Content Marketing, Inbound Marketing, Marketing Automation, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Social Media

De invloed van contentmarketing op de inzet van uw digitale kanalen

1 527

<p style=”text-align: justify;”>Contentmarketing is een marketingtechniek die zich richt op het ontwikkelen en verspreiden van relevante en waardevolle content om (potentiële) klanten te bereiken en te verleiden tot een (trans)actie. Klinkt logisch, maar in de praktijk worstelen marketeers, contentmanagers, online analisten en salesteams binnen organisaties met het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie.

Toename van belang van contentmarketing

Sinds enkele jaren wordt het belang van contentmarketing door organisaties onderkend. Budgetten voor contentcreatie worden groter. Ook Google geeft aan dat unieke, authentieke content een belangrijke rol vervult voor de vindbaarheid van je website. Het Content Marketing Institute onderzocht onder marketeers binnen de UK wat de stand van zaken is rondom contentmarketing:

Een paar opvallende resultaten:

  • Gemiddeld geeft meer dan 75% aan méér online content te ontwikkelen dan het jaar ervoor
  • De belangrijkste KPI’s waarop contentmarketing wordt afgerekend zijn: website traffic, SEO-ranking en social media sharing
  • Brand awareness is het belangrijkste doel voor de inzet van contentmarketing in de UK. Dit is dus voornamelijk gericht op de top van de funnel van het Powered by Search model

Waarom wil je een contentmarketingstrategie?

Ad
Een goede contentmarketingstrategie geeft je handvatten om je contentmarketing structureel vorm te geven en zo het beslissingsproces van je doelgroep te beïnvloeden. Een strategie reikt verder dan een korte marketingactie en geeft je een structurele visie op het gebruik van content voor je marketingdoeleinden. Dat jouw organisatie een fantastisch product of een geweldige dienst heeft is leuk. Dat vinden alle andere organisaties ook van hun producten of diensten. Wat onderscheidt jou van de rest? Veel marketingcontent richt zich niet op de ontvanger, maar bestaat vaak ter ere en glorie van het beste product of dienst.
Als je doelgroep online een product of dienst zoekt, volgt hij onbewust een beslissingsmodel om een keuze te maken uit het aanbod. Een heel inzichtelijk model is dat van PoweredbySearch.

Contentmarketing om het beslissingsgedrag van je doelgroep te beïnvloeden

Binnen de verschillende fases van het beslissingsproces van je doelgroep zijn er zeer veel mogelijkheden en vormen om je content onder de aandacht te brengen. Weten wat je doelgroep wilt is daarom essentieel om content te ontwikkelen die hen helpt de juiste aankoopbeslissing te maken. Niet voor niets is de populariteit van vergelijkingssites enorm: ze helpen mensen een keuze te maken door ze te voeden met relevante informatie.

Stel jezelf vragen

Als je weinig tot geen response krijgt op je zorgvuldig gemaakte content heb je een probleem. Ergens in je contentproductieproces is de relevantie of zichtbaarheid van je content voor jouw doelgroep verloren gegaan. Tijd om de volgende vragen te stellen om je contentmarketing te optimaliseren:

Awareness stage

  • Op welke platformen zit mijn doelgroep?
  • Hoe oriënteert mijn doelgroep zich op producten?
  • Welke personen/blogs/sites/fora (etc) zijn invloedrijk binnen het onderwerp?

Evaluation stage:

  • Hoe maken we duidelijk waarom ons product het probleem oplost?
  • Waarin verschillen we van onze concurrenten?

Purchase stage

  • Hoe verleiden we de bezoeker om de (trans)actie af te ronden?

Voor elke fase kun je verschillende soorten content ontwikkelen en verspreiden via verschillende kanalen. Hoe beter jij weet welke content ‘werkt’ en welke niet, hoe beter je je content kunt optimaliseren. 

Ad

Resultaten van je contentmarketing meten

Het meten van contentmarketing is enorm in ontwikkeling. Van eenvoudige social media management tools tot uitgebreide pakketten zoals Hubspot en statistiekentools zoals Google Analytics, alles kan bijdragen tot een beter inzicht in welke conversie er komt tegen welke kosten uit welk kanaal. Definieer de belangrijkste KPI’s en ga je contentmarketing activiteiten meten. Bijvoorbeeld:

  • Unieke bezoekers
  • Bezoek via social kanalen
  • Organisch bezoek
  • Engagementpercentage social posts
  • Social sharing statistieken
  • Unieke bezoekers
  • Referring sites
  • Conversieratio aankopen

Als je ziet dat een gastblog op een website een verhoogd aantal bezoekers genereert die ook nog eens een hoge conversie heeft weet je dat het verstandig is om hierin te investeren. Of als je ziet dat de Linkedin-update op je company page een gemiddelde engagement rate van <1% heeft, kun je concluderen dat de content die je daar plaatst je publiek niet activeert.

Meer contentmarketing kennis nodig?

De komende weken publiceren we regelmatig blogs over de toepassingen van contentmarketing en hoe jij kunt werken aan een goed fundament voor je contentmarketingstrategie. Niks missen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en mis geen enkele blog meer.

Heb je vragen? Inspirerende ideeën over contentmarketing? Of wil je een goede tip delen? Ik hoor het graag van je.

About the author / 

Presenter
Presenter

Bij Presenter geloven we dat goede online communicatie begint bij krachtige, relevante content. Op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep gepubliceerd. Vanuit die gedachte werken de professionals van Presenter dagelijks bij uiteenlopende organisaties aan het optimaliseren van hun online communicatie. We delen onze kennis en ervaring in whitepapers, op evenst en op onze blogsite www.dekrachtvancontent.nl. Onderwerpen als contentstrategie, contentmarketing, online service en SEO staan centraal, maar ook de nieuwste ontwikkelingen komen voorbij. Altijd met de kritische blik die je van ons mag verwachten. Meer informatie over Presenter vind je hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy