Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Online Marketing, Search

Kiezen voor White-hat SEO heeft de meest zonnige toekomst!

3 314

Het algoritme van Google is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar je in 2011 nog eenvoudig topposities kon behalen met het spammen van linkjes (lees: het kopen van 10.000 linkjes met dezelfde anchor tekst), word je nu zwaar gestraft voor het toepassen van dit soort ‘zwarte’ technieken. Ondanks het feit dat veel white-hat specialisten aangeven dat deze manieren niet meer werken, zijn er toch nog genoeg succesvolle black-hat specialisten (personen die het algoritme van Google omzeilen). Het grote verschil tussen deze twee:

  • Een white-hat specialist focust zich op het verzamelen van waardevolle linkjes waarbij resultaat op de lange termijn wordt behaald en je nauwelijks bang hoeft te zijn voor een Google penalty.
  • Een black-hat specialist daarentegen houdt zich niet aan de regels van Google om op korte termijn resultaat te zien en heeft elke dag de kans om een penalty te krijgen door Google.

Het is natuurlijk fantastisch om op korte termijn succes te boeken, maar om dit succes dan na 2-3 maanden te verliezen, doet pijn.

Zoekmachine optimalisatie in 2015

De zoekmachine van Google blijft continu vernieuwingen doorvoeren. Goede voorbeelden hiervan zijn de Panda, Pinguïn en de Hummingbird update, waarbij veel websites een penalty hebben ontvangen. Wanneer er een nieuwe update wordt doorgevoerd door Google, dan is het gevolg voor een black-hat specialist totaal anders dan voor een white-hat specialist.

Een black-hat specialist heeft letterlijk slapeloze nachten als er een update wordt uitgerold door Google. De kans dat al zijn websites een penalty krijgen is extreem groot, want hij weet dat hij zichzelf niet aan de regels van Google heeft gehouden. 

Ad

Een white-hat specialist daarentegen is blij als er een nieuwe update komt vanuit Google. Het geeft een fijn gevoel wanneer je eindelijk die nummer 1 positie behaalt omdat je white hat seo hebt toegepast – in tegenstelling tot de concurrentie die nu een penalty krijgt.

Updates zullen vanuit Google blijven komen, zij willen namelijk de kwaliteit van hun zoekmachine waarborgen.

Ben jij een white-hat specialist, een ‘blackhatter’ of iets daartussen in?

Heb jij ooit weleens een linkruil aangevraagd? Ja? Dan ben je officieel al geen white-hat specialist meer. Matt Cutts (hoofd van het Google Webspam team) geeft namelijk aan dat een linkje ‘natuurlijk’ moet ontstaan. Het vragen om een linkruil is dus verboden, de website in kwestie had namelijk uit zichzelf moeten linken naar jouw website.

In de praktijk is het natuurlijk wel zo dat het enorm lastig is om natuurlijke linkjes te verzamelen. De meeste mensen zitten daarom vaak tussen het white-hat en black-hat in. Ikzelf ook, omdat ik niet kan ontkennen dat ik weleens een linkruil hebt aangevraagd. Toch probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden om mijzelf volledig aan de spelregels van de Google zoekmachine te houden. Uiteindelijk zijn we allemaal afhankelijk van Google.

Dé manier om aan natuurlijke linkjes te komen

Wil jij voor de volle 100% gaan voor white-hat SEO dan zijn er verschillende manieren om aan natuurlijke linkjes te komen. Eén van deze manieren (mijn favoriet) is: maak een ‘killer resource’ pagina.

De ‘killer resource’ pagina

Een killer resource pagina is een pagina die zo waardevol voor de bezoeker is, dat hij of zij hem wil delen met zijn vrienden.

Het probleem is alleen dat dit soort artikelen vaak veel tijd en moeite kosten en dus niet geschreven worden. Als je de tijd en moeite hier wel in wil investeren, kan je dat enorm veel natuurlijke linkjes opleveren.

Wil jij weten hoe je deze killer resource pagina maakt? Lees dan snel verder!

Stap 1

Voordat je daadwerkelijk start met het maken van een ‘killer resource’ pagina, maak je een overzicht van websites die relevant zijn voor jouw branche en waarvan je nog geen linkje hebt gehad. Als je dit overzicht af hebt, stel je de volgende 6 vragen:

  • Is de website relevant voor jouw website?
  • Straalt de website autoriteit uit?
  • Heb je de website al eens gebruikt om informatie over een bepaald onderwerp te lezen? Zo ja, dan weet je of het kwalitatieve content is – ja of nee.
  • Heeft de website een community? Hoe zit het met de likers en/of volgers? Wordt er veel op artikelen gereageerd?
  • Hoe ziet het linkprofiel van de website eruit? Krijgen ze veel linkjes van autoriteiten of is het voornamelijk spam?
  • Wil je dat op deze website jouw bedrijfsnaam komt te staan?
  • Is de website relevant voor jouw website?

Als er websites in het overzicht niet voldoen aan bovenstaande eisen, verwijder ze dan uit het overzicht.

Stap 2

De volgende stap is om te kijken naar de doelgroep binnen jouw branche (met name van de websites in het overzicht). Stel, je hebt een website over mobiele telefonie en een van de websites in je overzicht heet studentmobiel.nl. De doelgroep van deze website is eenvoudig te bepalen, namelijk studenten.

Stap 3

Denk dan eens na over wat deze studenten graag zouden willen. Wat zou je dus kunnen maken voor deze studenten waar ze enorm veel aan hebben. Ik denk bijvoorbeeld al snel aan een lijstje met applicaties waarmee het studeren eenvoudiger kan worden. Maak dan bijvoorbeeld een infographic over ‘De 20 beste applicaties voor tijdens het studeren’.

Stap 4

 

Ad
Wanneer je deze infographic hebt gemaakt, neem dan contact op met studentmobiel.nl en laat ze weten van de infographic. Als het ze bevalt, zullen ze vanzelf een link opnemen naar jouw website. Vergeet ook niet om de infographic te promoten en onder de aandacht te brengen bij andere websites. Als studentmobiel.nl eenmaal een linkje plaatst naar jouw website, zullen er snel meerdere volgen.

Het mooie van deze techniek is dat het totaal natuurlijk is. Natuurlijk breng je de infographic onder de aandacht bij interessante websites, maar het is nog steeds hun eigen keus om jouw infographic te vermelden.

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om aan natuurlijke linkjes te komen. Wil je hier meer over weten, reageer dan op deze blogpost of neem contact met onze specialisten op.

Waarom kiezen wij voor White Hat SEO?

Google zal de komende jaren updates uit blijven voeren om de beste zoekmachine van de wereld te blijven. Doen ze dit niet, dan zullen ze klanten verliezen. Omdat het algoritme steeds ingewikkelder en complexer wordt, wordt het ook steeds moeilijker om dit algoritme te omzeilen. De blackhatters zullen het steeds zwaarder krijgen.

Daarnaast is white-hat SEO ook veel leuker omdat je dan echt met online marketing bezig bent. Dat is veel interessanter dan technieken bedenken om het algoritme te omzeilen. Hoe tof is het om een artikel te schrijven dat viral en dat – naast bezoekers – ook enorm veel linkjes oplevert!

Tot slot ben ik van mening dat Google de komende jaren websites zal beoordelen op het aantal kwalitatieve linkjes. Dit is een maatstaf waarmee Google nu de posities in de SERP bepaalt en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. White-hat SEO voorziet in deze maatstaf en black-hat SEO niet.

Mijn vraag aan jou: kies jij voor het snelle geld of kies je voor een lange termijn strategie? Laat het ons weten in een reactie onder deze blogpost!

Bron: Happy Idiots 

About the author / 

Happy Idiots
Happy Idiots

Happy Idiots gelooft in no-nonsense online marketing. Gedreven als wij zijn gaan de lampen op kantoor vaak pas na 22.00 uur ‘s avonds uit. Bij ons werken dan ook alleen mensen die écht gek zijn van online effect. Bovendien leiden we bij Happy Idiots zelf onze medewerkers op tot specialisten. We vormen een hecht team bestaande uit jonge en ambitieuze mensen die allemaal zijn opgegroeid in het internet tijdperk. Samen hebben we één doel: maximale resultaten met uw internet campagne. Daar doen we alles voor: we worden niet voor niets de ‘idiots’ genoemd! Meer informatie over Happy Idiots vindt u hier.

3 Comments

  1. Pingback

    Kiezen voor White-hat SEO heeft de meest zonnige toekomst! Businessupdates

  2. Maroesja 11 April 2015 at 14:42 -  Reply

    Het gaat Google (gelukkig) steeds meer om de kwaliteit van content. Als je schrijft voor lezers en niet voor zoekmachines ben je mijn inziens ook meer met die kwaliteit bezig. Ik schrijf mijn teksten en moet eerlijk bekennen dat ik pas daarna denk ‘oh ja, iets met zoekwoorden’. Ik probeer wel steeds vaker die zoekwoordenanalyse te doen, want soms zit het verschil in kleine details, zoals enkelvoud in plaats van meervoud te gebruiken of door te kiezen voor een synoniem dat het beter doet in de zoekmachines. Maar het belangrijkste is dat het niets verandert aan mijn verhaal en de opbouw daarvan.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy