Algemeen, Content Marketing, Inbound Marketing, Online Marketing, Search

(Inbound) Marketeers: stop met u te focussen op die ene populaire zoekterm!

2 637

Als ondernemer met een website wil je natuurlijk goed scoren in Google. Ook als je geen webshop hebt, kun je klanten werven via het internet. Stel dat je een horeca ondernemer bent in Eindhoven met een mooie trouwzaal voor feesten, dan kun je veel klanten werven die online zoeken voor een trouwfeest locatie in Eindhoven. Nu maak ik vaak mee dat ondernemers, maar ook online marketeers, zich dan helemaal richten op één zoekterm, zoals “trouwfeest in Eindhoven”. Nu is dit zeker een zoekterm waarop deze ondernemer goed zal willen scoren in Google en het kan zeker waardevol zijn om veel aandacht aan deze zoekterm te besteden, maar ik adviseer om niet al je tijd en geld te richten op één zoekterm. Waarom je je als bedrijf niet op alleen één Google zoekterm wilt focussen, zal ik in deze blogpost uitleggen.Focus je niet op een Google zoekterm

Google weet wat je bedoelt

Google is slim geworden en wordt steeds slimmer. Als je 10 jaar geleden wilde scoren op de term “trouwfeest in Eindhoven”, dan zorgde je ervoor dat je deze term vaak gebruikte op je website en ook veel links bemachtigde met de ankertekst “trouwfeest in Eindhoven”.

Ad
Dit is echter ouderwetse SEO, die niet meer werkt en zelfs contraproductief kan werken. Ten eerste weet Google wat het onderwerp trouwfeest inhoudt en dat dit bijvoorbeeld een synoniem is voor huwelijksfeest of bruiloftsfeest. Daarom is het vandaag de dag beter om je website en webpagina’s te creëren rondom onderwerpen in plaats van zoektermen. Als je bovendien gaat optimaliseren op zoektermen door veel links met dezelfde ankertekst te bemachtigen, dan loop je ook nog het risico om een Google penalty te krijgen voor overoptimalisatie.

Local SEO is King

Google heeft de laatste jaren local SEO steeds belangrijker gemaakt. Google houdt rekening met je locatie, apparaat (bijvoorbeeld smartphone) en je zoekgeschiedenis bij een zoekopdracht en hierdoor kunnen we steeds minder spreken van algemene zoekopdracht resultaten. Dé nummer 1 positie in Google bestaat dus niet meer en is relatief geworden. Daarnaast geeft Google steeds vaker bij zoekopdrachten een Google Maps kaart met bedrijven, samen met drie bedrijfswebsites (dit wordt ook wel de local snackpack genoemd). Als je een bedrijf hebt dat regionaal opereert, dan is lokale zoekmachine optimalisatie ook een must, wat onder meer inhoudt dat je je Google My Business pagina goed instelt en positieve reviews hebt. De verwachting is dat Google Local SEO de komende jaren steeds belangrijker maakt en daarom is het voor lokale bedrijven ook essentieel dat ze hun local seo optimaliseren.

Long tail biedt vaak goede kansen

In het zoekverkeer maken we onderscheid tussen short tail en long tail zoekverkeer, zoals in de onderstaande grafiek is afgebeeld.

short-tail-long-tail-zoektermen

In de short tail zitten enkele populaire zoektermen, waarop veel gezocht wordt. In de long tail zitten vele zoektermen die minder populair zijn. We spreken van short tail en long tail, omdat in de praktijk het aantal populaire zoektermen een stuk lager ligt dan het aantal niet-populaire zoektermen. Alleen is het in de praktijk meestal ook zo dat het totale zoekvolume van de long tail groter is dan dat van de short tail. Daarnaast is de concurrentie op populaire zoektermen in Google vaak veel groter dan de concurrentie op minder populaire zoektermen. Voor populaire onderwerpen biedt de long tail daarom

Ad
vaak betere kansen dan de short tail. Als de horeca ondernemer in ons voorbeeld op de term “trouwfeest in Eindhoven” wil scoren, dan zal dit veel lastiger zijn dan scoren op termen als “romantische zaal voor trouwfeest in Eindhoven” of “betaalbare trouwlocatie Eindhoven”. Als je je als bedrijf begeeft in een markt waarin de concurrentie zwaar is, werkt het meestal beter om je aanvankelijk op long tail zoektermen te richten.

Verbreed je SEO blik

Met deze blogpost wil ik niet claimen dat je je niet moet focussen op populaire zoektermen. Met dit artikel heb ik duidelijk proberen te maken dat je je niet blind moet staren of één of enkele populaire zoektermen. Je boekt vaak betere resultaten met een allround aanpak, waarin je je richt op onderwerpen die zowel short tail als long tail zoektermen dekken. Daarnaast is anno 2015 lokale zoekmachine optimalisatie een must voor bedrijven die regionaal opereren. Graag hoor ik jullie mening over dit artikel en alle vragen zijn welkom!

Leestip: Hoe kun je Buyer Persona’s nou praktisch opstellen?

 Lees het artikel

.

About the author / 

Edon Van Asseldonk
Edon Van Asseldonk

Edon van Asseldonk is oprichter en eigenaar van Edjon Online Marketing. Edon is gespecialiseerd op het gebied van SEO en verzorgt onder andere SEO-audits en content marketing. Edon analyseert hoe bedrijven meer klanten via Google kunnen aantrekken en zorgt voor een zoekmachine optimalisatie strategie voor zowel de korte als lange termijn. Meer informatie over Edjon Online Marketing vindt u hier.

2 Comments

  1. Lex van Buuren 21 July 2016 at 16:11 -  Reply

    Bedankt voor dit artikel! 🙂

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Cursus Content Marketing Management

    May 18 , 15:00 - June 29 , 21:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 12 , 15:00 - December 14 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy