Algemeen, Marketing Automation, Online Marketing, Search, Social Media

5 inzichten om op ‘local mobile’ zoekverkeer in te spelen

2

Volgens de Google Places Stats & Facts pagina is 20% van de zoekopdrachten op Google gerelateerd aan een locatie. Uit onderzoek van comScore blijkt verder dat 56% van de mobiele telefoongebruikers hun browser gebruiken voor lokaal zoeken. Zelfs 52% van

Ad
alle lokale zoekopdrachten worden op een mobiel apparaat uitgevoerd, volgens een infographic van SlickText. Het belang van online aanwezigheid voor lokale spelers wordt dus steeds groter. En met de opmars van smartphone gebruikers geldt dat met name in het lokale mobiele speelveld.

Wat zijn lokale zoekopdrachten?

Ga maar na hoe je zelf op zoek zou gaan naar een specifieke winkel of specialistisch bedrijf in de buurt. Dat geldt voor slotenmakers, bouwbedrijven, fietsenmakers, automonteurs, restaurants, hotels, banken, tandartsen, etc. Oftewel, dat geldt voor alle diensten en/of producten die je in de buurt nodig hebt, waarvan je het gemak dichtbij huis zoekt of waar liever niet te ver voor wilt reizen.

Hoe zoek je daar dan naar? In de meeste gevallen zoek je dan naar het type bedrijf, de dienst of het product waar je naar op zoek bent in combinatie met een plaatsnaam of regio. Die plaatsnaam of regio voeg je toe om specifiek te maken waar je je bevindt of waar je het product of de dienst nodig hebt. Als jij je immers in Lochem bevindt en de eerste zoekopdrachten voor een slotenmaker zijn die van een slotenspecialist in Amsterdam, dan heb je daar natuurlijk niks aan.

Die combinatie met plaatsnaam of regio is in veel gevallen niet eens noodzakelijk meer nu Google je locatiegegevens ook meeneemt in de zoekresultaten. Dit werkt op dezelfde manier op je smartphone.

Mobiele opmars in lokaal zoeken

Als je in de stad loopt en op je smartphone zoekt naar een winkel of bedrijf zal de GPS data worden meegenomen in de zoekresultaten. Mobiele telefoons kunnen nu heel nauwkeurig je locatie vastleggen en Google neemt die informatie dan ook niet voor niets mee. Als je ter plaatse bent waar je op zoek bent naar het bedrijf, dus niet meer de plaatsnaam in te typen.

Zoeken op mobiele telefoons wordt in veel gevallen namelijk ook gebruikt in de oriënterende fases vóór een aankoop. Die aankoop kan vervolgens zowel online als in een fysieke lokale winkel plaatsvinden.

Het is dus van belang om het zoekgedrag van je doelgroep in kaart te brengen. Denk daarbij dus ook crossmediaal, want het zoekproces dat je klanten doorlopen is uiteraard niet gelimiteerd tot één apparaat of één zoekopdracht. Bedenk dus hoe je daar op in kan spelen met eventuele AdWords advertentieteksten en/of je organische zoekresultaten. Hieronder een aantal tips om je lokale (mobiele) zoekresultaten te optimaliseren.

5 tips voor je lokale (mobiele) zoekresultaten

  1. Laat de plaatsnaam of je adres duidelijk naar voren komen in het zoekresultaat naar voren komen, oftewel in je meta description en/of AdWords advertentietekst. Mensen die naar een lokale dienst, lokaal product of bedrijf zoeken willen uiteraard direct zien in welke regio of plaats jij als bedrijf werkzaam bent.
  2. Maak bij je mobiele AdWords advertenties click-to-call of oproepextensies aan, zodat mensen vanaf hun smartphone zoekresultaat direct naar je kunnen bellen. Vooral voor dienstverlenende bedrijven is dit een mooie manier om potentiële klanten direct een afspraak te laten maken om langs te gaan.
    Ad
  3. Gebruik locatie targeting voor je AdWords campagnes en maak per plaats gepaste advertenties aan waarin je de plaatsnamen centraal stelt. Zo laat je per verschillende locatie een andere advertentie met de juiste plaatsnaam zien, zodat dit aansluit op het zoekgedrag van potentiële klanten.
  4. Zorg voor een zo volledig mogelijk Google Places account, inclusief openingstijden, contactgegevens, etc. Hoe vollediger je Places account, hoe beter voor de ranking van je organische zoekresultaat.
  5. Vraag je klanten om een recensie te plaatsen via je Google Places, oftewel je Google Plus-, account. Deze worden namelijk meegenomen in de ranking van je organische zoekresultaat. Je Google+ pagina kan je bovendien ook koppelen aan je AdWords advertenties.

Bron: Sylvie du Cloux – Yargon

About the author / 

Redactie
Redactie

Content Marketing Management (CMM) is het online platform voor content marketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, content curatie en online marketing trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten. U kunt lid worden van de CMM community door u te abonneren op een van onze social media channels.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 11 , 15:00 - December 13 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 11 , 15:00 - December 13 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 15 , 15:00 - December 6 , 21:00
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad