Algemeen, Content Curatie, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Storytelling

Een eigen content platform starten? Hier zijn 5 belangrijke redenen!

3 1884

Een eigen contentplatform wordt een steeds bekender begrip in de marketing van bedrijven. Een eigen contentplatform is een aparte website waarop u online kennis en informatie deelt met uw doelgroep. Het is een uitstekende manier voor bedrijven om zich te onderscheiden. Waar een blogsite vaak meer persoonlijker van aard is, kan een eigen contentplatform breder ingezet worden. In dit artikel zet ik vijf redenen op een rij waarom u een eigen contentplatform zou moeten beginnen. En als u nog extra inspiratie nodig heeft, kunt u tevens een aantal aansprekende voorbeelden van geslaagde en converterende contentplatforms bekijken.

Het contentplatform als basis van contentmarketing
Contentmarketing is een uiterst effectief hulpmiddel om uw verkoop te stimuleren. U zorgt voor deelbare content in de vorm van verhalen, blogs, infographics en video’s. Deze plaatst u op een eigen platform waar alle relevante content op uw vakgebied samenkomt. Dergelijke content levert namelijk veel traffic op, waarbij vaak ook de conversie van bezoekers naar leads zal meegroeien. Redactionele content blijkt namelijk een positief effect te hebben op het koopproces van bezoekers. Mits goed uitgevoerd. 

Ad

Een bijkomend voordeel van contentmarketing met een eigen contentplatform is dat door uw investering in waardevolle blogs, video’s en infographics de vindbaarheid naar uw bedrijf, producten en diensten vergroot wordt. De content blijft namelijk altijd online.

Voordelen van een eigen contentplatform
Waarom u een eigen contentplatform in het leven zou moeten roepen? Allereerst moet u er zelf van overtuigd zijn dat het inzetten van goede content werkt. Dat u daarmee bezoekers naar uw website trekt en dat dat resulteert in extra verkoop. Hieronder nog een vijftal andere redenen die u wellicht kunnen motiveren:

1. Kennis delen
Kennisdeling is een belangrijk onderdeel in de strategie van veel bedrijven om met een eigen contentplatform aan de slag te gaan. Een goed voorbeeld is het contentplatform ‘Partner in Kennis’ van Dirkzwager Advocaten & Notarissen. Alle advocaten dragen bij aan de invulling van de content op dit platform, waardoor er een schat aan informatie beschikbaar is over verschillende juridische onderwerpen. Deze strategie heeft Dirkzwager geen windeieren gelegd. In 2011 ontving het bedrijf onder meer de Gouden Zandloper voor ‘beste en meest innovatieve kennisdeler’. Naar eigen zeggen komt nu circa 5 tot 10 procent van hun omzet uit het online kanaal.

2. Inspireren van klanten
Een eigen contentplatform kan klanten inspireren, waardoor ze verbonden raken aan het bedrijf en zo zorgen voor meer verkoop. Grotere e-commercespelers sturen om deze reden al jaren aan op inspirerende content. Ze sturen mailings, maken e-magazines en delen inspiratie via diverse sociale kanalen. HEMA en Wehkamp zijn goede voorbeelden van eigen contentplatforms waar inspiratie hand in hand gaan met online shoppen.

3. Conversie
Conversie is uiteindelijk de drijfveer achter het ontwikkelen van een eigen contentplatform. Uiteraard is het bieden van inspiratie en toegevoegde waarde voor de klant eveneens enorm belangrijk, maar uiteindelijk is het doel overduidelijk het aanzetten van mensen tot kopen. Puck Landewé, teamleider van de redactie bij Wehkamp, bevestigt dat ook in een persbericht: “Met dit nieuwe platform kunnen we bij productcategorieën direct relevante artikelen of video’s tonen met tips, oplossingen en de laatste trends. Zo kunnen we heel snel inspelen op klantbehoeftes en de actualiteit. Door scherpe voorselecties te maken, helpen we onze klanten keuzes te maken, ongeacht hun smaak, budget of stijl.” 

Ad

4. Versterken van uw identiteit
Waar u met een contentplatform nog meer punten mee kunnen scoren, is met het versterken van uw identiteit. Wie zijn al die mensen achter uw bedrijf en product? Waar staat uw bedrijf voor? Op welke wijze worden uw producten geproduceerd? Het is super om de mensen achter uw contentplatform terug te zien in video’s of andere content. Geef ze een gezicht bij de blogs die ze schrijven en de andere content die ze maken.

5. Interactie met klanten
De interactie met klanten en prospects kan via steeds meer kanalen plaatsvinden, dus ook via uw eigen contentplatform. De gecreëerde content kan reacties oproepen waarop u op gepaste wijze moet reageren. Wilt u weten wat er bij uw doelgroep speelt? Via het contentplatform kunt u dat zien te achterhalen en erop anticiperen.

Whitepaper: Twaalf geslaagde en converterende contentplatforms

Diverse bedrijven zien ondertussen de voordelen van contentmarketing en het gebruik van een eigen contentplatform. In deze whitepaper hebben wij twaalf aansprekende voorbeelden voor u op een rij gezet ter inspiratie. Download de whitepaper hier.

Leestip: B2B case studies: het beste bewijs voor succes met contentmarketing.

Lees dit artikel

About the author / 

ContentXperience
ContentXperience

Copywriters, (inbound) marketeers, webdesigners, grafisch ontwerpers, video- en animatiespecialisten; we zitten in ons pand in Arnhem allemaal bij elkaar. We voeren opdrachten en campagnes dan ook van a tot z uit: van brainstorm en strategisch plan tot de oplevering van complete websites, video’s, whitepapers en andere contentvormen. Consistent en voor u extra overzichtelijk! Meer informatie over ContentXperience vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy