Algemeen, Search

Van zoekwoord tot intentie naar gebruikerservaring: wordt relevant!

0 364

Speelt jouw website in op de zoekintentie van de bezoeker? Focus met content niet enkel op het gebruik van zoekwoorden maar speel ook in op de verschillende intenties van de bezoeker.

Bedrijven zijn niet de enigen die precies willen inspelen op de intentie van de bezoeker. Google heeft hetzelfde doel. Speel je beter in op de intentie van de bezoeker, dan zal je niet alleen beloond worden door de bezoeker, maar zal Google dat ook doen. Het goede nieuws is namelijk dat Google en bedrijven een gezamenlijke doel hebben. Namelijk, antwoord geven op de intentie van de bezoeker om de gebruikerservaring zo groot mogelijk te maken.

Ontwikkelingen: zoekintentie versus zoekwoorden

Ad
Dat Google het beantwoorden van de zoekintentie steeds belangrijker gaat vinden en enkel het gebruiken van zoekwoorden in teksten relatief minder waarde krijgt, is onder andere ook te lezen in een onderzoek van Searchmetrics naar de SEO ranking factors.

Hier is te lezen dat er minder gekeken wordt naar zoekwoorden, maar steeds meer naar het onderwerp. Er kan bijvoorbeeld hoog gerankt worden op een zoekwoord zonder het betreffende woord te gebruiken. Dit omdat het onderwerp relevant is aan het zoekwoord.

Ook is in dit onderzoek te zien dat click through rates, low bounce rates and long time-on-site relatief steeds zwaarder gaan wegen om hoger te ranken in Google. Ranking factoren die aangeven of dat de intenties van de bezoeker zowel binnen de zoekresultaten als op de website zelf worden beantwoord.

Stappenplan: van zoekwoord tot intentie naar gebruikerservaring

Neem de volgende stappen om van zoekwoord naar gebruikerservaring te komen:
1. Vertalen: van zoekopdracht naar zoekintentie
2. Onderzoek: welke intenties hebben bezoekers bij jouw product of dienst?
3. Checklist: wordt er al ingespeeld op de verschillende intenties?
4. Actie: schrijf content voor de zoekintenties waar nog niet op in wordt gespeeld.

1. Vertalen: van zoekopdracht naar zoekintentie tot gebruikerservaring

Voordat we het proces doorlopen om van zoekopdracht tot passend antwoord te komen op de intentie van de klant zal er eerst toegelicht worden welke type intenties er zijn:

Type zoekintentie  Toelichting
 Informatief / niet commercieel Bezoeker zoekt naar tips, uitleg, voorbeelden, etc.
Commercieel oriënterend Bezoeker vergelijkt prijzen, merken, aanbieders, etc.
Commercieel transactioneel (online) Bezoeker wilt nu bestellen, kopen, iets boeken, etc.
Commercieel transactioneel (lokaal) Bezoeker zoekt een locatie waar hij of zij het product of dienst kan aanschaffen.

Nu we weten wat voor type intenties er zijn, zullen we het proces doorlopen van zoekopdracht naar intentie tot het antwoord geven op de intentie (gebruikerservaring).

Je zult zien dat intenties samen een volledig aankoopproces vormen:

Zoekopdracht Type zoekintentie Voorbeelden van intentietermen Inspelen op intentie door relevante pagina
Tips zilvervisjes verwijderen Informatief / niet commercieel Zoekwoord + tips, voorbeeld, uitleg, etc. Blog en veel gestelde vragen
Prijzen zilvervisjes verwijderaars Commercieel oriënterend Zoekwoord + vergelijken, prijzen, tarieven, meerdere merken, etc. Categorie overzichtspagina
met de relevante producten.
Zilvervisjes verwijderaar ongediertewinkel.nl Commercieel transactioneel (online Zoekwoord + online bestellen, kopen, webshop, etc. Productpagina.
Zilvervisjes verwijderaar Amsterdam Commercieel transactioneel (lokaal) Zoekwoord + Amsterdam (plaats), Noord Holland (Provincie), Nederland (land), etc. Local SEO,         vestigingenpagina en afgeronde projecten

* Meerdere intenties per zoekopdracht is mogelijk.

2. Onderzoek: welke intenties hebben bezoekers bij jouw product of dienst?

Nu je weet hoe je een zoekopdracht moet vertalen naar intentie en hoe je hier antwoord op kan geven, is het onderzoeken van welke intenties belangrijk zijn binnen jouw branche van belang.

Waar kan ik zien wat de voornaamste intenties zijn van mijn doelgroep?
Er zijn verschillende bronnen waar de intentie van jouw doelgroep achterhaald kan worden:

Bronnen voor achterhalen bezoekersintentie Toelichting
Accountmanagement en service desk Welke vragen worden er vaak gesteld door de klant?
Contactformulier Welke vragen worden er vaak gesteld door de klant?
Interne zoekfunctie Heb je op de site een interne zoekfunctie? Maak dit meetbaar in Google Analytcs en analyseer welke typen intenties het meest aanwezig zijn.
Zoekwoorden analyse Is er in het verleden al een zoekwoorden analyse gemaakt? Onderzoek deze dan en haal hier de verschillende intenties uit van de zoeker.
Concurrenten Wat doet de concurrentie? Hebben veel concurrenten bijv. een veelgestelde vragensectie? Dan komt dit waarschijnlijk voort uit de vele vragen die er ontstaan bij de bezoeker. In deze branche is het dan waarschijnlijk dat bezoekers veel behoefte hebben aan informatie.
Google zoekopdrachten resultaten pagina Google zal het nog niet perfect hebben, maar de resultaten pagina is waarschijnlijk de meest aangepaste, geteste en geoptimaliseerde pagina online vandaag. De weergegeven antwoorden op de intenties van de bezoeker zullen sterk in de richting zitten van wat mensen zoeken.
Kijk op deze pagina ook naar de weergegeven gerelateerde zoekopdrachten (onderaan de pagina) en naar de aanvulling die Google geeft in het venster waar de zoekwoorden ingetypt kunnen worden. Zitten hier nog interessante zoekintenties tussen?
Organisch verkeer in Google Analytics Geeft informatie over zoektermen die leiden richting de website. Dit is tegenwoordig helaas wat beperkt door de “zoekterm” (not provided).
AdWords en overige betaalde campagnes Geeft informatie over zoektermen die leiden richting de website.

3. Check: wordt er al ingespeeld op de verschillende intenties?

De zoekopdrachten zijn nu vertaald naar intentie en de belangrijkste intenties per onderwerp / categorie  voor in jouw branche zijn bepaald.

Ad
Nu kunnen we controleren of dat er met de huidige website structuur/content al wordt ingespeeld op de verschillende intenties:
1. Breng de huidige site structuur in kaart
2. Ga alle categorieën langs en noteer de belangrijke gevonden intenties (zie stap 2)
3. Noteer per intentie relevante pagina’s
4. Controleer of dat er al wordt ingespeeld op de betreffende intentie door gebruik van een relevante pagina of niet.

Onderstaande kolom is een voorbeeld van hoe je dit zou kunnen aanpakken:

Categorie Gevonden zoekopdrachten Type intentie Relevante pagina’s Pagina aanwezig?
Zilvervisjes Tips zilvervisjes verwijderen Informatief / niet
commercieel
Veelgestelde vragen
Blog sectie
Ja / nee       Ja / nee
Zilvervisjes verwijderaar
ongediertewinkel.nl
Commercieel transactioneel (online) Productpagina Ja / nee
Zilvervisjes verwijderaar
Amsterdam
Commercieel transactioneel (lokaal) Vestigingspagina                               -Local SEO
Afgeronde projecten
Ja / nee
Ja / nee
Ja / nee

4. Actie: schrijf content voor de zoekintenties waar nog niet op wordt ingespeeld

Nu hoeft er enkel nog content geschreven te worden voor alle relevante intenties van de bezoeker waar nog niet op ingespeeld wordt.

Na het uitvoeren van al deze stappen zijn de zoekopdrachten vertaald naar intenties en is er in kaart gebracht welke intenties relevant zijn voor jouw branche. De content op de website is nagelopen en op de intenties waar de bezoekers eerst nog geen antwoord op kregen, zal hij of zij dat nu wel krijgen.

Gefeliciteerd je bent zojuist meer relevant geworden voor jouw doelgroep!

Mochten er nog vragen of opmerkingen ontstaan uit dit artikel dan nodig ik je bij dezen van harte uit om op dit artikel te reageren.

Bron: Julien Pols – SEO Specialist – Easy Internet Marketing

About the author / 

Tribal Internet Marketing
Tribal Internet Marketing

Tribal Internet Marketing gelooft dat de vooruitgang van internet marketing wordt versneld door onderling vertrouwen. Wij streven daarom naar samenwerkingen met korte lijnen en zuivere communicatie. Samenwerken betekent voor Tribal: hard werken, aanspreekbaar zijn, volwassen dialogen kunnen voeren en vooral ook veel plezier maken. Tribal Internet Marketing is samen met AdChieve onderdeel van de Tribal Internet Group. Meer informatie over Tribal Internet Marketing vindt u hier.Tribal.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy