Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie

Contentmarketing: is it memes you’re looking for?

0

Mag je memes in contentmarketing gebruiken? Ja, in liefde en contentmarketing is alles geoorloofd. Maar je moet wel goed weten wat je doet. Voor je het weet sla je de plank finaal mis. Want tussen ‘Bad Luck Brian’ en ‘Shut up and take my money’ loopt een dunne lijn. Maar wat zijn memes en waar moet je op letten wanneer je ze gebruikt in je contentmarketing?

Je hebt ze vast weleens gezien op internet. Plaatjes met grappig bedoelde teksten erop. Vaak hetzelfde plaatje met verschillende variaties op een thema. Of hetzelfde plaatje ‘geremixt’ met Photoshop. Imitatie van en variaties op hetzelfde thema zijn de kracht van het genre. Vaak haken memes in op een onderwerp of persoon uit de actualiteit. Altijd met een knipoog. Vaak ronduit grappig, regelmatig vilein en soms gewoon te flauw voor woorden.  

Ad

Memes zijn de inside jokes van internet

Memes zijn de ‘inside jokes’ van internet. Dat is de kracht en de zwakte van het genre. Als je publiek de memes snapt, kunnen ze een schot in de roos zijn. Zonder de juiste context heeft een meme in het beste geval een hoog ‘je had erbij moeten zijn’-gehalte. In het slechtste geval wordt je meme een Bad luck Brian en loopt je merk imagoschade op. Om te weten welke humor je publiek waardeert, moet je ze goed kennen. Net als in de offline wereld is het belangrijk te weten welke grap je waar en wanneer kunt maken. Context is alles. Zeker bij humor.

Memes en contentmarketing

Memes kunnen net als elk ander content-genre gebruikt worden in contentmarketing. Eigenlijk gelden voor memes dezelfde regels als voor elk genre en kanaal: het gebruik ervan mag nooit een doel op zich zijn. Maak geen memes omdat je concurrent het doet, of om snel retweets en likes te scoren. Grappen om te scoren, zijn zelden echt leuk. Een goede meme, heeft een échte boodschap.

Wanneer kun je memes gebruiken?

Stel je zelf voordat je overweegt memes in je contentmarketing te gebruiken in elk geval de volgende vragen: Is je publiek internet savy? Wanneer ze dit zijn, weten ze wat een meme is. Een publiek dat niet bekend is met het genre, zal waarschijnlijk slechts zijn wenkbrauwen fronsen. Heeft je doelgroep gemeenschappelijke interesses of kennis die zich leent voor een grap? Een meme werkt alleen wanneer het grootste deel van je doelgroep bekend is met de context van de grap. Past de toon en vorm van de meme bij het karakter van je organisatie? Zorg ervoor dat je content bij je past. Zo zou telecomprovider Hi! prima een meme kunnen gebruiken in zijn contentmarketing. Bij een ouderenzorginstantie is dit wellicht minder op zijn plaats.
guy-memes-verhofstadt

Memes zijn als een veenbrand

Als het goed gaat, wordt je meme goed gedeeld. Kijk niet vreemd op wanneer je binnen de kortste keren persiflages op je eigen meme online ziet staan. Dat is op zich niet erg. Wanneer je doelgroep met je meme aan de haal gaat, heb je ze weten te raken. En dat moet je doel zijn: een emotionele relatie met je klant. Zorg er echter wel voor dat je goed nadenkt voordat je memes inzet. Een meme is soms als een veenbrand. Hij verspreidt zich snel en is moeilijk te blussen.  

Ad

Vraag maar aan de Vlaamse politicus Guy Verhofstadt. Hij maakte voor de Europese verkiezingen van 2014 een postergenerator zodat zijn aanhangers hun eigen poster konden maken. Binnen no-time was Verhofstadt verworden tot een meme. Precies wat hij wilde. Zijn partij stond dankzij de memes volop in de schijnwerpers. Ook bij mensen die normaal geen interesse hadden in politiek. Daar kan geen campagnefolder tegenop.

Bron: Sjors Bos – Presenter – Wat goede content is, bepaalt je doelgroep. Pas wanneer je doelgroep je content relevant vindt, ben je in staat je organisatiedoelen te halen. Als contentspecialist bij Presenter werk ik op het snijvlak van content, marketing en techniek. Ik help organisaties content te maken die werkt.

About the author / 

Presenter
Presenter

Bij Presenter geloven we dat goede online communicatie begint bij
krachtige, relevante content. Op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep gepubliceerd. Vanuit die gedachte werken de professionals van Presenter dagelijks bij uiteenlopende organisaties aan het optimaliseren van hun online communicatie. We delen onze kennis en ervaring in whitepapers, op evenst en op onze blogsite
www.dekrachtvancontent.nl. Onderwerpen als contentstrategie, contentmarketing, online service en SEO staan centraal, maar ook de nieuwste ontwikkelingen komen voorbij. Altijd met de kritische blik die je van ons mag verwachten. Meer informatie over Presenter vind je hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad
Ad

Terugblik MTC Event CMM Academy