Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Storytelling

Inbound Marketing: Storytelling is niet de oplossing!

2 467

Onlangs dronk ik koffie met een bevlogen journaliste/content marketeer van een bank. Een goede bank, met een mooie reputatie en een eerlijke, zuivere missie en visie. Naast alle positieve en goede zaken hoorde ik ook een kleine dissonant.

Het ging over content en over storytelling. Over blogs met echt goede verhalen uit de praktijk, die klanten het inzicht geven wat ze nodig hebben en en passant laten zien hoe en wat de bank doet. Met andere woorden: “we zeggen niet dat we het doen, we laten het zien!” Dit klinkt vast bekend in de oren voor alle storytellers of storyteller wannabees. 

Ad

Een blog met echte verhalen. Deze verhalen mogen relatiemanagers delen met hun klanten. En dat gaan de relatiemanagers natuurlijk massaal doen!

“Beste klant, je hebt een probleem en ik ken jouw probleem. Ik weet waar je mee zit en waar je ‘s nachts wakker van ligt. Hoe jij je bedrijf probeert te runnen, te laten groeien, hoe je probeert te overleven, welke keuzes je moet maken, waarover je twijfelt, dat je afhankelijk bent van zoveel factoren….En daarom heb ik een cadeautje voor jou, namelijk, een blog met een goed verhaal!”

Als relatiemanager zou zo’n blog me eerder in de weg zitten dan dat ik er echt wat aan heb in mijn werk. Desalniettemin word ik wel geacht het blog te verspreiden, want ‘meten is weten’ immers.

Als relatiemanager heb ik liever de beschikking over content die mij helpt bij mijn werk. Bij het uitleggen van ingewikkelde zaken, bij het bieden van tools en oplossingen, bij het kunnen geven van bijvoorbeeld een beslisboom, een stappenplan, een cheat-sheet, facts & figures die worden uitgelegd, die worden vertaald naar wat dit betekent voor mijn klant, lokaal, internationaal, kortom, alles wat ik in mijn hoofd heb en wat ik deel met mijn klant tijdens mijn bezoeken. En dat is geen blog in ieder geval.

Zo’n blog draagt er eerder aan bij dat ik me een commerciële verkoper/zender voel, omdat het geen concrete oplossing biedt voor het probleem, maar ‘slechts’ een goed verhaal is. Storytelling.

Ik pleit ervoor om content te maken waar mensen echt wat aan hebben. Zowel klanten als de medewerkers van je eigen bedrijf. Doe als bedrijf wat je doet, en doe dat goed. Houd je niet bezig met onzin.

Marja Koster – Management consultant | (online) communicatie | contentstrategie | content marketing at Content Kings

About the author / 

Marja Koster
Marja Koster

Onafhankelijk consultant voor (online) communicatietrajecten zoals contentstrategie, content marketing en de daaruit voortvloeiende reorganisatie van middelen, kanalen en mensen. Andere activiteiten zijn accountmanagement en business development. Content strategisch inzetten leidt tot besparing van onnodige middelen, tot winst, tot betere branding en tot efficiënter werken. Je sales, je marketing en je medewerkers komen beter uit de verf. Je organisatie wordt communicatief vaardig, slagvaardig en onderscheidt zich van concurrenten.

2 Comments

  1. Maroesja 19 August 2015 at 09:05 -  Reply

    ik denk dat het veel uitmaakt in welke fase een (potentiële) klant zit. Op het moment dat je aan het oriënteren bent, wil je wrschl. vooral een goed gevoel bij een organisatie hebben en bewijskracht dat andere klanten dat goede gevoel al ervaren. Op het moment dat je klant wordt, heb je meer behoefte aan concrete zaken zoals in dit artikel genoemd genoemd. Het een sluit het ander niet uit.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy