Algemeen, Marketing Automation, Online Marketing, Social Media

De zeven geheimen voor succes op twitter

1

Na het seminar sta ik met Job te praten en al snel komt het gesprek op sociale media. Job heeft nu een paar honderd volgers en wil maximaal honderdvijftig mensen wil volgen. “Anders is het niet meer overzichtelijk, dan kan ik het niet meer bijhouden”. Hij geeft af op de mensen met duizenden volgers die ook iedereen maar terugvolgen. “Daar kun je niets mee, zo is sociale media helemaal niet meer persoonlijk.” Dan moet ik denken aan Reinout, de keynote spreker van het seminar. Ik weet dat hij meer dan vijfduizend volgers heeft en volg hem al een tijdje. Hoewel hij duizenden mensen volgt, reageert hij altijd. Hij lijkt al m’n tweets te lezen. Hoe pakt hij dat aan?

Ad
Nog geen vijf minuten later komt Reinout naar ons toe en vraagt hoe we het seminar vonden. Ik pak de kans en besluit hem naar z’n twitterstatus te vragen: “Hoe doe jij dat eigenlijk, met je twitteraccount? Heb je een assistente die overal op reageert voor je en alles leest?” Reinout begint te lachen. “Welnee! Mijn twitteraccount wil ik persoonlijk houden. Dat laat ik niet door een ander doen.” Job en ik kijken elkaar verbaasd aan. “Maar hoe vind je dan de tijd om op al die duizenden volgers te reageren?” Reinout lacht opnieuw. Ik heb een twitter-geheim. Daardoor kan ik overal op reageren en zie ik alle belangrijke dingen. Hij schuift dichterbij. Willen jullie m’n geheim weten?”

De zeven geheimen voor succes op twitter

De oplossing van van Reinout om succesvol te twitteren is elegant in z’n eenvoud. Je hebt er geen ingewikkelde tools voor nodig. Ook geen groot secretatiaat of een flink budget. Hij kan in z’n eentje duizenden volgers beantwoorden. Hij weet precies wat er speelt. En het blijkt hem minder dan een kwartiertje per dag te kosten. Zijn tip? Zorg voor een geheime VIP-lijst! Zo pak je dat aan:

1. Maak een lijst. In twitter kun je zelf je volgers op lijsten zetten en ze sorteren. Maak een aparte lijst met VIPs, jouw VIP-lijst van maximaal zo’n honderd mensen. Het zijn de mensen waarvan je voortaan alle berichten gaat lezen. Je naaste collega’s, je sportmaatje of je familie. Maar ook die goeroe waarvan je alle boeken leest, of de zelfstandige met die goede blog waar je altijd blij van wordt.

2. Maak je lijst geheim. Bij het aanmaken van je VIP-lijst, geef je aan dat je lijst geheim moet blijven. Het betekent dat jij wel ziet wie er op jouw lijst staat, maar dat verder niemand dat kan zien. Zo stoot je geen mensen voor het hoofd. Niemand voelt zich afgewezen.

3. Volg alles van je VIPs. Je VIP-lijst ga je voortaan regelmatig vrijwel helemaal bijlezen. Neem er bijvoorbeeld een tot twee keer per dag even een kwartiertje tijd voor. Je weet nu precies wat er speelt in je naaste netwerk. Je kunt snel reageren als er wat bijzonders is. Je VIPs merken dat jij ze intensief volgt en dat vinden ze geweldig. Met hen bouw je snel een nauwe band op

4. Wees kritisch: focus op enthousiasme. Een aantal mensen zijn in je persoonlijke leven heel belangrijk, zoals die ene manager, maar als twitteraar passen ze wellicht niet bij je. Ze klagen vaak, of het blijken online opscheppertjes te zijn. Als persoon zijn ze aardig en ga je graag met ze om, maar als twitteraar wordt je er moe van. De top is helder: deze mensen komen niet op je VIP-lijst. Je VIPs zijn jouw kleine selectie van mensen die je energie geeft. De mensen waar je blij van wordt. Dat betekent dat die leuke blogger die je nog nooit hebt ontmoet wel op je VIP-lijst komt. Maar die negatieve twitteraar waar je dagelijks op kantoor mee werkt niet. Wees dus selectief. Niet iedereen is jouw VIP.

5. Ga veel mensen volgen en terugvolgen. Nu je een VIP-lijst hebt, hoef je niet meer selectief te zijn in de mensen die je volgt. Zo heb ik als beleid dat ik iedereen die me volgt terugvolg, mits er een echte persoon achter het account zit. M’n volgers vinden dat leuk en ik ook. Af en toe lees ik gewoon even wat er leeft onder al m’n volgers. Heb ik een paar drukke dagen? Dan lees ik alleen de VIPs. Maar heb ik een kwartiertje over dan kan ik zomaar verdwalen op m’n timeline met duizend volgers.

Ad
6. Doordat je veel mensen volgt, wordt je toegankelijker. Omdat ik iedereen terugvolg, kunnen mensen me eenvoudig een direct message sturen, een prive-berichtje. Zo ben ik voor al m’n volgers toegankelijk, ook al lees ik niet al hun berichten.

7. Een antwoord op al je vragen. Het volgen van veel mensen heeft een belangrijke functie. Als ik in m’n timeline een vraag stel, krijg ik vaak binnen tien minuten een uitstekend antwoord. Zo was ik laatst op zoek naar een goede takenlijst-app. Als ik zo’n vraag stel aan m’n volgers, heb ik binnen tien minuten had ik vijf goede suggesties. Dankzij m’n grote groep volgers.

Zakelijk succes, dankzij je VIP-lijst

Het is inmddels meer dan een jaar geleden dat ik van Reinout de tip van de geheime VIP-lijst kreeg. Het heeft er voor gezorgd dat Twitter, ondanks de grote groep volgers, nog steeds toegankelijk voor me is. M’n VIP-lijst volg ik fanatiek en met veel plezier. Twitter is zo nog steeds leuk. Het is overzichtelijk en verandert niet in een chaos. Het kost me weinig tijd, terwijl ik alle belangrijke dingen van m’n VIPs weet. Het zorgt ervoor dat ik ook zakelijk weet wat er speelt in m’n netwerk en dat ik op de hoogte ben van belangrijke ontwikkelingen of artikelen. Twitter is voor mij zakelijke belangrijk en boven alles leuk om te doen. Dankzij m’n VIPlijst.

Bron: Ellen de Lange – Ros, Faxion.Ellen de Lange-Ros is o.a. auteur van het boek: ‘Een zaak van fans’

About the author / 

Ellen De Lange - Ros
Ellen De Lange - Ros

Dr. Ir. Ellen de Lange-Ros. Helpt ondernemers en zelfstandigen om harder te groeien door zachter te werken en slim gebruik van online media. Ze schreef diverse onderzoeken, rapporten en checklists die je gratis kunt downloaden en direct kunt gebruiken in je eigen werk. Ellen is auteur van 'Een zaak van fans' en 'Een zaak van zacht werken'. Met Faxion heeft ze gewerkt voor diverse grote en kleine bedrijven, zoals KPN, TNT Post, Fujitsu (Duitsland), Bosch Siemens Huishoudapparatuur, Schiphol, diverse onderzoeksbureau's en vele ondernemers en zelfstandigen. Meer informatie over Faxion vindt u hier.

1 Comment

  1. onlinedenise 27 March 2014 at 15:12 - Reply

    Wat een ontzettend leuke blog! En echt een tip waar ik wat mee kan. Ga er direct mee aan de slag!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS Meest recente vacatures

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.
Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 11 , 15:00 - December 13 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 11 , 15:00 - December 13 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 15 , 15:00 - December 6 , 21:00
Ad
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad