Content Strategie, Inbound Marketing, Online Leadgeneratie, Social Media

Hoe bereik je een domino-effect met sociale content?

1 860

<div class=”itemIntroText”>

Vroeger speelde ik graag domino. Zo veel mogelijk steentjes achter elkaar zetten en dan hopen dat ze allemaal als één lange trits zouden vallen. Je had er behoorlijk wat discipline, precisie en geduld voor nodig. Maar het geluid van achter elkaar omvallende dominosteentjes gaf een enorme kick als klein jongetje. Aan deze kick denk ik graag terug als ik met sociale media bezig ben.

In deze blog 10 tips hoe je met sociale content het domino effect kunt bereiken.

1. Echte content

Basisvoorwaarde voor sociale content is dat deze echt moet zijn. Op het moment dat de content cosmetisch en daardoor te veel commercieel overkomt dan staat de content te ver af van je doelgroep met het gevaar dat mensen er snel doorheen prikken. Dit wil overigens niet zeggen dat je content saai mag zijn. Niks dodelijker dan saaie content.

2. Persoonlijke content

Ad
Persoonlijke content doet het altijd goed. Vertel content vanuit je zelf. Dit zit niet alleen in de tone of voice, maar bijvoorbeeld ook in het gebruik van beeld. Mensen vinden het leuk om betrokken te zijn bij de persoon achter de content. Filmpjes, behind the scenes doen het hierbij extra goed.

NB: je kunt ook mensen die je kent persoonlijk betrekken in je content door te taggen. Sinds kort is Twitter ook uitgebreid met deze functie.

3. Verhalende content

Mensen houden van verhalen. Slimme content neemt de lezer mee in een verhaal. Veel content zie je uit het niks beginnen. Begin je content bij het begin en betrek je lezer in je verhaal. Bouw je content dus slim op als een verhaal.

4. Beeldende content

Het is bekend dat beelden vele malen beter scoren dan tekst. Dit zie je ook aan het succes van YouTube, Pinterest en Instagram natuurlijk. Ook posts op Facebook, Twitter en zelfs Linkedin scoren beter met beeld. Gebruik mooie beelden of videos die passen bij de context van je content.

5. Contextuele content

Content die inhaakt op gebeurtenissen die veel aandacht trekken en waar al veel buzz over is op sociale media, kun je slim inzetten. We kennen allemaal de bekende voorbeelden van het afgelopen WK. Persieing na de goal van Van Persie met een schitterende inhaker van Calvé, de 15 cm ijs van Hema toen heel Nederland vol spanning hoopte op een Elfstedentocht (die er niet kwam) en zo zijn er nog tal van voorbeelden. Contextuele content speelt in op wat er op dat moment leeft bij de doelgroep. Let wel op want de concurrentie is hoog en je zult dus van zeer goede huize zult moeten komen om te scoren.

6. Geloofwaardige content

Content die ongeloofwaardig is kun je via social media als een boomerang terug krijgen. Subway kan hier een aardig woordje over meepraten. Toen bleek dat het broodje geen foot long was, werd het een hype om een foto te maken van je Subway broodje met een meetlat ernaast.

7. Hapklare content

Maak je content niet te moeilijk, maar leef je in in de doelgroep en bied je content snackable oftewel hapklaar aan. Dit wil zeggen aantrekkelijk en duidelijk gepresenteerd en in behapbare stukjes.

8. Exclusieve content

Fans houden van exclusieve content. Bij voorkeur speciaal voor hen. Coca Cola heeft dit goed door en zette veelvoorkomende namen op hun blikjes. Dit werd snel opgevolgd door andere grote merken als Nutella en Heinz. En zo worden actieve fans distributeurs van je content. Want deze vorm van content wordt gretig gedeeld op sociale media!

9. Verrassende content

Ad
Van al deze tips werkt verrassende content het best. Mits goed uitgebeeld uiteraard. Denk maar aan het succes van populaire TV programma’s als Bananensplit en All you Need is Love. Op sociale media zie je hier geregeld goede voorbeelden van voorbijkomen. Het filmpje waarbij reizigers van vliegmaatschappij Spanair op kerstavond cadeautjes kregen via de loopband ging viraal. Dit werd later niet zonder succes gekopieerd door vliegmaatschappij WestJet.

Dit hoeft niet per sé heel duur te zijn, want je kunt het ook kleinschaliger aanpakken. Mooi en erg sympatiek vind ik een Twitter actie van automerk Fiat. Op Twitter werden tweets opgepikt van situaties waarbij een taxiritje goed van pas kwam. Vervolgens werden deze mensen verrast met een gratis taxiritje.

10. Betaalde content

Dit lijkt een vreemde eend in de bijt als we het hebben over sociale media. Maar je kunt het bereik van je content makkelijk een duwtje in de rug geven door sponsored posts of ads in te zetten op sociale media.

Geen garanties, denk wel aan je footprints

Dit waren mijn tips voor het domino effect oftewel het virale effect. Garanties voor virale content bestaan helaas niet, van de andere kant is dat misschien ook wel de charme van social media. Maar je kunt wel je huiswerk doen. Check voor je je sociale media gaat inzetten zeker nog even of je content goed vindbaar is en dat je merk goed zichtbaar is als afzender. Want het zou toch echt zonde zijn als je content viraal gaat terwijl je als afzender niet direct zichtbaar bent…

Domino effect als storytelling

Het domino effect heb ik als inspiratiebron gebruikt voor mijn eigen storytelling over mijn nieuwe social media pakket. Wat vind je van de fotografie?

About the author / 

Bart Waterschoot
Bart Waterschoot

Marketing gaat voor mij om de verbinding die je maakt met je doelgroep. Dit doe ik door actief de verbinding aan te gaan met je interne organisatie. Hiermee creëer ik draagvlak en inzicht in je positionering en de manier waarop je dit vanuit je organisatie uitdraagt naar je externe doelgroep. Online, via social media maar zeker ook real life. Al 13 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte en creatieve oplossingen en pragmatische plannen van aanpak, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop. Meer informatie over Bart Waterschoot vindt u hier.

1 Comment

  1. Tom 21 August 2014 at 17:20 -  Reply

    The Power of Content! 1 van de 3 regels uit Gladwell’s ‘Tipping Point’. De andere twee regels voor succes: Law of the Few & The Stickiness Factor

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    15 February 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy