Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Online Marketing

Waarom marketing & sales een jachtvergunning moeten hebben

0 388

Tijdens de lunchpauze (het kan maar een moment zijn) vertelt collega Hans zojuist over zijn hobby: Konijnen jagen. Voor iedereen die denkt “aaah…”; het jachtseizoen is nog niet geopend. Het principe van jagen zette ons echter wel op het spoor voor dit blogartikel en hoewel het beeld van aaibare huppelende konijntjes die bruut afgeschoten worden, nog een beetje nabrandt op ons netvlies, gaan we er toch voor:

De Jacht… Waarom marketing & sales een jachtvergunning zouden moeten hebben. 

Reden 1: Hoe harder je roept, hoe harder ze rennen

Natuurlijk, je moet gehoord worden om je konijn te laten weten dat je bestaat als potentiële leverancier of partner. Maar jezelf in beeld brengen (online en offline) is wat anders dan eindeloos roepen. Zeker roepen over hoe fantastisch je bent en waarom jouw product/dienst zo goed is, en dat dan heel hard, is tegenwoordig niet langer de juiste aanpak.

Waar het voorheen om degene ging met de hardste stem en het meeste geld, wordt tegenwoordig creativiteit en tentoongespreide kennis en kunde de grote factor die de inhoudelijk Groten van de Kleintjes onderscheidt.

Reden 2: Hoe agressiever je jaagt, hoe meer ze je als vijand zien

Het lijkt heel logisch, maar toch worden nog veel sales- en marketing aanpakken ingericht op een bepaalde verkoopagressie. Echter, hoe agressiever je bent, hoe harder konijntjes gaan lopen en hoe beangstigender je wordt.

Als jouw potentiële konijn het gevoel krijgt dat jij hen als prooi ziet en voorlopig niet van plan bent los te laten, gaan ze weerstand bieden. In plaats van de partner die hen kan helpen en voorzien in een oplossing, word je de Grote Boze Wolf (gedramatiseerd, uiteraard) die voor het eigen belang aan het werk is en daarbij hun “best interest” niet voor ogen hebt. Dat wil niet zeggen dat een bepaalde doortastendheid niet nodig is om tot een verkoop te komen, maar wanneer men zich bejaagd voelt, haakt men sneller af.

Reden 3: Jagen mag, maar doe het doordacht

Ad
De tijd dat klanten structureel vanzelf bleven komen en gewoon belden met orders, is voorbij. Dat betekent dus ook dat wij als geen ander weten dat het aantrekken van nieuwe klanten of het bereiken van je gewenste doelgroep, niet eenvoudig is, maar wel zeer noodzakelijk. Het gevoel dat je moet gaan JAGEN op prospects en leads is dus ook heel logisch. Toch werkt het idee van JAGEN in de hand dat jij degene bent die eruit op moet om iemand te leren kennen, te vinden, te overtuigen en uiteindelijk, ja, neer te schieten.

En daar komt INBOUND MARKETING om de hoek kijken. In toenemende mate zijn we in staat om konijntjes aan te trekken door ze iets lekkers te bieden (content) via allerlei kanalen. Blogartikelen, relevante, inhoudelijk sterke downloads… het is voedsel dat konijntjes als ze het lekker vinden, maar al te graag tot zich nemen. Het proces van 1) aantrekken van bezoekers, 2) converteren van die bezoekers naar leads en 3) het converteren van die bekende leads naar klanten, is dus ook HET proces van waaruit je moet denken. Niet om blind konijntjes te proberen te schieten, maar om ze aan te trekken met datgene dat ze graag willen hebben.

Dit is niet nieuw.. en toch doe je het nog steeds anders

Het proces van online marketing, bezoekers, leads, klanten, is niet nieuw. Dat je niet alleen maar kunt blaten over hoe fantastisch je bedrijf is omdat je daarmee het onderscheid niet meer biedt, is ook niet nieuw. Dat mensen het vervelend vinden om opgejaagd en gepusht te worden door een opdringerige verkoper zonder inzicht in wat we eigenlijk willen, ook niet. En toch blijkt in de praktijk keer op keer, dat we één of meerdere van die aspecten, structureel traditioneel blijven behandelen.

Leestip: Marketing automation: van ‘lucky shot’ naar schot in de roos

Lees dit artikel

Op zich is dat logisch, want de overstap is helemaal niet eenvoudig. Aan de andere kant, is er nog nooit een tijd geweest waarin het zakelijk gezien ZO belangrijk was als nu om jezelf als bedrijf en professionele partner in de kijker te spelen! Waag de stap en vraag om een vrijblijvend gesprek. Je bent geen konijn, je bent een gesprekspartner. Als je meer wilt weten over jouw jachtpatronen en hoe je dingen praktisch, inhoudelijk en strategisch misschien wel kunt ombouwen, helpen we je daarbij. Stuur ons eens een e-mail op jimmy@supair.nl of joyce@supair.nl en kom eens langs. We schieten niet, beloofd.

Bron: Supair Marketing

About the author / 

Supair Marketing
Supair Marketing

DIT is Supair Marketing; gedreven en ervaren mensen die met ieder hun kracht dit full service Online Marketing bureau in Tilburg zijn. Feitelijk zijn wij de online marketing afdeling van je bedrijf. Wij werken niet voor je, maar met je. Met Supair Marketing heb je: gecertificeerde marketeers, een vast aanspreekpunt, mensen die voor je klaar staan, ruime en bewezen ervaring op het gebied van marketing. We willen graag met je samenwerken aan meetbaar resultaat op de vlakken die voor jouw bedrijf van belang zijn. Meer informatie over Supair Marketing vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Cursus Content Marketing Management

    May 17 , 15:00 - June 15 , 21:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 12 , 15:00 - December 14 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy