Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Marketing Automation, Online Marketing

Starten met e-mailmarketing in 5 stappen

0

Wil je gaan starten met e-mailmarketing? Een goede keuze, want e-mail is een erg waardevol marketingkanaal. Door e-mail in te zetten als middel kun je bijvoorbeeld het verkeer naar je website een boost geven en meer conversie genereren. Maar waar moet je beginnen? In dit artikel  geeft e-mailmarketing specialist Loes je de broodnodige basis die je moet hebben voor je e-mails gaat sturen. 

Ad

Stap 1. Inventariseer je huidige e-mailactiviteiten

Misschien mail je nog helemaal niet of gaat er alleen intern een nieuwsbrief naar de medewerkers. Of wellicht stuur je al wel diverse (klant)nieuwsbrieven. Breng dit in kaart. Wat stuur je naar wie? En wat wil je veranderen? Zodra je wensen bekend zijn, kun je dit in een strategie vastleggen.

Stap 2. Maak een strategie

Je hebt er niets aan om lukraak e-mails te verzenden. Om het gewenste resultaat te bereiken is een strategie onmisbaar. Hierin beschrijf je onder andere:

  • Je doelen en KPI’s
  • Je doelgroepen
  • Hoe je gaat segmenteren (als je dat van plan bent)
  • De inhoud van je e-mails

Ook is het handig om een e-mailkalender op te nemen in je strategie. In deze kalender maak je een overzicht van welke content voor welke doelgroep op welk moment via welk soort e-mail gepubliceerd wordt. Zo kan iedereen binnen je bedrijf zien wanneer er e-mails verzonden worden, naar wie ze gaan, wie er verantwoordelijk voor is en of de e-mails samenvallen met andere bedrijfsactiviteiten.

Stap 3. Kies een e-mailmarketingtool/ESP die bij je wensen past

Er zijn enorm veel aanbieders van e-mailmarketing software. De juiste E-mail Service provider (ESP) kiezen is dan ook een hele kunst. Zet voor jezelf op een rijtje wat je wensen en  je eisen zijn. Bijvoorbeeld naar hoeveel adressen je gaat mailen en of je ook actief e-mails gaat sturen naar het buitenland.

Bekijk per aanbieder wat de software kan en -niet onbelangrijk- kost. Gratis software lijkt vaak aantrekkelijk, maar als je geavanceerde campagnes wilt opzetten en naar grote maillijsten gaat verzenden, kun je wellicht beter voor een betaald pakket kiezen. Of misschien zoek je juist een ESP die een 24-uurs supportafdeling heeft. Bel gerust verschillende partijen voor meer informatie of een demo. 

Ad

Stap 4. Orden je database

Zorg dat je database op orde is voor je dit gaat importeren of koppelen in de e-mailmarketingsoftware. Ontdubbel de lijst(en) en verwijder de e-mailadressen die bouncen. Door een ‘schone’ lijst worden je e-mails zo goed mogelijk afgeleverd en houd je de resultaten zuiver.

Stap 5. Let op de wetgeving

Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, je mag niet zomaar iedereen mailen. Om een nieuwsbrief te sturen moet je bijvoorbeeld expliciet toestemming hebben (de zogeheten opt-in), en je moet ook kunnen bewijzen dat je de toestemming verkregen hebt.  Je mag je klanten wel nieuwsbrieven sturen over soortgelijke producten en diensten, mits je dit aangegeven hebt op het moment dat de klant zijn e-mailadres afgegeven heeft tijdens de aankoop. Ook moet je altijd de mogelijkheid bieden tot afmelden. Meer informatie over de regels vind je in de Code E-mail, brancheorganisatie DDMA maakte een handige checklist van de regels.

Leestip: Geen geduld voor content marketing? Ga voor Google Adwords!

Lees dit artikel

Wil jij ook starten met e-mailmarketing maar weet je niet hoe je moet beginnen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij kijken graag met je mee.

About the author / 

Tribal Internet Marketing
Tribal Internet Marketing

Tribal Internet Marketing gelooft dat de vooruitgang van internet
marketing wordt versneld door onderling vertrouwen. Wij streven daarom naar samenwerkingen met korte lijnen en zuivere communicatie. Samenwerken betekent voor Tribal: hard werken, aanspreekbaar zijn, volwassen dialogen kunnen voeren en vooral ook veel plezier maken. Tribal Internet Marketing is samen met AdChieve onderdeel van de Tribal Internet Group. Meer informatie over Tribal Internet Marketing vindt u hier.Tribal.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy