Algemeen, Marketing Automation, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Social Media

Wat iedereen zou moeten weten over linkbuilding en backlinking

1 657

Bekijk een willekeurige blog over backlinks of linkbuilden en je wordt aangeraden zoveel mogelijk kwalitatieve backlinks te verzamelen. Ja, Google bepaalt nog steeds voor een groot gedeelte de positie van jouw website, aan de hand van het linkprofiel. In theorie is het zo dat hoe meer waardevolle backlinks jij hebt, hoe hoger je komt in Google. Maar wat veel mensen vergeten is dat niet de backlinks, maar je linkprofiel je positie bepaalt.

Wat is Linkbuilding?

Linkbuilden is het verzamelen van backlinks naar je website. Helaas klinkt dit simpeler dan de praktijk ons leert.

Sterker nog, er zijn meer mensen die het verkeerd doen,dan goed.

Voordat we het überhaupt gaan hebben over het verzamelen van de juiste backlinks, wil ik eerst stil staan bij de backlinks waar men het nooit over heeft.

Backlinks waar men het niet over heeft

Er wordt veel gesproken over hoe je aan kwalitatieve backlinks komt. Daarentegen is het behoorlijk stil wanneer het gaat om slechte backlinks.
Slechte backlinks kunnen je positie in Google ernstig schade doen. Google gaf altijd aan dat slechte backlinks in je linkprofiel nooit effect zullen hebben voor je positie in Google. Sinds de Google Pinguïn update mag het toch wel duidelijk zijn dat slechte backlinks wel degelijk je positie in Google schaden. Slecht linkbuilden dus ook!  

Ad

Wat zijn slechte backlinks?

Simpel gezegd zijn alle slechte backlinks niet voor de bezoeker gemaakt, maar voor Google.

Zo let de Google Pinguïn update niet alleen op de slechte backlinks, waar ik je zo een overzicht van geef, maar ook op de tijdspan.

Hoe snel groeit jouw linkprofiel en is dit natuurlijk te noemen?

Er bestaat eigenlijk geen natuurlijke manier van linkbuilden. Google wil dat je backlinks verdient, niet verkrijgt.

Met andere woorden, schrijf goede content en de backlinks zullen automatisch komen.

Een leuke gedachte, maar helaas werkt het niet helemaal zo. Hoe zoekmachine vriendelijk je tekst ook is geschreven, je hebt nu eenmaal backlinks nodig om te scoren.

Hoe kun je dan wel linkbuilden?

Linkbuilding Tip: Linkbuilden doe je voor jouw bezoekers

Google vindt het belangrijk dat jij je bezoeker centraal stelt. Het verwijzen naar een waardevolle website, in het belang van de bezoeker, zal dan ook altijd gewaardeerd worden. Als je met die gedachte je backlinks verzamelt, dan zit je bijna altijd veilig.

Google kijkt niet naar elke individuele link, maar naar je complete linkprofiel. Wil je nu en in de toekomst goed scoren, dan zal je een natuurlijk en gezond linkprofiel nodig hebben.

Waar bestaat een goed linkprofiel uit?

Een linkprofiel is een verzameling van alle backlinks. Hoe meer data jij verzamelt, hoe beter jij je linkprofiel kunt analyseren en perfectioneren.

Een linkprofiel bestaat op zijn mist uit:

  • Het type backlinks
  • De anker teksten
  • De IP adressen

Een Backlinks Checker om het linkprofiel van jezelf, of die van je concurrent in kaart te brengen

Type backlinks

Er zijn talloze manieren van linkbuilden. Het type backlink hangt dan ook af van de strategie die gekozen is. Zo kun je links verzamelen via startpagina’s, forums, blogs, artikelen, social media etc. Wil je een goed linkprofiel dan zul je strategieën moeten afwisselen en combineren.

Anker teksten

Een anker tekst, of anchor text is het klikbare gedeelte van een link. Een anker tekst vertelt zowel de bezoeker als Google waar de link over gaat. Dit maakt dat een goed gekozen anchor text een belangrijk onderdeel is van linkbuilden.

Sinds de Google Pinguïn update kijkt Google strikter naar je linkprofiel. Google heeft liever niet dat je aan linkbuilden doet. Linkbuilden moet natuurlijk gaan. Met andere woorden, je maakt geen backlinks, je verdient ze.

Ik ben Sebastiaan Hendriks, zo heet ik al vele jaren, toch noemen collega’s, vrienden, opdrachtgevers, mijn vriendin en familie mij elke keer anders. Seb, Sebas, Lieverd, Sebastiaan, Bless, Breur, Dhr. Hendriks, Kruimel, Bastiaan, Maatje….

Hoe komt dat?

Niet iedereen is hetzelfde.

Het is dus totaal niet logisch (en natuurlijk) als elke website naar jou linkt met dezelfde anker tekst. Een natuurlijk linkprofiel bevat daarom links met afwisselende anker teksten.

IP adressen

Een IP adres is te vergelijken met het adres van je woning.

Een IP adres vertelt waar de bezoeker of server zich bevindt. Elke website maakt gebruik van een server, en heeft dus een IP adres. Een goed linkprofiel bestaat uit links afkomstig van verschillende IP adressen.

Kortom..

Een linkprofiel bestaat uit alle data die je maar kunt verzamelen. Hoe meer data jij over je backlinks verzamelt, hoe beter jij je linkprofiel kunt sturen. Zo geeft elke backlinks checker je weer andere informatie. Bekijk de verschillende tools die ik al eerder benoemd heb en maak zelf je keuze.

Welke tool je ook gaat gebruiken, de volgende tips zullen je helpen bij het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel.

6 Linkbuilding tips voor een natuurlijk linkprofiel

Linkbuilding TIP 1 – Verdien je backlinks

De meeste mensen die beginnen met linkbuilden vergeten het begin, linkwaardige content. Er is geen betere manier van het opbouwen van je linkprofiel dan natuurlijke groei.

Als jij regelmatig waardevolle informatie deelt in de vorm van een weblog, artikelen, video’s of afbeeldingen dan geef je mensen een reden om te linken.

Als je al beschikt over een twitterprofiel, facebookpagina of ander kanaal zorg er dan voor dat je jouw nieuwe content deelt.

Hoe meer reden jij geeft om te linken, hoe sneller je links zult krijgen.

 Linkbuilding TIP 2 – Gebruikt de juiste anker tekst voor je backlinks

Sinds de Google Pinguïn update is het juist gebruik van anker teksten een van de belangrijkste criteria voor het samenstellen van een natuurlijk linkprofiel. Je zult in je profiel het gebruik van anker teksten goed moeten variëren.

Een goede variatie in je linkprofiel krijg je door gebruik te maken van vier verschillende typen anker teksten: op basis van merk, op basis van URL, op basis van zoekwoord en op basis van linkgedrag.  

Ad

Vier verschillende type anker teksten voor je backlinks:

Op basis van merk

Met deze vorm van linken gebruik je de volledige, of een variatie van je bedrijfsnaam voor de anker tekst. Vul eventueel je bedrijfsnaam aan met locaties, producten of zoekwoorden.

Op basis van URL

Hierbij gebruik je de URL als basis.

https://internetmarketinggemak.nl –

https://www.internetmarketinggemak.nl –

www.internetmarketinggemak.nl/internet-marketing.

Op basis van zoekwoord

Bij deze vorm van anker teksten gebruik je het zoekwoord waar je goed op gevonden wilt worden. Zorg er voor dat je zoekwoorden afwisselt en dat deze vorm van anker teksten maar een klein gedeelte van je linkprofiel vult.

Op basis van linkgedrag

Vroeger toen SEO nog niet zo’n bekend onderwerp was, linkten we allemaal met “lees meer”, “klik hier”, “meer informatie” etc. Het op deze manier laten linken naar je eigen website werd een tijdlang ten zeerste afgeraden.

Toch zien we deze vorm van linkbuilden steeds meer terug. Dit komt doordat het duidt op een natuurlijk linkprofiel.

Kortom…

Zorg dat je de anker teksten voldoende afwisselt. Hoe minder je stuurt, hoe natuurlijker het wordt.

Linkbuilding TIP 3 – Gebruik Nofollow en dofollow backlinks

Nofollow links zijn links die geen waarde doorgeven.

Dit betekent dat een nofollow link niet van directe toegevoegde waarde is voor je positie in Google. Toch heb je nofollow links nodig om je linkprofiel natuurlijk te houden.

En daarbij geloof ik, dat ook nofollow links een positief effect kunnen hebben op je positie.

Linkbuilding TIP 4 – Backlinks kopen? Als je het maar laat!

Internet staat vol met linkbuildpakketten en artikelen over het verkrijgen van backlinks met een hoge pagerank.

Hoewel een link van een pagina met een hoge pagerank zeker goed is in je linkprofiel, kun je je beter richten op relevantie.

Als jij alleen maar links krijgt van websites met een hoge pagerank (of page authority) dan is dit verdacht. Google zal dan sneller jouw linkprofiel onder de loep nemen.

Blijkt dat jouw profiel alleen maar bestaat uit irrelevante links afkomstig van hoge pagerank pagina’s, dan zal dat uiteindelijk je positie kosten. Mocht Google erachter komen dat jij je links gekocht hebt, dan hang je sowieso.

Linkbuilding TIP 5 – Zorg voor backlinks van verschillende kanalen

Het hebben van links van verschillende kanalen draagt bij aan een gezond linkprofiel. Kies je kanalen zorgvuldig.

Laat je niet verleiden door overduidelijke, betaalde links of link farms (websites met honderden tot duizenden links).

Kies voor een gevarieerd profiel, links afkomstig uit social media, blogs, forums, artikelen of startpagina’s.

Linkbuilding TIP 6 – Linkbuilden kan ook via je eigen website

Interne links zijn enorm belangrijk voor je website. Interne links zorgen voor:

  • Waarde verdeling
  • Crawl gemak
  • Gebruikersgemak
  • Een betere bezoekerstijd
  • Lage bouncepercentage

Maar ook voor je linkbuilding zijn interne links erg belangrijk.

Leestip: Linkbuilding en contentmarketing: twee handen op een buik!

 Lees het artikel

De waardeverdeling van je website loopt volgens een logische hiërarchie. Hoe meer er gelinkt wordt naar de pagina, hoe hoger deze op de ladder staat. Hoe meer links er verwijzen naar een pagina, hoe waardevoller deze wordt. Als je dit goed begrijp kun je beginnen met strategisch linkbuilden.

Auteur: “Ik ben Sebastiaan Hendriks, online marketing psycholoog. Net als elk online marketing bureau weten wij hoe we met behulp van het internet meer bezoekers naar jouw website kunnen sturen. Erg leuk, bezoekers heb je nodig, maar het verschil ga je pas maken als je weet hoe je van je bezoekers klanten maakt. Met behulp van de consumentenpsychologie kan ik jou alle technieken en tips onthullen om van elke bezoeker een klant te maken.” Bel 0344 – 848046 of laat Sebastiaan Hendriks contact met jou opnemen.

About the author / 

CMM Content Marketing
CMM Content Marketing

Content Marketing Management (CMM) is het online platform voor content marketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, content curatie en online marketing trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten. U kunt lid worden van de CMM community door u te abonneren op een van onderstaande social media channels.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy