Algemeen, Search, Social Media

Schande: Google “steelt” content van derden en beïnvloedt organic search!

7 1116

De waarde van content hebben we de afgelopen tijd regelmatig besproken, zowel positief als kritisch. De rol die content in Google speelt wordt alsmaar groter, maar krijgt nu een schaduwzijde. Hubspot’s Kieran Flanagan belichtte recent op LinkedIN een nieuwe kant van Google Now, waarbij Google content rechtstreeks uit een bron neemt en direct toont op hun pagina, boven organische zoekresultaten. Hoofdvraag hier: Wat betekent dat voor je organische resultaat en de tijd en energie die je steekt in waardevolle content?

Google “steelt” content en publiceert het zelf?

Flanagan heeft een behoorlijk punt. Hoewel de titel van zijn artikel natuurlijk extra smeuïg is en moet aanzetten tot lezen, zit er wel een kern van waarheid in: Google toont content die zij niet zelf hebben gemaakt op hún pagina, zonder daarvoor de maker te belonen.

Even een praktijkvoorbeeld

In Nederland zien we dit nog bijna niet, maar in de VS wordt de uitrol steeds meer zichtbaar. Bij een zoekopdracht naar de “cost per inbound marketing lead” toont Google een stuk content dat rechtstreeks uit een bron wordt gehaald. In dit geval worden stukken informatie en statistieken uit een rapport van HubSpot getoond. Dit rapport is samengesteld na een survey onder ruim 5000 marketeers en heeft dus aanzienlijke tijd en moeite gekost. Toch toont Google deze informatie op hun pagina, zonder dat daar een beloning tegenover staat  organische traffic.

Wat betekent dit voor je content strategie?

 

Ad
Het lijkt zachtst gezegd hypocriet te noemen dat Google website-eigenaren en marketeers volop aanzet tot het creëren van hoogkwalitatieve content. De belofte dat deze inspanningen je ranking positief beïnvloedt, verliest snel zijn waarde nu diezelfde content door diezelfde zoekmachine in delen direct wordt vertoond als Google dat nuttig acht voor een zoekopdracht. Hoewel dit niet rechtstreeks je algehele ranking hoeft te beïnvloeden, mis je wel dé beloning: De organisch verdiende click waarvoor je werkt die zich vertaalt naar een groeiend aantal organische bezoekers.

Dus.. wat nu?

Hier zit natuurlijk de hamvraag. Hoe gaan we om met deze ontwikkeling van Google? Hoewel we het in Nederland nog niet zo herkennen, weten we uit ervaring dat gebeurtenissen bij voorloper Google.com in de Verenigde Staten, de voorbode betekent van een uitrol in Europa. Kort gezegd: Het is een kwestie van tijd.

Als zoeker merk je er weinig van, behalve dat je in positieve zin soms sneller relevante informatie vindt, het geclaimde, dienstbare hoofddoel van Google. Als het echter inderdaad betekent dat content door Google wordt opgenomen, zal dat toenemend tot onvrede leiden bij de makers van de content. Wat je dan wel moet doen, is lastig te zeggen.  

Ad

De macht van Google..
Je kunt niet simpelweg Google blokkeren omdat deze zoekmachine nog steeds veruit het grootste aandeel heeft in bezoekersaantallen. Daarin zit het probleem; De eindeloze macht van Google, die natuurlijk al vaker tot vraagtekens en gefronste wenkbrauwen heeft geleid, lijkt ook hierin voor een positie van onmacht bij marketeers te zorgen. Een onmacht die uiteindelijk tot een onvrede en frustratie gaat leiden.

Marketeers doen er goed aan deze ontwikkelingen te volgen, zeker als dit betekent dat Google in de toekomst toenemend organische bezoekers voor zichzelf houdt.

Bron: Joyce Lankhaar, Supair Marketing

About the author / 

Supair Marketing
Supair Marketing

DIT is Supair Marketing; gedreven en ervaren mensen die met ieder hun kracht dit full service Online Marketing bureau in Tilburg zijn. Feitelijk zijn wij de online marketing afdeling van je bedrijf. Wij werken niet voor je, maar met je. Met Supair Marketing heb je: gecertificeerde marketeers, een vast aanspreekpunt, mensen die voor je klaar staan, ruime en bewezen ervaring op het gebied van marketing. We willen graag met je samenwerken aan meetbaar resultaat op de vlakken die voor jouw bedrijf van belang zijn. Meer informatie over Supair Marketing vindt u hier.

7 Comments

  1. Jeroen Geerts 23 October 2014 at 11:16 -  Reply

    Wow! Ik zou het prima vinden om mijn content op deze manier, als uittreksel met een link er onder, terug te vinden op de Google Search page. (De schrijver of maker van het screenshot was kennelijk ook onder de indruk, want de link onder het uittreksel is gevolgd in tegenstelling tot het zoekresultaat erboven.) Volgens mij doet deze vorm niets af aan de waarde van je content. Dat hoogkwalitatieve content je ranking beïnvloed wordt door deze vorm van zoekresultaten juist aangetoond. De samenvatting staat immers altijd boven aan de zoekresultaten. Het wordt tijd dat we wat pragmatischer omgaan met content. Als ik content maak dan doe ik dat vaak om aandacht te vragen en die krijg ik ook in deze nieuwe vorm van Google. Als ik content koop (laat maken) en dit wordt in deze vorm gebruikt dan krijg ik ook aandacht. We moeten eens stoppen met al die rare auteursrechtelijke principes. Als ik een auto koop en die met winst verkoop dan hoef ik toch ook geen afdracht te doen aan de bouwer van de auto? Als Marktplaats vervolgens met mijn autoverkoopsucces een reclamespot maakt en daardoor meer advertenties verkoopt sta ik ook niet bij hen voor de deur om “mijn deel op te eisen”. Kijk en leer van de slimme manieren die Google gebruikt om een zoekresultaat te creëren en pas daar je strategie op aan. Zo’n kat en muis spel leidt tot meer creatieve marketing vormen.

  2. Joyce Lankhaar 24 October 2014 at 10:40 -  Reply

    Ik denk dat het er voor de maker met name van afhangt of inderdaad herkenbaar is dat het JOUW content is. Of dat zo zeer een hang naar auteursrechtelijke principes is, vraag ik me af.
    Dat je content wordt vertoond omdat het in de ogen van Google de best mogelijke match is met de zoekopdracht, is natuurlijk super. Als jij echter niet direct identificeerbaar bent als de maker ervan (Je URL wordt niet getoond en door het ontbreken van een klik wordt de zoeker niet geconfronteerd met je website, huisstijl, logo, naam, …) mis je de voordelen van het feit dat jouw content inderdaad matcht en van voldoende kwaliteit is bij deze zoekopdracht.

  3. Jeroen Geerts 24 October 2014 at 11:31 -  Reply

    Beste Joyce, ik ben wat verward. Voor zover ik het op de picture kan zien staat in hetzelfde kader als de “gestolen” tekst een directe link (URL) naar de schrijver, blog.hubstop.com……
    Overigens kan ik dit zoekresultaat op geen enkele wijze reproduceren, ook niet als ik via een Amerikaans ip adres dezelfde zoekopracht genereer, dus ik moet afgaan op wat ik hier zie op een klein fotootje….

  4. Ted Sluymer 26 October 2014 at 19:59 -  Reply

    Ik kan mij vinden in wat Jeroen schrijft. Auteurs/eigenaren van websites smeken dat hun content wordt gedeeld. Ik gebruik veel RSS-streams naast eigen redactie en fotografie en respecteer de bron. Er worden maximaal 30 woorden geciteerd, foto’s blijven beperkt tot 150 pixels (en vaak laat ik ze nog achterwege ook) en uiteraard wordt de bron kristalhelder vermeld. De link gaat rechtstreeks naar de originele website, ook al is het te zien in een pop-up als er een desktop wordt gebruikt. Smartphones openen een nieuw scherm.
    Wanneer Google zich beperkt tot summierlijke info is er niets aan de hand. En summierlijk is wat mij betreft 30-50 woorden die je nieuwsgierig maken om het artikel te lezen. Criterium zou kunnen zijn dat het citaat niets (of nauwelijks iets) duidelijk maakt waar het om gaat. Een redelijk uitgangspunt?

  5. Gerrit Jan Lutkehaus 29 October 2014 at 14:03 -  Reply

    Dit verhaal gaat geheel voorbij aan de doelgroep van je content: je lezers! Niet Google en ook niet organische kliks zijn het doel, maar het feit dat je een lezer een boodschap wil meegeven. Wil je liever dat je lezers niet via Google langskomen – of dat Google je pagina samenvat in dit geval – stel dan een noindex-tag in en je bent klaar. De redenering alleen al: “Ik doe alles wat Google zegt maar nu belonen ze me niet met kliks” geeft al aan dat je niet voor je lezers schrijft maar puur traffic als doel hebt gesteld en Google als instrument in je toolbox ziet.
    Googles klanten zijn de mensen die een zoekterm in de zoekbalk typen, niet jij ‘de publicist’. En zoekenden zijn gebaat bij een korte samenvatting vanuit je pagina en samenvattingen zijn auteursrechtelijk altijd oké. Zijn de Googlaars niet jouw klanten of wil je meer grip op de traffic naar je site? Scherm je pagina dan af voor de zoekmachines en deel de link op andere manieren.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy