Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Marketing

Marketeers: Hoe kunnen we de zombiecommunicatie uitbannen?

2

Stel: je Googlet iets. De pagina waarop je landt verdwijnt achter een enorme banner. Je baalt. Het kruisje om weg te klikken zit ergens verstopt… Of stel: je zoekt op YouTube. Je klikt op het zoekresultaat. Er verschijnt een heel ander filmpje. Huh? Dat blijkt een advertentie. Pas na wat klikken verschijnt ‘Advertentie wegklikken’…Door Rob Punselie. Deze column is eerder verschenen op LinkedIn Pulse. 

Ad

Herkenbaar? Hier anticipeert de adverteerder op jou als onwillige ontvanger. Hij weet dat hij je lastigvalt. Als je het in een dialoog giet wordt deze interactie nog onzinniger.

Adverteerder: “Ik zie, je bent iets aan het doen. Maarre… kan ik ondertussen mijn boodschap bij je kwijt?”
Jij: “Nu even niet, ik ben bezig.”
Adverteerder: “Maar je mag over 10 seconden weer verder.”
Jij: “Nee, ik wil NU verder.”
Adverteerder: “Maar je bent hier even van mij, ik heb betaald voor dit moment.”
Jij: “Dan ben je een sukkel. Ik ben niet van jou.”
Adverteerder: “Je mag nog steeds niet verder.”
Jij: “Bla bla bla bla bla bla” (steekt vingers in oren).

Dit noem ik zombiecommunicatie. Communicatie die intrinsiek ‘dood’ is, waarbij echte interactie onmogelijk is. Zombiecommunicatie lijkt aan de oppervlakte wel op communicatie: er is een ‘kanaal’, er is ‘bereik’, er is een ‘boodschap’, maar nergens in de interactie is er toegevoegde waarde voor de ontvanger.

Waarom kies je als merk voor deze negatieve interactie, waarvan iedereen denkt ‘WTF’?

“verzwegen werkelijkheid”

MEER VOORBEELDEN VAN ZOMBIECOMMUNICATIE

Ook op hoger niveau kan er sprake zijn van zombiecommunicatie. Zo schetst een recent verschenen rapport ernstige, werkelijke problemen op de werkvloer van de politie. Het rapport beschrijft tevens dat alle verantwoordelijke partijen deze werkelijkheid stelselmatig ontkennen: de top van de politie, het ministerie, de Tweede Kamer.

Zo’n stilzwijgende afspraak van een ‘verzwegen werkelijkheid’: ook dat is zombiecommunicatie. Het is dan ook kenmerkend dat het rapport ‘gelekt’ is, en niet gepubliceerd. En prompt gebagatelliseerd door… de betrokken partijen (“Het grote zwijgen over de politie lijkt nu doorbroken” NRC, 21 mei 2016).

Of neem het zombieproject ‘De campagne ‘Nederland verandert / de zorg verandert mee’. Jan Kuitenbrouwer analyseert in zijn NRC-column haarfijn nog zo’n verdraaide werkelijkheid. Niet Nederland verandert namelijk, maar de zorg verandert. En Nederland moet mee veranderen (“Regeren per sprookje, dankzij een vrije pers” NRC, 21 mei 2016).
Feit is: de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) verloopt zeer problematisch. Inwerkelijkheid veranderen de Nederlandse gemeenten helemaal niet soepel mee.

“herken zombiecommunicatie”

INFORMATIE ALS GRONDRECHT

Informatie – en er vrij over kunnen beschikken – is voor velen inmiddels een grondrecht. We leven onze levens via informatie. We geven onze interacties en relaties ermee vorm.

Daarom hebben mensen tegenwoordig dit soort trucjes door. En daarom werkt ‘mag ik u even storen’ niet meer als advertentiemodel. We leven in een tijdperk met informatie overal om ons heen. We zijn allemaal continu bezig met informatie en in staat om die te verwerken en te beoordelen. Daarin worden we steeds slimmer met steeds meer hulpmiddelen zoals adblockers. 

Ad

Hoe herken je als communicatie professional dit soort zombiecommunicatie?

  • Als er geen spontane belangstelling voor is vanuit de consument of burger (alle bereik is gekocht);
  • Als de communicatie niet past in de middelenmix en ‘tone of voice’ van het merk;
  • Als het ‘rendement’ wordt uitgedrukt in getallen die er niet toe doen (views, likes, etc.).
    Er is geen verband met het bedrijfsresultaat of primair proces.

Mocht je te maken hebben met projecten die deze kenmerken vertonen: koop een virtueel jachtgeweer en verbeter je schietvaardigheid in Call of Duty. En oefen in het formuleren van die ene vraag, die feilloos het genadeschot geeft aan elk zombieproject:

“Worden onze klanten hier écht blij van?”

Als je geen volmondig “ja” hoort… je bent gewaarschuwd.

Leestip: Hoe kun je Buyer Persona’s nou praktisch opstellen?

 Lees het artikel

.

Wil je zelf een voorbeeld van zombiecommunicatie nomineren? Stuur een reactie op deze column, voorzien van link en onderbouwing. De winnaar krijgt een gratis consult. Met een kop koffie bij ContentKings. Of bij jou. Aan jou de keus.

Auteur: Rob Punselie – Content Kings

About the author / 

Rob Punselie
Rob Punselie

Rob Punselie (1961) is oprichter en directeur van ContentKings, online adviesbureau, gevestigd in Rotterdam. Adviseurs werken sinds 2000 met passie voor onze klanten én voor de eindgebruiker. Waar de wereld verandert blijft in de kern steeds de vraag hoe je succesvol kunt communiceren. CK experts doen usability onderzoek, ontwikkelen contentstrategieën, contentformats en produceren relevante content. Ze adviseren over efficiënte & effectieve inzet van de beschikbare middelen. Altijd meetbaar. ContentKings werkt o.a. voor Universiteit Maastricht, de Algemene Rekenkamer, Pathé, Provincie Zuid-Holland, Randstad, de Hartstichting. Meer informatie over Rob Punselie vindt u hier.

2 Comments

  1. Eric Kentie 4 August 2016 at 13:37 - Reply

    Leuk stukje. Let wel even op de link onder Rob Punselie.

  2. Nikki 22 August 2016 at 14:16 - Reply

    Dank voor je uitleg over zombiecommunicatie. Ik kende de term nog niet dus dat is voor mij nieuwe informatie. Maar…… ik word echt niet blij van die walgelijke foto die je in een extreeem groot formaat bovenaan het artikel zet. Ik werd er onpasselijk van en belette mij bijna in het lezen van de tekst. Even je eigen opmerkingen aangehaald: deze foto past natuurlijk bij de titel maar voegt als zodanig niet echt iets toe aan het verhaal. Het stoot eerder af en lijkt vooral gebaseerd op effectbejag. Het is weinig subtiel en past niet qua ‘ ‘tone of voice’ op dit platform. Kennis delen onder vakgenoten, prima! Maar graag wel op smaakvolle wijze. Want voor mij is dit eigenijk een gevalletje van zombiecommunicatie

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Cursus Content Marketing Management

    November 15 , 15:00 - December 6 , 21:00
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    24 January 2019 , 15:00 - 21 February 2019 , 18:00
  3. Post HBO Contentstrategie

    24 January 2019 , 15:00 - 28 March 2019 , 21:00
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad