Algemeen, Content Curatie, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing

Waar blijft de contentmarketing primeur?

0 192

Content betreft alle inhoud waarmee klanten waarde wordt geleverd over verschillende kanalen door middel van informatie en interactiviteit. “Ik heb een Facebookpagina en Twitteraccount, doe ik het nu goed?”. Het verbaasde mij…  een aantal weken geleden hoorde ik van Suzanne de Bakker, blogger op o.a. Marketingfacts en docent aan de UvA, dat er nog geen wetenschappelijke onderbouwing is wat nu precies het resultaat is van content marketing. Best vreemd, want wanneer ik mijn dagelijkse portie marketingvoer eet, zie ik negen van de tien keer wel een artikel over content marketing, en ja.. je raadt het al, dit artikel gaat hier ook over.

Ik zie marketeers al denken: “ Hoe moet ik mijn directeur ervan overtuigen waarom wij hier aan de slag mee moeten, er zijn immers geen wetenschappelijke gegevens van bekend”.

contentblokk

Content Marketing bestaat al heel lang. Het werd nooit benoemd als onderdeel, maar jaren na de opkomst van sociale media en andere platformen zijn er de eerste functies specifiek voor contentmanagement: CCO (Chief Content Officier).

Ad
De laatste jaren is het medialandschap en dus de mediaconsumptie van de consument sterk veranderd. Dit zien we terug in het gedrag van diezelfde consument. Fysiek shoppen heeft tegenwoordig vooral een sociale functie. Kleding, boeken, games, elektronica worden meer en meer via de digitale weg aangeschaft. De oriëntatiefase gebeurt ook veelal online, in combinatie met de vertrouwde huis aan huis folder. Veel (online) bedrijven nemen dit mee in hun propositie, tot in extreme.. vandaag voor 11.00 uur besteld, is vandaag nog in huis. Kan het gekker? Dat gaat de toekomst uitwijzen.

Push >> Pull marketing
Content marketing heeft er mede voor gezorgd voor de verschuiving push naar pull marketing. Voorheen werd alle informatie over een bepaald product of dienst door de strot van de consument geduwd. Tegenwoordig wordt door een goede contentstrategie de doelgroep als een magneet naar desbetreffende website of platform getrokken. Triggeren en vervolgens vast houden is tegenwoordig het motto, maar dat laatste is voor veel bedrijven nog een lastige.

L’oreal
Een trend wat je steeds vaker ziet zijn bedrijven die via een aparte website kennis en expertise willen overbrengen over een bepaald product. Via makeup.com (sterke url) wil L’oreal vrouwen inspiratie geven over make up en visagie. Door iedere dag leuke tips en nieuwe trends op het gebied van visagie te geven, weet L’oreal middels content marketing de doelgroep te triggeren, inspireren en vast te houden. Dit is ook hun doel. Wanneer je de site bezoek, zie je niet op het eerste oog dat het van L’oreal is. Zij willen een onafhankelijke community faciliteren voor vrouwen die gek zijn op make up en hier dagelijks mee bezig zijn, dus ook vrouwen die wekelijks kiezen voor visagieproducten van concurrerende merken.

Business to business bedrijven spelen hier op in door het aanbieden van verschillende lead generatie en content curatie tools.

Mijn visie vertelt mij dat er een aantal voorwaarden zijn om te starten met content marketing. Deze heb ik verwerkt in het onderstaande model.

Blog afbeelding_ContentMarketinng

#1. Intern draagvlak
Is iedereen binnen het bedrijf er klaar voor? Zorg dat je medewerkers enthousiast maakt zodat er draagvlak wordt gecreëerd. Benader niet alleen de marketingmedewerkers, maar ook andere afdelingen en verschillende lagen in de onderneming. Draagvlak is onder andere de motor van succes.

#2. Definieer een doel
Belangrijk is dat er doelen worden gedefinieerd. Maak bijvoorbeeld gebruik van een first level goal en second level goals. Het eerste doel is helder: omzet genereren! Het tweede doel biedt als ondersteuning voor het eerste doel, zoals likes, retweets en engagement. Door het opstellen van KPI’s (Key Performence Indicators) kunnen de second level goals makkelijker gemeten worden.

#3. Wie is je (communicatie) doelgroep

Ad
Voor wie ga je content produceren? Zijn dit de uiteindelijke afnemers? Of definieer je een aparte communicatie doelgroep? Speelgoedwinkels nemen kinderen als communicatiedoelgroep, maar doen uiteindelijk niet de aankoop. Zorg ervoor dat dit helder op papier staat. Ik hanteer zelf liever de term context = king. Je kan een nog zo mooie folder opmaken of artikelen plaatsen, maar als de context niet begrepen wordt door je doelgroep.. Auw.

#4. Kanalen bepalen en wat je nodig heb
Waar is je doelgroep te vinden? Zowel online als offline. Wat heb je nodig om deze doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan kennis, middelen, tijd en budget.

#5. GO!

Gewoon doen! Start er mee en zorg dat je de interactie aangaat met je doelgroep.

#6. Meten
Wat werkt wel en wat werkt niet? Zorg dat je verschillende monitoringstools beschikbaar hebt om te meten. Het oude motto: “50% van mijn marketinguitgaven zijn weggegooid geld, maar welke 50%..”, hier kom je tegenwoordig niet meer mee weg.

#7. Bijsturing
Analyseer de gemeten resultaten en pas zo nodig je contentstrategie hier op aan.

Wil je weten hoe content marketing belangrijk voor jouw bedrijf kan zijn? Neem contact met ons op!
P.S: voor de mensen die een universitaire studie doen, zorg voor de primeur en doe wetenschappelijk onderzoek naar content marketing!

Bron: Raymond Weijn – Fit Media

About the author / 

Raymond Weijn
Raymond Weijn

Fit Media, A Brand new … oftewel gloednieuw. FIt Media is een jong en dynamisch bureau dat andere bedrijven ontzorgt in hun marketingcommunicatie activiteiten. Telkens handelen vanuit het oogpunt van de klant, daar zijn wij goed in! U bepaalt, Fit Media voert uit en coördineert! Wij zijn een jong, proactief en professioneel team, welke organisaties ontzorgt in hun marketingcommunicatie activiteiten, zowel offline als online. Meer informatie over Raymond Weijn en Fit Media vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy