Algemeen, Content Curatie, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Marketing

Welke KPI’s zijn belangrijk om je contentstrategie goed door te kunnen meten?

3

Een contentmarketingstrategie kunt u inzetten om verschillende bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Maar wat zijn uw bedrijfsdoelstellingen en hoe kunt u de juiste KPI’s bepalen waarmee u kunt zien of uw contentmarketingstrategie succesvol is? 

Ad

De bedrijfsdoelstellingen bepalen

Content kan bijdragen aan verschillende bedrijfsdoelstellingen. Dit kan in alle fases van het aankoopproces zijn. Het is belangrijk om te bepalen aan welke bedrijfsdoelstellingen de content een bijdrage moet leveren. Daarbij zijn er globaal genomen zeven doelstellingen te onderscheiden:

1. Naamsbekendheid
Voor het realiseren van meer naamsbekendheid is het belangrijk dat bezoekers uw merk tegenkomen, bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google. Om dit te realiseren creëert u content waarmee u een betere zichtbaarheid krijgt in de zoekresultaten. Denk daarbij aan categoriepagina’s waarmee uw aanbod goed gevonden wordt als bezoekers op zoek zijn naar producten. Maar u kunt ook blogs en andere informatieve pagina’s inzetten, zodat Google uw website ook laat zien als de bezoeker een zoekopdracht intypt voor informatie. Daarnaast is het inzetten van PR en aanwezigheid op andere blogs of websites door middel van gastblogs of advertorials een manier om uw merk onder de aandacht te brengen.

2. Leadgeneratie
Bij deze doelstelling gaat het erom dat u de bezoeker overhaalt om contact- en andere persoonlijke gegevens achter te laten door interessante content aan te bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan demonstraties, evenementen die u organiseert, een nieuwsbrief, whitepapers of toegang tot een kennisbank. Wanneer u deze gegevens heeft, kunt u relevante content delen die de betreffende personen verder zal brengen in het aankoopproces.

3. Conversie
Content die u met dit doel aanbiedt is erop gericht om de potentiële klant aan te zetten tot het doen van een aankoop, aanvraag of wat voor u een conversie inhoudt. Dit kan ook een lead zijn als u bijvoorbeeld geen webshop heeft. Bij deze content gaat het erom dat u de voordelen van uw product verkoopt, niet de eigenschappen. Voorbeelden zijn klantreviews en casestudies die laten zien waarom uw product of organisatie beter is dan dat van anderen. Deze informatie kan zowel op uw website staan of u kunt het bijvoorbeeld via e-mailmarketing (als u een e-mailadres heeft) onder de aandacht brengen.  

Ad

4. Klantenservice
Ook na het voltooien van een conversie kunt u nuttige content aanbieden. Dit kan enerzijds gaan om informatie over het retour sturen van producten, het beantwoorden van vragen via de veelgestelde vragen of het aanbieden van handleidingen. Anderzijds kunt u de beslissing van de klant om voor uw product te kiezen versterken door bijvoorbeeld te schrijven over hoe de klant uw product het beste kan gebruiken, onbekende weetjes of belangrijke nieuwe ontwikkelingen.

5. Retentie & loyaliteit
Als bezoekers eenmaal klant zijn, dan wilt u ze natuurlijk ook vasthouden zodat ze vaker bij u terugkomen.  U kunt hiervoor content aanbieden waarmee u in contact blijft met deze klanten. Dit is onder andere mogelijk via een nieuwsbrief, een magazine, een event of webinars.

6. Upsell
In het verlengde van retentie & loyaliteit ligt upsell, het aanzetten van klanten tot herhaalconversies. Met dezelfde content waarmee u in contact blijft met de klant kunt u deze ook aansporen om vaker bij u te kopen/converteren.

7. Fans
Het ultieme doel is om fans van uw merk te krijgen. In dit geval hoeft u niet zelf voor de content te zorgen, dat doen uw fans voor u. U kunt echter wel de omgeving bieden waar fans bij elkaar kunnen komen, bijvoorbeeld door een community op te zetten op Facebook of een speciale website.

Leestip: 10 Vuistregels voor goede KPI’s

Lees dit artikel

Benieuwd naar het volledige artikel? Ineke geeft op Twinkle voorbeelden hoe je KPI’s kunt definiëren voor content.

Bron: Tribal Internet – Ineke Waas

About the author / 

Tribal Internet Marketing
Tribal Internet Marketing

Tribal Internet Marketing gelooft dat de vooruitgang van internet marketing wordt versneld door onderling vertrouwen. Wij streven daarom naar samenwerkingen met korte lijnen en zuivere communicatie. Samenwerken betekent voor Tribal: hard werken, aanspreekbaar zijn, volwassen dialogen kunnen voeren en vooral ook veel plezier maken. Tribal Internet Marketing is samen met AdChieve onderdeel van de Tribal Internet Group. Meer informatie over Tribal Internet Marketing vindt u hier.Tribal.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 10 , 15:00 - November 14 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 10 , 15:00 - December 12 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 14 , 15:00 - December 12 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy