

Op de hoogte blijven van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van content marketing? Download dan nu een van onze white papers of e-books of abonneer u op onze wekelijkse nieuwsupdate
Zelfs inbound marketing & sales kent zijn beperkingen. Zo is inbound geen ‘quick fix’ en is enig geduld voor inbound marketing & sales noodzakelijk om te komen tot commercieel resultaat. Da’s niet altijd even makkelijk voor de B2B commercieel directeur of marketing manager die zo snel mogelijk tot tastbaar resultaat wil komen. Reclame maken is voor sommige inbound ‘goeroes’ als vloeken in de kerk. Maar welke waarde heeft bijvoorbeeld de inzet van Google Adwords voor de ongeduldige commercieel manager? Een drietal tips om dankzij SEA inbound sneller vooruit te komen.
1) Eerder zicht op de slimste zoektermen
2) Via Google adwords slimmer je eigen content prioriteren
Natuurlijk is het fantastisch om te zien dat jullie organische vindbaarheid steeds meer bezoekers en leads oplevert. En dat juist die gastblogs of nieuwsitems – op dat voor jullie klanten relevante, externe platform – daaraan een flinke bijdrage leveren. Heel veel bedrijven vinden het periodiek bloggen echter net zo lastig als te bepalen waarover ze ‘in hemelsnaam’ nu weer zouden moeten bloggen. Of – nog lastiger – waarover zij een stuk premium content in de vorm van een e-book, whitepaper of video zouden moeten wijden.
Met Google Adwords kun je zelf vaststellen welke keywords (veel) meer dan anderen leiden tot meer website bezoek en leads. Dat geeft jullie daarom een prima vertrekpunt om juist die hoogscorende keywords als eerste centraal te zetten bij het maken van eigen, organisch vindbare content. Ik noem dat het SEA/SEO-kruispunt (zie de illustratie hieronder). Dit stelt jullie in staat om de hoeveelheid budget, tijd en middelen in SEA gedurende de tijd langzaam af te bouwen en parallel daaraan jullie organische vindbaarheid (SEO) via eigen content op te bouwen.
3) Google Adwords als monetaire meetlat
Diverse B2B bedrijven vinden het lastig om de voortgang in een langdurige, complexe buyer journey goed te meten. Ze zijn vaak gewend om te kijken naar KPIs als booked revenue en de gewogen of ongewogen waarde van de huidige pipeline. En vinden het veel lastiger om een financiële waarde te koppelen aan stappen eerder in het commercieel proces. Denk daarbij aan de inschrijving op een nieuwsbrief, of het downloaden van een whitepaper. Hoewel Google Analytics daarbij diverse aanknopingspunten biedt (behaalde doelen, doel URLs enzovoort) voelt dat voor sommige B2B bedrijven als nice to have.
Juist het inzetten van – betaalde – Google Adwords maakt dat jullie een direct beeld ontwikkelen van wat dat extra verkeer cq elke extra lead jullie kost. Dit geeft een veel beter handvat om meerdere stappen in jullie commercieel proces een financiële waarde te geven.
Een voorbeeld uit de praktijk
Los van het directe hogere effect van de SEA campagne bleek de belangrijkste ‘bijvangst’ hieruit een beter inzicht in het type keywords waar wel (of veel meer) op werd gezocht dan deze opdrachtgever in IT aanvankelijk op het netvlies had. Men had zelf een lijst van behoorlijk technische, inside-out, IT steekwoorden opgesteld en daarop adwords budget ingekocht. Laat dat nou in de beste B2B bedrijven regelmatig voorkomen.
Leestip: Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen!
Meer weten hoe inbound marketing jullie sales een boost kan geven? Download het rapport State of Inbound – Sales editie hier.
About the author /
Paul Hassels Monning
B2B digital marketing & sales strateeg, ondernemer en trainer. Ruim 22 jaar ervaring in marketing/sales/technologie domein in professional services, IT & duurzaamheid. Oprichter van DutchmarQ, een netwerk van senior B2B professionals & partner bedrijven in inbound marketing & sales. Meer informatie over DutchmarQ vindt u hier.
Evenementenagenda
-
Branded Content Strategie (Cursus)
May 17 , 15:00 - June 21 , 18:00 -
Post HBO Contentstrategie
May 17 , 15:00 - June 21 , 21:00
-
-
-
-
-
Succesvol SEO schrijven in een notendop
16 April 2018 By CMM Content Marketing
-
Bouw in 8 stappen je eigen content marketingplan!
14 February 2017 By Andre Bisschop -
-
-
Vijf veelgemaakte contentmarketing fouten: maak ze niet!
24 October 2016 By Michiel Noij -
-
-
-
Nieuw Contentmodel: van awareness naar loyalty!
15 August 2016 By LBL -
-
De verschillen voor B2C en B2B in contentmarketing!
23 June 2015 By Supair Marketing
Terugblik MTC Event CMM Academy
Categories
- Algemeen (372)
- Big data (17)
- Commercieel (24)
- Content Curatie (43)
- Content Management (150)
- Content Marketing (310)
- Content Strategie (268)
- Downloads (15)
- Inbound Marketing (195)
- Marketing Automation (92)
- Online Leadgeneratie (149)
- Online Marketing (198)
- Search (64)
- Social Media (114)
- Storytelling (78)
- Vacatures (3)
- Video (12)
Leave a reply