Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing

Waarom met contentmarketing beginnen? Ja, waarom niet?

1

“Waarom zou ik aan content marketing moeten doen?”, is een veelgehoorde vraag in marketingland. Mijn reactie daarop is: “Waarom niet?” Content staat namelijk aan de basis van je online marketingstrategie. De kern van content marketing is het aanbieden van de JUISTE informatie, via het JUISTE kanaal, aan het JUISTE publiek. Op deze manier moet je je bezoekers triggeren en overtuigen, zodat ze langer blijven hangen en nog veel belangrijker: ook terugkomen. En dat binnen 3 minuten tijd.

Ad

Maak fans van je klanten

Tegenwoordig is de gebruiker, ook in de ogen van de zoekmachine, veel belangrijker geworden. De gebruiker staat op het gebied van content dus centraal. Dat en het feit dat we momenteel in een samenleving leven waarin mond-tot-mondreclame en social media van groot belang zijn, zorgt ervoor dat waardevolle content een must is. Met waardevolle content kun je namelijk via verschillende platformen je doelgroepen bereiken, wat weer bijdraagt aan de naamsbekendheid van jouw organisatie en de klantenbinding. En organisaties die klanten aan zich weten te binden, winnen over het algemeen altijd. Maak dus fans van je klanten!

Hoe creëer ik die waardevolle content?

Een content marketing strategie is een belangrijk onderdeel van de totale marketingcommunicatiestrategie. Ook de content moet dus aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen en de doelgroep(en). Om deze strategie te bepalen, kun je de volgende vaste stappen doorlopen:

    1. Bepaal je doelen en de boodschap
      Welke doelen wil je behalen met content? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vergroten van de naamsbekendheid of het krijgen van meer bestellingen. Na de vaststelling hiervan is het belangrijk om een effectieve boodschap te bepalen waarin relevantie, belofte en bewijs terugkomen.
    2. Vertaal deze boodschap naar content
      Wanneer je de juiste middelen op het gebied van content gaat bepalen is het erg belangrijk om te realiseren dat content niet alleen maar tekst is. Content is veel meer dan tekst zoals afbeeldingen en video’s. Probeer dus multimediaal, maar vooral ook multichannel te denken.
    3. Bepaal je kanalen
      Het aantal online kanalen is enorm. Denk bijvoorbeeld aan je eigen corporate website, het intranet, platformen binnen de branche, social media en blogs. Denk vooraf dus goed na over welke kanalen en het aantal kanalen. Is het wel relevant voor je doelgroep en komt de content zo op de meest optimale manier over? Een goed voorbeeld is de contentstrategie van Coca Cola voor 2012 (zie video hieronder).
      Ad
  1. Creëer en publiceer de content
    Creëer vervolgens per gekozen kanaal de juiste content. Elk kanaal heeft namelijk een andere doelgroep en gebruikscultuur. Vooral online gebruiken de meeste mensen ook meerdere kanalen. Op deze manier worden deze mensen niet meerdere keren met precies dezelfde content geconfronteerd en zullen de kanalen elkaar alleen maar versterken. En wanneer er sprake is van echte waardevolle content, zal je doelgroep deze vanzelf gaan verspreiden. Zo wordt het werk voor je gedaan!
  2. Meet of uw doelen behaald zijn
    Meetbaarheid is erg belangrijk en het effect van content marketing is zeker meetbaar. Natuurlijk is niet alles evengoed te meten maar er zijn genoeg KPI’s, te definiëren. Binnen Google Analytics bijvoorbeeld kan perfect gemeten worden hoeveel page views er zijn geweest, hoe lang de bezoeker op de betreffende pagina blijft en hoe vaak de bezoeker via verwijzende media en links (zoals een aantrekkelijk blogartikel) op jouw website terecht gekomen is. Je kunt dus daadwerkelijk meten of jouw content marketing strategie effectief is.

Kortom, content marketing is wel degelijk belangrijk. Je hebt namelijk maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken. En dat maakt u met content!

Bron: Annemarie Koks – Easy.nl

About the author / 

CMM Content Marketing
CMM Content Marketing

Content Marketing Management (CMM) is het online platform voor content marketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, content curatie en online marketing trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten. U kunt lid worden van de CMM community door u te abonneren op een van onderstaande social media channels.

1 Comment

  1. Michel de Groot / ITxposure 10 April 2014 at 09:06 -  Reply

    “Waarom niet?” vind ik geen sterk antwoord op de “Waarom?” vraag. Volgens mij gaat content marketing ook niet primair over social media, zoekmachines en mond-op-mond. De essentie is het zogenaamde ‘informatie zoekgedrag’ van een prospect – dat weer deel uitmaakt van zijn of haar ‘buyer journey’. Door daar actief op in te spelen (met goede, relevante content) ben je mogelijk in staat een preferente positie bij die potentiële klant in te nemen. Feitelijk moet jouw streven daarbij zijn de lezer (prospect) echt te helpen, in ruil waarvoor jou de opdracht of order gegund wordt. Dat is het basisprincipe, dat is “waarom” je het zou moeten doen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    February 15 , 15:00 - March 15 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    February 15 , 15:00 - April 12 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    March 15 , 15:00 - April 12 , 21:00
Ad
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy