Algemeen, Big data, Inbound Marketing, Marketing Automation, Online Marketing

Contextual Marketing: Start met eCommerce inside the box

0 140

Stel je voor: we zitten weer voor even op de basisschool. De juf deelt kleurplaten uit en iedereen krijgt een cassette vol met stiften. Alle kleuren van de regenboog zitten erin. Met welke stift zou jij beginnen? Hoeveel verschillende kleuren ga je gebruiken? Blijf je binnen de lijntjes of ver daarbuiten? En wanneer vind je dat de tekening klaar is? De link met marketing en IT is snel gelegd.

Tijdens de Marketing Inspiration Day vertelt Sebastiaan Bekker, Programma Manager en Agile Coach bij eFocus, een interessant verhaal over (her)starten met eCommerce. Hij loopt het podium op met een gigantische doos, waaruit hij een set met stiften en een Rubik’s Cube tevoorschijn tovert. Wat deze attributen te maken hebben met contextual marketing, het onderwerp van het event? Dat zal ik in geuren en kleuren vertellen.

Outside the box?

“Wij bouwen websites voor grote brands”, begint Bekker zijn verhaal. “Dat staat soms gelijk aan grote projecten, veel mensen, wilde plannen en een lange time-to-market. Maar met de huidige technologie kunnen we al binnen een paar maanden een succesvolle, aantrekkelijke eCommerce-omgeving neerzetten. Dan moet je alleen wel binnen de doos blijven.” Ik weet direct waar Bekker op doelt; werken in een standaard template voor eCommerce. Voor veel marketeers voelt dat alsof een groot deel van de stiften terug in de cassette gaan, zo legt Bekker uit. Maar tijdens zijn presentatie zet hij de voordelen en aandachtspunten van deze optie duidelijk uiteen.

De magic en de data

Een belangrijk aandachtspunt is de samenwerking tussen marketing en IT, want deze twee disciplines spreken niet altijd dezelfde taal. Om dat duidelijk te maken, pakt Bekker de stiften en de Rubik’s Cube erbij. Bekker: “Marketeers zijn van de kleuren, de magic en de grootse plannen. Maar IT’ers zijn meer van de logica, de data en de beheersbaarheid.” Het klinkt als een perfecte combinatie van complementaire eigenschappen. Maar in de praktijk kan het soms ‘vloeken’. Ik moet denken aan de basisschool en aan de juf die kleurplaten uitdeelt. Marketeers zouden zoveel mogelijk stiften gebruiken en zelfs buiten de lijntjes kleuren, terwijl IT’ers een realistische tekening maken, in precies de juiste verhoudingen.

Vooraf een duidelijk beeld schetsen

Sebastiaan Bekker heeft natuurlijk gelijk: met de huidige mogelijkheden op technologisch vlak kan er een prachtige wereld ontstaan ín die kartonnen doos. Storefronts zien er indrukwekkend uit, er zijn veel verschillende features en CMS-systemen zijn enorm gebruiksvriendelijk. Kortom: in die doos zitten zoveel mogelijkheden! 

Ad

Maar ik snap ook de kanttekening die Bekker plaatst. Want als je binnen de doos gaat werken, dan is het belangrijk om alleen de kleuren – extra features – te kiezen die écht belangrijk zijn voor je merk. Marketeers kunnen niet alle stiften gebruiken en IT’ers moeten goed denken over wat realistisch is binnen een tijdsbestek van een paar maanden. Juist als je binnen enkele maanden een webshop live wilt hebben, is goede communicatie en afstemming essentieel. En als het lukt om vooraf samen te kiezen uit de mogelijkheden en een duidelijk beeld te schetsen van hoe de omgeving eruit moet zien, dan leidt dat tot een prachtig, schaalbaar én succesvol resultaat.

Benieuwd hoe je zo’n project in de doos moet aanpakken? En wat de uitdagingen en aandachtspunten zijn? Bekijk dan de Inspiration Talk van Sebastiaan Bekker. Vanuit zijn jarenlange ervaring met eCommerce-projecten deelt hij waardevolle tips.

About the author / 

Mark Van Heijningen
Mark Van Heijningen

Mark van Heijningen werkt sinds 2005 voor SAP. Hij is samen met een team van marketeers onder meer verantwoordelijk voor SAP's marketing awareness, demand generation en customer retention programs in Nederland. Mark heeft een passie voor marketing en volgt alle trends en ontwikkelingen binnen zijn vakgebied op de voet. In zijn blogs geeft hij zijn prikkelende visie op actuele ontwikkelingen op het snijvlak van marketing en IT. Daarnaast deelt hij best practices, voorbeelden, tips, trucs en ideeën.Meer informatie over Mark van Heijningen vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy