Algemeen, Commercieel, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Leadgeneratie

De hype voorbij maar waak voor het ROI-spook

0

Binnenkort organiseert Entopic het congres Webredactie en Contentmarketing in de Jaarbeurs in Utrecht. Met dertig sprekers uit binnen- en buitenland is het een evenement om naar uit te kijken, want alle belangrijke trends en ontwikkelingen komen aan bod. Zelf zal ik een korte Pecha Kucha sessie verzorgen waarin ik vertel over content mapping, als belangrijk onderdeel van je contentstrategie.

Marketing is géén vies woord 

Ik beschouw mezelf eerlijk gezegd pas sinds enige jaren als marketeer. Ik kom uit een communicatienest en eerlijk gezegd vond ik marketing vroeger altijd een beetje een vies woord. Reclame maken. Spullen verkopen. Niets voor mij. Maar toen kwam ik enkele jaren geleden in aanraking met de opkomende trends inbound marketing en content marketing. En kijk, dat was nu een vorm van marketing waar ik me wél in kan vinden. En dat is eigenlijk niet zo vreemd. 

Ad

Only marketing left 

De hele crux van deze marketingvormen is namelijk dat je je boodschappen zodanig invult en verpakt dat ook je doelgroep zich er in kan vinden. Dat het relevant is. Dat het aansluit bij een (informatie)behoefte. Want in de tijd van NEE-NEE stickers op elke brievenbus, Adblock en reclames doorspoelen met HD-recorders, kun je eigenlijk niet anders meer als marketeer.

Mensen zijn namelijk steeds meer immuun geworden voor de ouderwetse reclamevormen. En als ze dan toch iets willen gaan kopen, gaan ze zelf wel op zoek naar de beste aanbieder. Het is voor jou de uitdaging om er voor te zorgen dat ze, zelfs in deze oriënterende fase, bij jou terecht komen. Slimme reclametrucjes werken bijna niet meer. Het draait nu om kwaliteit, relevantie en afstemming op je doelgroep.

De hype voorbij maar waak voor het ROI-spook 

Content marketing is daarom hot in marketingland. Ik zie de nodige parallellen met social media enkele jaren geleden: allebei hypes, maar volgens mij ook allebei here to stay. Het zijn namelijk allebei geen technische vondsten of handige trucjes, maar beiden vloeien voort uit grotere ontwikkelingen, de manier waarop wij media gebruiken. Een andere parallel is helaas ook zichtbaar: veel mensen en organisaties gaan mee in de hype zonder strategie en visie. En dat is misschien niet zo handig. Want net als bij social media duikt ook bij content marketing (weer zo’n parallel) het ROI-spook op. Wat gaat dat allemaal kosten? En wat levert het op?

Keynotes en breakouts: prachtig aanbod 

Gelukkig profesionaliseert content marketing in een hoog tempo. Congressen als Webredactie & Contentmarketing helpen daar enorm aan mee: perfecte gelegenheden om je kennis bij te spijkeren en beslagen op het ijs te komen. De keynotes zijn stuk voor stuk om naar uit te kijken en de breakout sessies, dat wordt nog moeilijk kiezen. Ik ben vooral benieuwd naar die van Andrew Davis over videocontent. Ik geloof in de kracht van video, maar video is niet gemakkelijk en zeker niet goedkoop. Ik ben heel benieuwd naar Andrews ideeën over een praktische inzet van video in je content marketingmix. Verder ga ik vooral op zoek naar mooie cases van organisaties die aan de slag zijn gegaan met content marketing en al concrete resultaten hebben neergezet, zoals die van Royal HaskoningDHV en Pieter Bas Automatisering

 

Ad
In mijn eigen Pecha Kucha vertel ik over content mapping. Content mapping is voor mij net iets breder dan het maken van een content-agenda. Een agenda suggereert namelijk dat je ‘tijd’ als belangrijkste as neemt in je content map. En dat is volgens mij nou juist niet de bedoeling. Effectieve content marketing vraagt om een perfecte aansluiting tussen jouw content en de informatiebehoefte van je doelgroep. Om hier echt vat op te krijgen moet je volgens mij in meerdere dimensies denken bij het maken van je content map, zoals persona’s en buying cycles. Dit is de fundering van mijn methode, waarop ik ook mijn eigen content marketing tool heb gebaseerd en die ik in mijn sessie graag aan jullie uitleg.

Bron: Jeroen Huynen, contentstrateeg, Buttonplay

About the author / 

Jeroen Huynen
Jeroen Huynen

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay, een online marketingbureau in Maastricht, en zelf een ervaren marketeer. Jeroen werkt altijd zoveel mogelijk vanuit de 'inbound' filosofie: zorg dat je meerwaarde biedt voor jouw doelgroep zodat je deze aantrekt, in plaats dat je ze lastig moet vallen met jouw boodschappen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 10 , 15:00 - November 14 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 10 , 15:00 - December 12 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 14 , 15:00 - December 12 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad