Algemeen, Content Curatie, Content Marketing, Content Strategie

De Zeven Geheimen van Geniale Kopteksten

0

De Zeven Geheimen van Geniale Kopteksten

Maakt de koptekst jouw lezers niet nieuwsgierig? Is de koptekst niet interessant, boeiend of indrukwekkend genoeg? Dan is de kans groot dat de rest van je tekst niet meer gelezen wordt. Zonde van de tijd die je in de tekst hebt gestoken dus! 

De koptekst is jouw eerste en enige kans om indruk te maken op een lezer. Het zal bepalen of jouw tekst wel of niet gelezen wordt. In dit artikel vertel ik je alle tips en tricks omtrent het schrijven van een geniale koptekst.

Doel van een koptekst

Er zijn 3 doelen die je wilt bereiken met je koptekst. Het is belangrijk dat je deze doelen voor ogen hebt bij het schrijven van je koptekst. Dit zijn:

  1. Aandacht krijgen: Allereerst is het belangrijk dat je de aandacht van de lezer trekt. Het maakt niet uit via welk medium de koptekst wordt gelezen, het moet de lezer bewust maken van het lezen van de koptekst.
  2. Doelgroep aanspreken/interesse wekken: Je wilt jouw doelgroep aanspreken met je koptekst. Dit doe je door in de kop benamingen uit het desbetreffende vakgebied van je doelgroep te benoemen, zoals: linkbuilding, banksparen etc. of door een bepaalde groep aan te spreken, zoals: Ouders, tekstschrijvers, ondernemers etc.
  3. Aanzetten tot actie: De koptekst moet ervoor zorgen dat iemand de tekst verder gaat lezen.

Geheimen koptekst

Er zijn verschillende trucjes die bedrijven gebruiken om lezers aan te spreken. Misschien ben jij zelf ook wel is door zo een truc een tekst gaan lezen. Benieuwd naar deze geheimen die bedrijven gebruiken bij het schrijven van een koptekst? Hieronder worden ze benoemd en uitgelegd.

Ad

Belofte

Door een belofte in je koptekst te verwerken, krijgt de lezer een drang om de tekst te gaan lezen. Je belooft bijvoorbeeld dat jouw tekst de lezer iets leert, amuseert/entertaint, gaat verbazen of iets nieuws vertelt.

Uniek

Zorg ervoor dat je koptekst onderscheidend is ten opzichte van je concurrenten.

Stel je voor je staat op plaats nummer 4 in de Google zoekresultaten met een koptekst die de eerste 3 zoekresultaten ook gebruiken. Zonder een unieke boodschap zal niemand op jouw zoekresultaat klikken. Ga dus na welke kopteksten concurrenten gebruiken en onderscheid je van deze, dit kan door:

  1. Een completere tekst te beloven. Bijvoorbeeld in plaats van ‘10 tips’, ‘15 tips’.
  2. Een gedetailleerde koptekst bedenken. Bijvoorbeeld in plaats van ‘5 problemen’, ‘het meest voorkomende probleem.’
  3. Voor een ander type kop te kiezen. Bijvoorbeeld in plaats van ‘10 tips’, ‘experts over..’
  4. Goedkoper te zijn. Hetzelfde product of dienst aanbieden tegen een lagere prijs in je koptekst.
  5. Inspelen op de emotie. Bijvoorbeeld: “Waarom jij nooit..” of “Stop nu met klagen over..”

Specifiek

Wees specifiek als het gaat om feiten die je noemt. Gebruik exacte aantallen, bijvoorbeeld in plaats van ‘meer dan 200 recensies’, ‘236 recensies’. Dit wekt betrouwbaarheid op.

Wanneer de tekst bedoeld is voor een specifieke doelgroep, verwerk deze dan ook in je koptekst, bijvoorbeeld “7 tips voor een startende ondernemer

Urgentie

Maak de boodschap urgent voor de lezer. Je schrijft de koptekst op een manier waardoor de lezer getriggerd wordt en de tekst wel moet lezen. Dit doe je door:

  • Het benoemen van voordelen die de lezer heeft wanneer hij jouw tekst leest.
  • Een vraag te stellen waar de lezer het antwoord nu op wilt weten.
  • Iets nieuws te benoemen.
  • Een korte leestijd beloven, bijvoorbeeld: “In 5 minuten…”
  • De kop gericht te maken op het nu of de toekomst, bijvoorbeeld: “5 modetrends voor 2019”
  • Direct een oplossing voor een probleem te beloven.

Emotie

Elk mens heeft emoties, zodra deze emoties op een goede manier worden ingezet, kan dit een enorme aantrekkingskracht hebben.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Bedenk welke emotie jouw doelgroep ervaart en verwerk deze in je koptekst. De koptekst moet deze emotie krachtig weergeven. Denk bijvoorbeeld aan: “3 tips voor het vragen van salarisverhoging: eindelijk krijgen wat je verdient!”

Praktische waarde

Verwerk in je Koptekst de praktische waarde van je tekst. Biedt direct toepasbare kennis aan (alleen als dit van toepassing is). Jouw doelgroep heeft een probleem en wil dit snel opgelost hebben. Door jouw tekst te lezen zullen ze geholpen worden. Bijvoorbeeld: “Hoe je zelf een steigerhouten tafel maakt in 30 minuten”

Plaatsing kern

Als je een punt wilt maken met je koptekst, ze deze dan voor- of achteraan. Dit zijn plekken die bij bezoekers het beste werken. Net zoals bij films: Begin en eindig sterk.

Verschillende kopteksten

Na het leren van deze trucs ga je bedenken welke vorm je voor je koptekst gaat gebruiken. Er zijn een paar verschillende vormen van kopteksten. Hieronder de 4 meest voorkomende:

  1. Vragende kop: In de koptekst stel je een vraag waar de lezer direct antwoord op wilt hebben.
  2. Shockerende kop: Met de koptekst trek je direct de aandacht van de lezers. Als antwoord op alleen het lezen van de koptekst, zal de lezer hebben: “Hè? Hoe zit dat dan?!”
  3. Problematische kop: Met de koptekst schets je een probleem die jouw doelgroep ervaart.
  4. Nieuwsgierig makende kop: Met de koptekst maak je de lezer nieuwsgierig naar de inhoud van je tekst. Je geeft een klein stukje weer van de inhoud, maar net niet genoeg, waardoor de lezer jouw tekst wel móét lezen wil hij erachter komen.

Gebruik hoofdletters

Door de eerste letters van belangrijke woorden te schrijven met een hoofdletter, wek je attentie op bij de lezer. Kranten en magazines gebruiken deze methode al jaren. De reden hiervoor is dat bezoekers deze titels makkelijker scannen, lezen en beter onthouden. Alle woorden kunnen dus worden geschreven met een hoofdletter behalve: Lidwoorden, voorzetsels en andere (meestal kleine) niet-belangrijke woorden. Kijk maar naar de titel van dit artikel!

Voorbeelden goede kopteksten

Er bestaan een tal aan formules die je kan toepassen bij het schrijven een goede koptekst. Hieronder staan 5 voorbeelden:

  • Ultieme handleiding over [onderwerp].
  • Enige manier om [iets tofs doen], zonder [iets wat niet leuk is].
  • [Iets moeilijks doen] in [tijdsperiode] of [belofte].
  • Meest gemaakte fouten [onderwerp].
  • (Hoe te) [iets interessants/ relevants] als een [iets bekends of inspirerends of iets waar je naar opkijkt of expert in dat gebied].

Voorbeelden bij deze formules zijn:

  • Ultieme Handleiding over het Schrijven van Kopteksten
  • Enige Manier om Af te Vallen Zonder Streng Dieet.
  • Doe je Boekhouding in Maximaal een Uur
  • Meest Gemaakte Fouten Linkbuilding
  • Schrijven als een Professionele Blogger

Helaas kan ik een koptekst niet kant en klaar aan je geven, maar door middel van deze tips kom jij zeker vooruit! Benieuwd naar nog meer formules voor het schrijven van een koptekst of wil je weten hoe je subkoppen of tussenkoppen schrijft? Neem dan een kijkje op deze pagina.

Succes met het schrijven van onweerstaanbare kopteksten! Wie weet heb jij straks wel een driedubbel aantal lezers..

About the author / 

CMM Content Marketing
CMM Content Marketing

Content Marketing Management (CMM) is het online platform voor content marketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, content curatie en online marketing trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten. U kunt lid worden van de CMM community door u te abonneren op een van onderstaande social media channels.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 10 , 15:00 - November 14 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 10 , 15:00 - December 12 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 14 , 15:00 - December 12 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad