Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Leadgeneratie

Sinterklaas BV bestaat echt! Hoe nu verder….?

0

Als Sinterklaas BV nou echt bestond. Als een echt bedrijf….hoe zou dat zijn?  Sinterklaas BV bestaat uit bijzonder veel medewerkers en stakeholders, namelijk wij allemaal. Het overgrote deel van ons werk is seizoensarbeid. We spannen ons in om het de primaire doelgroep – de kindertjes tot 9 jaar – naar de zin te maken.

Sinterklaas BV heeft nu een communicatieprobleem. Want hoe communiceren wij met onze primaire doelgroep over Zwarte Piet? Wat vertellen wij deze kindertjes, die als enigen geen medewerkers van Sinterklaas BV zijn. Zij geloven dat de Sint echt bestaat, dat hij te oud is om te weten hoe oud precies, en dat de Pieten hem helpen.

Ze geloven dat hij cadeautjes brengt, snoep en gezelligheid. Ze vinden het spannend en hopen dat ze iets krijgen wat ze echt, echt graag willen.

En hoe gaan wij als medewerkers en stakeholders hiermee om?

Sinterklaas BV heeft geen centrale woordvoering, geen communicatie strategie of beleid. Geen aandeelhouders, raad van bestuur, directie of OR. Hoe lossen wij als medewerkers en stakeholders dan samen het probleem op voor onze primaire doelgroep rondom de vraag of Zwarte Piet nou wel of niet welkom is in Nederland? 

Ad

Ik vroeg het de doelgroep; de kinderen. Dat is vanuit mijn vak altijd een essentieel onderdeel om tot de juiste aanpak te komen. En kinderen vertellen me best veel. Over dat ze niet begrijpen waarom Zwarte Piet niet naar Nederland zou mogen komen. “Iedereen mag hier toch komen?” Dat ze best begrijpen dat donkere mensen het niet leuk vinden om met Zwarte Piet vergeleken te worden. Dat het niet uitmaakt of de Pieten ook andere kleuren hebben. Als ze Sinterklaas maar helpen. Iedereen is welkom.

Best fijn zo’n primaire doelgroep. Ze kunnen goed aangeven wat hun behoefte is en wij als medewerkers en stakeholders zouden hen centraal moeten stellen in onze marketing en communicatie binnen Sinterklaas BV. Hun belangen tellen het zwaarste van allemaal en helpen ons met beter en doelgerichter werken en communiceren.

Mijn kind van 8 tekent geen petitie.

Wat leren wij van de kinderen?

De les voor ons die ook geldt voor onze werkzaamheden buiten Sinterklaas BV, is dat we onze primaire doelgroep maar beter centraal kunnen stellen. Zo houden we onze communicatie zuiver, en zetten we ons eigen belang even opzij. En als we weten wat onze belangrijkste doelgroep nodig heeft, dan bezien we hoe we met deze kennis op zak onze eigen doelen voor de maatschappij en in ons werk gaan bereiken. Op een manier die past bij ons karakter en bij wat wij als mensen belangrijk vinden.

Soms hebben gewone organisaties ook nog niet helemaal door dat hun klanten of doelgroepen echte mensen zijn. Ze denken dat ze zaken doen of communiceren met abstracte figuren of instanties. Ze willen vooral geld aan hen verdienen en beter zijn dan de buurman of concurrent. Dat zijn vaak belangrijker doelen dan het werken voor (en met) echte mensen aan wat zíj nodig hebben. Daar waar het hen eigenlijk ooit om te doen was in den beginne.

Dat het nodig is om echte relaties aan te gaan, en geen schijnrelaties op basis van ‘slechts’ big data en personificatie, daarvoor sluit men toch liever nog steeds de ogen. Je zou dan moeten investeren in een relatie met klanten door echte conversaties aan te gaan, te luisteren en jezelf daarbij ook kwetsbaar op te stellen. Dan moet je andere dingen doen dan je gewend bent en traditionele manieren van (online) marketing en sales loslaten.

Wat is je intentie?

Stel jezelf eens deze vragen: Voor wie werk je? (en dan bedoel ik niet je eigen werkgever, maar je klant of doelgroep) Wat hebben zij nodig? Wat heb jij (en je medewerkers) nodig om voor deze mensen te werken? Hoe werken jouw medewerkers nu voor je klant? Wat zeggen ze, wat vertellen ze, wat leggen ze uit? Welke vertrouwensband hebben zij met hun klanten, en waar zit dat in? Vast niet omdat jouw servicemedewerker, dankzij het CRM, zo goed weet welke kleur de auto van je klant heeft, of wanneer hun kind jarig is. Dat is misschien wel extra attent en leuk, maar daarmee maak je niet het verschil. Het verschil maken gebeurt wel als de klant jouw oprechte intentie om te helpen ervaart. En dat zouden bedrijven meer moeten doen. Oprecht communiceren over hun werk. Op dezelfde manier als mensen dit offline in echte relaties vaak al gewoon doen. 

Ad

Zoals de kinderen weten wat de ‘Why’ is van Sinterklaas BV, zo weten jouw klanten dat ook van jou.

Grote mensen en directies zijn gelukkig verstandig.

Ik nam Sinterklaas BV als voorbeeld om duidelijk te maken hoe belangrijk de communicatie met de doelgroep is. Ik blijf bewust weg van alle interne belangen, sentimenten en gevoeligheden van onszelf als zijnde de medewerkers en stakeholders van Sinterklaas BV. Onze belangen werken soms averechts op de belangen van onze doelgroep. En juist die belangen moeten centraal staan.

Bij gewone, echte bedrijven staan de klanten op papier en in de strategie wel degelijk centraal. Maar toch worden interne processen en belangen nog te vaak opgeworpen als oorzaken om nog te wachten met een oprechte en kwetsbaarder manier van communiceren. In de veronderstelling dat dit misschien negatief zou werken voor de huidige geldstroom of dat je er als bedrijf nog niet aan toe bent. Ik vind dat onlogisch en onjuist. Wat vind jij?

Leestip: Geen geduld voor content marketing? Ga voor Google Adwords!

Lees dit artikel

Kortom, het is de hoogste tijd om de Luisterpieten in te schakelen als ze zaterdag in Nederland aankomen. En zullen we vragen of ze altijd bij ons willen blijven?

Bron: Marja koster – Contentstrateeg bij Content Together

 

About the author / 

Marja Koster
Marja Koster

Onafhankelijk consultant voor (online) communicatietrajecten zoals contentstrategie, content marketing en de daaruit voortvloeiende reorganisatie van middelen, kanalen en mensen. Andere activiteiten zijn accountmanagement en business development. Content strategisch inzetten leidt tot besparing van onnodige middelen, tot winst, tot betere branding en tot efficiënter werken. Je sales, je marketing en je medewerkers komen beter uit de verf. Je organisatie wordt communicatief vaardig, slagvaardig en onderscheidt zich van concurrenten.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    May 17 , 15:00 - June 21 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    May 17 , 15:00 - June 21 , 21:00
Ad
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad