Algemeen, Content Curatie, Content Management, Marketing Automation, Online Leadgeneratie, Online Marketing

Haastige spoed is online wel degelijk goed

0 80

Ben je online (nog) ongeduldiger dan in een winkel of op kantoor? Je bent niet de enige: steeds meer mensen leggen de online lat steeds hoger als het gaat om snelheid en ‘performance’. Hieronder volgt geen pleidooi voor haast, wel voor (zakelijke) snelheid.

De statistieken spreken voor zich. Al na enkele seconden wachttijd haakt een fors deel van de wegbezoekers af bij het openen van een webpagina. Jullie reputatie moet dan wel verdraaid sterk zijn wil men het geduld opbrengen om te wachten op jullie nieuwste verhaal, blogpost of update. Andersom geredeneerd zijn de partijen met een ijzersterke reputatie meestal ook online rrrrazendsnel. 

Ad

 

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Igor Stravinsky

 

Hoe meer je je haast, des te langzamer ga je.

Seng Ts’an

Ga je Google analytics statistieken maar eens na. Hoe hoog is jullie bouncepercentage en het aantal bezoekers dat terugkeert? Als de bounceratio hoog en de online loyaliteit juist erg laag is, is de kans groot dat jullie online simpelweg te langzaam zijn.

Bijgaande grafiekjes tonen dit haarfijn aan (bron: www.vpnmentor.com). Drie seconden is het zogenaamde ‘window of opportunity’, de tijd die je gegund krijgt op je waardevolle content zichtbaar te maken voor de gemiddelde bezoeker. 40% van de klanten, prospects en mogelijk waardevolle nieuwe medewerkers of partners haakt af, op zoek naar sneller beschikbare antwoorden. En nog veel erger: 4 op de 5 bezoekers komt vervolgens niet meer terug. Het aloude motto ‘geen tweede kans op een eerste indruk’ wordt zo wel heel pijnlijk duidelijk.

Juist nu het online kanaal juist ook voor B2B spelers steeds belangrijker wordt is snelheid steeds belangrijker. Prospects en klanten doen misschien 6 maanden of langer dan een jaar over hun koopreis, en lijken alle tijd van de wereld te hebben. Juist op die momenten die er toe doen is snelheid echter van levensbelang.

Een kort ABC’tje over online snelheid volgt hierbij:

Ad

  • Een snelle werkende website is beter dan een ‘mooie’ website
  • Check de bouncerate eens op jullie online kanaal: hoeveel afhakers zijn er?
  • Check de website Grader van HubSpot voor jullie eigen site
  • HubSpot zegt dit over snelheid: “the ideal page load speed for your website’s HTML (…) to be less than 1.5 seconds”
  • Google PageSpeed Insights biedt extra inzichten in snelheid
  • Houd visuals klein en neem dus niet die hoge resolutie foto’s van je MT op
  • Optimaliseer ‘de achterkant’: houd jullie code compact en zorg in samenwerking met jullie IT-team of website partner voor slimme keuzes in bijvoorbeeld browser caching, compressie en het optimaliseren van CSS (geen zorg, zolang zij die termen maar herkennen weet je dat ze je verder kunnen helpen :-))

Tijd – waaronder ik ook tijdigheid, snelheid en timing versta – is een van de drie succesfactoren in B2B anno nu. Tijd, aandacht en emotie maken het verschil.

Leestip: Twee succesfactoren voor je contentstrategie

Lees dit artikel

About the author / 

Paul Hassels Monning
Paul Hassels Monning

B2B digital marketing & sales strateeg, ondernemer en trainer. Ruim 22 jaar ervaring in marketing/sales/technologie domein in professional services, IT & duurzaamheid. Oprichter van DutchmarQ, een netwerk van senior B2B professionals & partner bedrijven in inbound marketing & sales. Meer informatie over DutchmarQ vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy