Algemeen, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Leadgeneratie, Online Marketing

YouTubers en Instagram-teksten: Tof of enigszins ongepolijst?

0

Tegenwoordig leer ik veel over hoe kids met elkaar communiceren. Hoe Insta, Snapchat en YouTube een normaal onderdeel van de dag in het leven van kids zijn. 

Eerder vertelde ik over het vriendje van mijn dochter. Het is nog steeds aan. En dan weer uit…en dan weer aan. Wel of niet geënsceneerd voor YouTube. Dat laat ik in het midden.

Snapking heeft bijna 390K volgers op YouTube, en op Insta en Snapchat een vergelijkbare hoeveelheid. FamkeLouise heeft bijna 180K volgers op YouTube, 210K volgers op Insta en ongeveer 30K volgers op snapchat. Facebook? Dat is alleen voor familie en enkele kennissen van vroeger. 

Ad

Insights vanuit de coulissen

Nu bedrijven doorhebben dat deze kids met zoveel volgers interessante marketingkanalen zijn worden ze voor promotiecampagnes benaderd. Dorito’s, Action, Red Bull, Walibi…zomaar wat namen.

FamkeLouise: “Sommige bedrijven hebben geen idee wat ze willen. Dan willen ze weer dit en dan weer dat. Dan zijn de foto’s weer niet goed en moet het weer anders. Ze komen maar terug als ze eruit zijn wat ze willen!”

Kortom, de meeste bedrijven hebben volgens haar geen benul van wat ze nu echt willen en hoe. Deze kids adviseren die bedrijven niet of geven hen feedback op aangeleverde teksten. Het wordt hen ook niet gevraagd overigens. ‘Hoe denken jullie dat de doelgroep het beste kan worden aangesproken?” Ze krijgen nu een tekst aangeleverd die ze onder hun Instagram post kunnen zetten. Volgens FamkeLouise zijn dat teksten die ‘geschreven zijn door oudere mensen die jong willen overkomen’. Een pijnlijke eye opener…? Zie hieronder:

FamkeLouise: “Teksten die geschreven zijn door oudere mensen die jong willen overkomen”.

Zelfs het vraagteken achter schoonheidsspecialiste heeft Famke voor het gemak maar gewoon erin geplakt. “Ik plak die tekst er gewoon onder. Het is toch hun tekst? Zij willen dat en zij betalen mij ervoor.”

De reacties op posts zijn soms heel lief en positief, vooral van jonge meiden. Maar de reacties die je hieronder leest in het screenshot zijn meer een doorsnede van wat je zoal onder die posts aantreft. Als je als bedrijf dus wilt ‘zenden’ nieuwe stijl via social, dan is de interactie dus ook next to zero. Ook al lijkt het een briljant en modern plan om YouTubers in te zetten voor je online marketing vanuit je marketing strategie.

Ik denk dat bedrijven veel meer uit deze marketingkanalen kunnen halen dan ze nu doen. Op deze manier is het een online marketing truc waar je Instagram en YouTube inzet voor extra inkomsten om je sales te boosten. Niet om beter en dieper contact met je doelgroep te krijgen en een wat duurzamer band met ze op te bouwen.

Hoe dan wel? Vier tips voor communicatie met YouTubers

FamkeLouise zegt hierover het volgende: ‘Ik wil best meedenken om een leuk plan te maken om ze te verrassen en om het ook echt leuk te maken voor ze.”

Het is wel degelijk zinvol om voor communicatie met jongere kids deze YouTubers in te zetten. Alles wat je doet belandt rechtstreeks in de doelgroep. Maar waar moet je voortaan rekening mee houden? 

Ad

Vier tips voor communicatie met YouTubers

1: Betrek de YouTuber actief bij de opzet van het plan en spoor hem of haar aan met jullie mee te denken om hún volgers te boeien. Doe het samen en geef hem of haar het voordeel van de twijfel.

2: De YouTuber maakt zich druk om de eigen volgers. Niet om jouw volgers. Houd daar rekening mee.

3: Laat hen de tekst schrijven zoals ze het van nature zelf zouden doen. En ‘me’ in plaats van ‘mijn’ hoef je niet te accepteren. Daar mag je echt wel wat van zeggen.

4: Deze YouTubers zijn geen opgeleide communicatie of marketing professionals of hebben ervaring in het bedrijfsleven. Feedbackregels? Meedenken? Zo werkt het niet voor ze. Ze zijn gewone kids die veel volgers hebben en daar slim, geslepen en bijna 24/7 mee bezig zijn. Vraag gewoon wat zij denken en wat wel of niet zou werken volgens hen. Dan krijg je een prima antwoord. Vraag je niks dan krijg je ook niks retour qua feedback.

Leestip: Hoe kun je Buyer Persona’s nou praktisch opstellen?

 Lees het artikel

.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de inzet van populaire YouTubers, of wat je ervan weerhoudt om het te doen. En als je deze twee wilt inzetten voor een campagne ben ik niet de aangewezen persoon. Ik ben namelijk ‘de moeder’ en heb er per definitie ‘geen verstand’ van. Beiden hebben een contract met RTL Nederland of zijn via hun zakelijke e-mailadressen via hun YouTube kanalen te bereiken. Als moeder moet je dus gewoon ‘loslaten’ en vanuit de coulissen er stiekem van leren.

About the author / 

Marja Koster
Marja Koster

Onafhankelijk consultant voor (online) communicatietrajecten zoals contentstrategie, content marketing en de daaruit voortvloeiende reorganisatie van middelen, kanalen en mensen. Andere activiteiten zijn accountmanagement en business development. Content strategisch inzetten leidt tot besparing van onnodige middelen, tot winst, tot betere branding en tot efficiënter werken. Je sales, je marketing en je medewerkers komen beter uit de verf. Je organisatie wordt communicatief vaardig, slagvaardig en onderscheidt zich van concurrenten.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS Meest recente vacatures

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.
Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 11 , 15:00 - December 13 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 11 , 15:00 - December 13 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 15 , 15:00 - December 6 , 21:00
Ad
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad