we bij Business to Business nogal eens vergeten, is dat het ook hier nog steeds om mensen draait. Elke beslissing wordt genomen door een MENS, een mens met drijfveren, intuïtief, gevoel, emotie, ratio, besteedbaar budget en voorkeuren.

Die mensen kiezen en beleven op basis van drijfveren. Dit verschilt per buyer persona en in het geval van B2B kan het zijn dat de interpersoonlijke drijfveren meer gerelateerd zijn aan zakelijke aspecten, zoals hun functioneren op de zaak of het tonen van kunde en kwaliteit. Maar uiteindelijk, draait het om mensen.  

2. B2B heeft soms complexere buyer persona’s.

Als je kijkt naar de personen waar uit je doelgroep bestaat, kan het zijn dat je in de zakelijke wereld met iets meer complexiteit te maken hebt. Je hebt beslissers, beïnvloeders, budgetten, commissies en zo meer. Iedere factor daarin kan weer een buyer persona vormen met eigen agenda’s en redenen om iets al dan niet te doen.

In een B2C markt is dat vaak (maar niet altijd) wat doorzichtiger. Je bepaalt wie in het gezin de aankoopkeuzes maakt en daar richt je je op. Is er een belangrijke beïnvloeder (de kids), dan neem je die ook mee.

3. Het vertellen van een verhaal, zakelijk of particulier

Het vertellen van een verhaal is belangrijk bij content marketing. In plaats van het neerzetten van wat je product/dienst kan, doet, biedt en waarom het zo goed is, overstijgt jouw communicatie dit platte niveau. Dat is niet gebonden aan particulier of zakelijk, maar heeft meer te maken met de uitdagingen die jouw product/dienst heeft. Het ene leent zich eenvoudiger voor storytelling en beleving dan het andere.

Ad

Wat je altijd moet doen: Een strategisch plan maken

Laten we eerlijk zijn: Het succes van jouw contentmarketing hangt niet af van b2b of b2c en of je de verschillen (onder)kent.

Het succes staat en valt met je aanpak, je plan en je doortastendheid.

  • Maak een strategisch, doordacht plan
  • Hang aan dit plan een planning, met onderwerpen
  • Richt je op datgene dat je klant, de mens als particulier of zakelijk contact, wil hebben, weten, kan gebruiken of interessant vindt.

Richt je op de belangrijke zaken!  Heb je dat al gedaan en ben je klaar voor een echte aanpak, plan dan eens een kennismaking met ons team.

Bron: Supair Marketing

About the author / 

Supair Marketing
Supair Marketing

DIT is Supair Marketing; gedreven en ervaren mensen die met ieder hun kracht dit full service Online Marketing bureau in Tilburg zijn. Feitelijk zijn wij de online marketing afdeling van je bedrijf. Wij werken niet voor je, maar met je. Met Supair Marketing heb je: gecertificeerde marketeers, een vast aanspreekpunt, mensen die voor je klaar staan, ruime en bewezen ervaring op het gebied van marketing. We willen graag met je samenwerken aan meetbaar resultaat op de vlakken die voor jouw bedrijf van belang zijn. Meer informatie over Supair Marketing vindt u hier.

4 Comments

  1. Bart 13 September 2014 at 09:29 -  Reply

    Ik had meer verwacht van deze blog. Worden toch open deuren genoemd. Wellicht dat we deze blog kunnen aanvullen.

    Belangrijk verschil dat ik hier in mis zit in het doel dat achter de middelen zit in de content strategie. En dan heb ik het niet over de inzet van Linkedin als kanaal vs Facebook. B2B is natuurlijk sterk gericht op leadgeneratie. Denk hierbij aan veelgebruikte middelen als whitepapers, nieuwsbrieven, e-books, inbound marketing (bijvoorbeeld blogs). Oftewel sterk gericht op leads.

    Content marketing gericht op consumenten is vaak meer gericht op het snel opbouwen van exposure. Denk aan de populaire sociale media kanalen Facebook, YouTube, Instagram.

  2. dennis 15 September 2014 at 11:28 -  Reply

    Eens met de meneer hierboven. Dit is wat mager hoor. Wij merken bijvoorbeeld dat niet iedere auteur geschikt is om voor B2B te schrijven, zeker als het complexe materie of een niche betreft.

  3. Inge 17 September 2014 at 19:11 -  Reply

    Ik ben het eens met Bart als het om B2B gaat.

    Content marketing gericht op consumenten is meer dan alleen het snel opbouwen van exposure, het gaat om de complete customerjourney, offline en online.

    Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de informatiebehoefte van consumenten vaak heel anders is dan die van professionals.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Cursus Content Marketing Management

    May 18 , 15:00 - June 29 , 21:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 12 , 15:00 - December 14 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy