Algemeen, Inbound Marketing, Marketing Automation, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Social Media

Zeven veelgemaakte technical SEO fouten in online marketing

0 980

Als je bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van Happy Idiots, heb je een aantal weken geleden een mailtje gehad met een link naar de ‘technical site audit 2015’ van Moz.com. Dit is een enorme checklist met allemaal punten waarmee je de zoekmachine optimalisatie van je website kan maken. Om deze checklist iets overzichtelijker te maken, heb ik de 6 aspecten die vaak fout gaan op een rijtje gezet.

blogniels1. Geen schone URL’s

Een van de meest voorkomende fouten is de URL structuur. Het is de bedoeling dat er een schone URL wordt gevormd.

  • Een voorbeeld van een schone URL is http://www.happyidiots.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie/.
  • Een voorbeeld van een ‘slechte’ URL is http:/www.voorbeeld.nl/diensten/services/index.jsp?category=legal&id-patents

Wanneer je alleen maar ‘slechte’ URL’s gebruikt voor je website, dan kan het zijn dat Google je website niet goed plaatst in de SERP. Zorg er dus voor dat je altijd een schone URL gebruikt zoals in bovenstaand voorbeeld. Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoeker de inhoud van de pagina dan duidelijker!

2. Niet gebruik maken van de canonical tag

Het komt regelmatig voor dat een website of webshop duplicate content bevat, meestal zonder dat je dit zelf door hebt. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer er gewerkt wordt met filters of categorieën. Vaak is het zo dat wanneer een bezoeker een filter aanklikt, de content op feitelijk twee verschillende pagina’s hetzelfde blijft. Google ziet dit als duplicate content, aangezien het dus gaat om twee verschillende URL’s. De meest simpele oplossing is dan de zogeheten ‘canonical tag’. Een voorbeeld van een webshop die dit goed toepast is Gabor.nl.

  • Surf naar http://www.gabor.nl/pumps en klik een filter aan (bijvoorbeeld maat 36).
  • Je zal zien dat de content onderaan de pagina op beide URL’s hetzelfde blijft.
  • Druk daarna op ctrl + u.
  • Zoek dan in de broncode naar ‘canonical’. Je zal dan deze code vinden: <link rel=”canonical” href= “http://www.gabor.nl/pumps” />
  • Dit betekent dat de content op de pagina http://www.gabor.nl/pumps/36 een duplicate is van http://www.gabor.nl/pumps. Echter verwijs je nu naar de hoofdpagina en zal Google dit niet beschouwen als duplicate content.

  

Ad
Mocht je dus een daling zien in het aantal bezoekers, check je website of webshop dan even op duplicate content. Google kan je gehele website naar beneden halen wanneer bots duplicate content detecteren. Stel dat een en ander bij Gabor.nl niet goed was doorgevoerd op de pumps pagina, dan kan het goed zijn dat er ook een daling ontstaat voor andere pagina’s.

3. Dubbele/ontbrekende title tag of meta description

In het kader van duplicate content is de dubbele titel tag of meta description ook een veel gemaakte fout. Het gebeurt namelijk regelmatig dat de title tag en/of meta description niet wordt ingevuld, waardoor het CMS een automatisch gegenereerd woord of zin gebruikt. Je raadt het al, wanneer je dit bij meerdere pagina’s vergeet in te vullen, dan kan dit een gevalletje duplicate content opleveren. Iets wat Google niet leuk vindt! Gelukkig is er een eenvoudige oplossing:

  • Ga naar search console, log in met je account en klik de desbetreffende website aan.
  • Klik dan links op zoekopmaak à html-verbeteringen.
  • In dit overzicht staan alle dubbele meta en title tags, maar ook de ontbrekende en de te lange of te korte beschrijvingen.
  • Klik op een van deze opties.
  • In de lijst die je nu voor je ziet staan alle meta titles of descriptions die dubbel worden gebruikt. Als je er een aanklikt, kun je zien welke pagina’s deze title and description al gebruiken.
  • Nu je weet welke pagina’s duplicate of ontbrekende title tags en meta descriptions hebben, kun je ze in de back-end van je website aan gaan passen.

Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk duplicate content op je website hebt staan. Google kan je gehele website kan laten dalen in de SERP als een specifieke pagina een dubbele title tag of meta description gebruikt.

4. Het niet verzenden van een sitemap.xml

Negen van de tien search console accounts die ik in mijn beheer krijg, hebben geen sitemap.xml verzonden naar Google. Terwijl: als er iemand is die je wil laten weten hoe je website in elkaar zit, dan is het Google wel! Het versturen van een sitemap.xml is dus een must, maar hoe doe je dat?

  • Niet elk CMS is hetzelfde, vandaar dat ik voor dit voorbeeld even WordPress pak.
  • Download de Yoast SEO plugin voor WordPress.
  • Eenmaal geïnstalleerd, klik op SEO (in het linkermenu in WordPress) en daarna op sitemap.
  • Vink het vakje aan waarmee je aangeeft automatisch een sitemap.xml aan te willen maken.
  • Surf dan naar jewebsite.nl/sitemap.xml en kijk of er een sitemap.xml te vinden is. Een voorbeeld hiervan is te vinden op https://topvintage.nl/sitemap.xml.
  • Gelukt? Mooi! Log dan nu in op je search console account en ga naar de desbetreffende website.
  • Klik vervolgens in je dashboard op het kopje sitemaps (helemaal rechts).
  • Je wordt nu doorverwezen naar een pagina waarbij je rechtsboven een rode knop ziet met sitemap toevoegen/testen. Klik hier op.
  • Plak nu sitemap.xml achter de URL die er al staat, druk vervolgens op sitemap testen.
  • Als alles goed is gegaan na de test, wordt je sitemap automatisch verzonden naar Google!

Een sitemap van je website versturen naar Google is niet moeilijk, maar wel noodzakelijk. Op deze manier laat je Google weten hoeveel URL’s jouw website bevat. Je kunt overigens ook in je dashboard van search console bekijken hoeveel URL’s je hebt verzonden en hoeveel URL’s er zijn geïndexeerd door Google.

5. Het niet verwijderen van dode linkjes

Elk linkje op je website speelt linkwaarde door naar de desbetreffende pagina. Een dode link kan dus enorm schadelijk zijn voor deze linkwaarde!

 

Ad
Stel je voor dat je vanuit de homepage linkt naar een bepaalde categoriepagina en vanuit deze categoriepagina weer naar drie productpagina’s. Je gebruikt een goede linkstructuur en je denkt dat er niks aan de hand is.

Echter is een klein foutje snel gemaakt. Stel dat de homepagelink niet helemaal goed is ingesteld waardoor deze niet werkt. Nu heeft niet alleen je categoriepagina minder waarde, maar je drie productpagina’s ook!

Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk eenvoudig omdat het gaat over een foutieve homepagelink. Het probleem is dat je bij een webshop enorm veel verschillende pagina’s hebt, waardoor het soms moeilijk is om alles te checken.

Om snel te checken of je website dode links bevat is het handig om Xenu te downloaden. Deze tool surft enorm snel over je website en checkt of alle links het nog doen. Mocht de tool een foutieve URL vinden, dan krijg je dat in een overzichtje te zien. Je kunt daarna inloggen in het CMS en de foutieve URL aanpassen.

Een andere manier, voor de minder grote websites, is de chrome extensie ‘check my links’. Wanneer je een website bezoekt en de check my links extensie aanklikt, zal de extensie alle linkjes op een specifieke pagina checken. De linkjes die een 404-fout geven zijn foutief en dienen aangepast te worden.

6. Het niet verwijderen van HTML fouten

Een website kan verschillende fouten in de broncode bevatten, zonder dat je dit ziet op de website zelf. Omdat dit nogal technisch kan worden, zal ik er niet te diep op in gaan. Dat hoeft gelukkig ook niet, want ook hier is een gratis tool voor, namelijk de W3C Markup Validation Service.

Het werkt redelijk eenvoudig: vul je website in en druk op check. Alle errors die je nu krijgt zou je door kunnen sturen naar een webdeveloper. Hoe minder errors je hebt, hoe beter voor je website!

Bonustip 7: Google pagespeed insights

Naast de bovenstaande 6 tips, is nog een laatste superhandige tool van Google die ik graag met je wil delen, namelijkGoogle Pagespeed Insights. Met deze tool geeft Google tips hoe je de gebruikerservaring en de snelheid van je website kan verbeteren. Wij proberen altijd de snelheid minimaal op 75/100 te krijgen en de gebruikerservaring op 100/100.

Het mooie aan deze tool is dat je precies kunt zien wat je aan moet passen aan je website om een hoger punt te krijgen.

Leestip: Twee succesfactoren voor je contentstrategie

Lees dit artikel

Kleine foutjes maken grote verschillen

Als SEO specialist ben je van enorm veel aspecten afhankelijk. Het ene aspect heeft meer invloed op de zoekmachineprestaties dan de andere. Ga daarom in eerste instantie op zoek naar de quick-wins. Bovenstaande 5 fouten zijn voorbeelden van deze quick-wins, omdat het relatief weinig tijd kost om deze fouten te fixen. Succes!

Niels Emmen – Happy Idiots

About the author / 

Happy Idiots
Happy Idiots

Happy Idiots gelooft in no-nonsense online marketing. Gedreven als wij zijn gaan de lampen op kantoor vaak pas na 22.00 uur ‘s avonds uit. Bij ons werken dan ook alleen mensen die écht gek zijn van online effect. Bovendien leiden we bij Happy Idiots zelf onze medewerkers op tot specialisten. We vormen een hecht team bestaande uit jonge en ambitieuze mensen die allemaal zijn opgegroeid in het internet tijdperk. Samen hebben we één doel: maximale resultaten met uw internet campagne. Daar doen we alles voor: we worden niet voor niets de ‘idiots’ genoemd! Meer informatie over Happy Idiots vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy