

Op de hoogte blijven van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van content marketing? Download dan nu een van onze white papers of e-books of abonneer u op onze wekelijkse nieuwsupdate
Uit een recent onderzoek blijkt dat marketeers steeds vaker content marketing inzetten voor hun doelstellingen. Maar welke resultaten leveren deze inspanningen op? De onderstaande infographic geeft hier antwoord op.
Het Britse bureau Waggener Edstrom publiceerde recent een onderzoek waarin duidelijk wordt hoe marketeers aankijken tegen content marketing. Zij hebben geprobeerd om door de hype van content marketing heen te prikken en te kijken wat het daadwerkelijk oplevert.
Om deze vraag te beantwoorden heeft Waggener Edstrom met meer dan 150 marketeers gesproken in Europa, het Midden-Oosten en Afrika en hun gevraagd naar hun ervaringen en opinies over content marketing.
Content marketing infographic
Om de resultaten van het onderzoek goed te illustreren heeft Waggener Edstrom onderstaande infographic gemaakt.
Een van de belangrijkste resultaten van het onderzoek is dat bijna twee op de vijf marketeers (38%) nog altijd twijfelen of content marketing een meetbare ROI (Return On Investment) kan leveren. Oftewel, wat levert het mij op als ik investeer in content marketing?
Tegenover deze groep is echter bijna 70% van de marketeers ervan overtuigd dat content marketing helpt om effectiever leads te realiseren.
Wat zijn de resultaten?
Uit de infographic blijkt dat het toegenomen verkeer richting de website met 81% als belangrijkste resultaat van de content marketing inspanningen naar voren komt. Daarnaast ziet 61% van de marketeers dat het geleid heeft tot een stijging van het aantal potentiële klanten, terwijl 39% van hen ziet dat het aantal paginaweergaves is gestegen.
De infographic laat echter ook zien waar marketeers verwacht hadden dat er resultaten geboekt zouden worden. Zo had 83% van hen verwacht dat content marketing zou leiden tot meer interactie met de klanten, terwijl 76% was uitgegaan van meer naamsbekendheid. Daarnaast rekende 51% van de marketeers op meer leadgeneratie en 49% op een stijging van het websiteverkeer.
Gat tussen verwachtingen en resultaten
De resultaten suggereren zodoende dat er een gat is tussen de doelstellingen (het genereren van leads) en de daadwerkelijke resultaten. Waggener Edstrom stelt dat dit verschil waarschijnlijk te wijten is aan het vastleggen van de verkeerde doelstellingen. Waarom zou je namelijk als bedrijf het bezoekersverkeer meten als je de verkopen wilt laten stijgen?Waggener Edstrom denkt dat dit gat een van de factoren is waarom nog altijd veel marketeers afvragen of content marketing de gewenste resultaten kan opleveren. Zij adviseren echter dat bedrijven realistische doelstellingen moeten neerzetten.
Content marketing uitdagingen
Aan de marketeers is ook gevraagd waarmee zij worstelen bij het uitvoeren van een effectieve content marketing strategie.
Uit de infographic blijkt dat 65% aangeeft dat er een gebrek aan personeel is om de taken uit te voeren. Natuurlijk kunnen zij dit ook uitbesteden of er iemand voor inhuren. Zeker aangezien 42% aangeeft dat er een gebrek aan expertise is om content te creëren, iets wat onder meer opgelost zou kunnen worden door een cursus te volgen.
Wat ik echter verrassend vind, is dat 50% van de marketeers aangeeft dat er een gebrek aan financiële middelen is. Content marketing is namelijk een van de meest efficiënte manieren om marketing te bedrijven.
Welke content heb je nodig?
Uit de infographic komt ook naar voren dat markteers vooral content nodig hebben voor social media. Dit is niet verwonderlijk, aangezien content een van de brandstoffen is om social media mee te voeden. Je moet natuurlijk wel iets te vertellen hebben.
Verder heeft 70% van de marketeers behoefte aan video, terwijl 62% nieuwsartikelen en 54% blogartikelen nodig heeft. Tot slot wil de helft van de marketeers een infographic maken.
Het onderzoek laat wel zien dat content marketing voldoende kansen biedt, mits het goed wordt uitgevoerd (maar voor wat geldt dit nu niet?!). Ondertussen geeft 18% van de marketeers aan dat zij nog altijd geen plannen hebben om een content marketing strategie te implementeren.
Wat zijn jou content marketing problemen?
Ik ben benieuwd wie er al content marketing toepast en welke resultaten zij zien. Voldoet het aan je doelstellingen of had je er meer van verwacht? En tegen welke barrières en uitdagingen loop jij aan om een effectieve content marketing strategie uit te voeren? Laat hieronder een reactie achter of neem eens contact op, ik ben benieuwd!
About the author /
Christian Slagter
Christian Slagter (1985) helpt al jaren ondernemers om met content marketing betere resultaten te boeken. Daarnaast deelt hij op Slagter Media deelt regelmatig zijn visie en geeft hij tips en adviezen over content marketing. Meer informatie over Slagter Media vindt u hier.
Leave a reply Cancel
Evenementenagenda
Branded Content Strategie (Cursus)
March 14 , 15:00 - April 11 , 18:00Post HBO Contentstrategie
March 14 , 15:00 - May 23 , 21:00
Het belang van lokaliseren in content marketing
31 December 2018 By CMM Content MarketingEen (business) snapchat geofilter maken in 6 stappen
12 December 2018 By Jeroen HuynenWhitepaper Branded Content & Merkstrategie
11 December 2018 By CMM Content Marketing
Bouw in 8 stappen je eigen content marketingplan!
14 February 2017 By Andre BisschopVijf veelgemaakte contentmarketing fouten: maak ze niet!
24 October 2016 By Michiel Noij
Nieuw Contentmodel: van awareness naar loyalty!
15 August 2016 By LBLDe verschillen voor B2C en B2B in contentmarketing!
23 June 2015 By Supair Marketing
Terugblik MTC Event CMM Academy
Categories
- Algemeen (378)
- Big data (18)
- Commercieel (24)
- Content Curatie (44)
- Content Management (154)
- Content Marketing (316)
- Content Strategie (273)
- Downloads (15)
- Inbound Marketing (196)
- Marketing Automation (92)
- Online Leadgeneratie (148)
- Online Marketing (199)
- Search (64)
- Social Media (114)
- Storytelling (79)
- Vacatures (3)
- Video (12)
2 Comments
Jammer dat het artikel niet duidelijk maakt wat ROI nu is van content marketing, de titel doet anders vermoeden…
Het is niet ‘Wat zijn jou content marketing problemen?’ maar ‘Wat zijn jouW content marketing problemen?’