Algemeen, Content Curatie, Content Strategie, Inbound Marketing, Storytelling

De inbound marketingfilosofie van Tony’s Chocolonely

1 1401

Een organisatie moet zich niet te afwachtend opstellen, zoals een verlegen jongen in de kroeg. Je zou niet aan een meisje moetenvragen of ze wil zoenen. Want als je zelf het podium pakt, en een interessant verhaal vertelt, dan stapt ze vanzelf op jou af. Dát is hoe Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely denkt over marketing. 

Ad

Tijdens de Marketing Inspiration Day bleek maar weer wat een prachtig beroep marketeers hebben. Ons werkvlak is continu in beweging; klanten veranderen, technologie verandert, kanalen veranderen. En binnen die dynamiek mogen wij in contact treden met de klant. Hoe we dat het beste kunnen doen? Daar waren de zeven sprekers van het event het roerend over eens: met behulp van Contextual Marketing. Al leek het tijdens de presentatie van Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely, even een hele andere kant op te gaan…

“Contextual Marketing?!”, vraagt de eigenzinnige Beltman terwijl hij vurig met zijn hoofd schudt. “Nee, het gaat om jezelf. Bouw een merk vanuit diepgewortelde idealen, vanuit een doel waar je voor 100 procent achter staat. Dan hoef je niet achter mensen aan te lopen; die komen dan naar jou toe.” Ik weet dat Beltman hier bewust chargeert, om het publiek uit te dagen en wakker te schudden. En het werkt. Zijn boodschap komt binnen en ik hoor de radertjes op volle toeren draaien.

Crazy about chocolate, serious about people

Eerder schreef Henk Jan Beltman al een prachtigblog op deze website over het ontstaan van Tony’s Chocolonely. Zijn Inspiration Talk past daar helemaal bij: eigenwijs, gepassioneerd, fun en met een serieuze noot. Die serieuze noot zit ‘m in het tegengaan van slavernij op cacaoplantages in West-Afrika. Het is een prachtig hoger doel dat verder gaat dan alleen geld binnenhalen. Beltman: “Bij ons staan onze medewerkers op de eerste plek, daarna de cacaoboeren en dan ‘pas’ de consument. Het gaat om de passie die wij hebben om de aller-allerlekkerste slaafvrije chocolade te maken. Zodat die dikke billen, na het eten van onze reep, met trots en zonder schuldgevoel gedragen kunnen worden.”

Een Tony’s Chocolonely bruiloft

De Chief Chocolate Officer heeft een strategie gekozen die perfect bij het merk past. Want in slechts tien jaar heeft Tony’s Chocolonely een vaste plek veroverd in de winkelschappen én in het hart van veel chocoladefans, die inderdaad vanzelf op het merk lijken af te komen. Kijk maar naar de enorme fanbase op Facebook, het uitverkochteFAIRjaardagsfeestje op 19 november en het feit dat er vijfduizend mensen naar hun aandeelhoudersvergadering komen. Een ander sterk voorbeeld: tijdens de Marketing Inspiration Day verklapt een aanwezige dat er tijdens zijn bruiloft een heuse Tony’s Chocolonely Corner wordt ingericht in de feestzaal.

Ad
Heeft Henk Jan Beltman hier de gouden tip voor marketeers te pakken? Komen klanten vanzelf als je de passie voor het merk tot in je tenen met je meedraagt? Ik denk dat het inderdaad essentieel is om als bedrijf een sterk verhaal te hebben. Want dan zijn consumenten intrinsiek gemotiveerd om een merk te ontdekken. Het is dan natuurlijk wél belangrijk dat het verhaal op de juiste manier en het juiste moment wordt verteld. En zo legt Beltman toch een link met Contextual Marketing.

Henk Jan Beltman had tijdens zijn twintig minuten durende presentatie nog veel meer te vertellen. Bijvoorbeeld over het gebrek aan creativiteit bij chocolademarketeers, het verschil tussen eerlijkheid en transparantie, de content-strategie van Tony’s Chocolonely en de lekkerste kus die je van eten kunt krijgen. Benieuwd naar zijn gepassioneerde verhaal? Bekijk dan nu de film.

About the author / 

Mark Van Heijningen
Mark Van Heijningen

Mark van Heijningen werkt sinds 2005 voor SAP. Hij is samen met een team van marketeers onder meer verantwoordelijk voor SAP's marketing awareness, demand generation en customer retention programs in Nederland. Mark heeft een passie voor marketing en volgt alle trends en ontwikkelingen binnen zijn vakgebied op de voet. In zijn blogs geeft hij zijn prikkelende visie op actuele ontwikkelingen op het snijvlak van marketing en IT. Daarnaast deelt hij best practices, voorbeelden, tips, trucs en ideeën.Meer informatie over Mark van Heijningen vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy