Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing

Hoe een contentkalender u redactioneel uit de ‘planningsbrand’ kan helpen

1 2341

Succesvol aan de slag met content marketing kost een hoop tijd, inzet, geduld, discipline en een lange adem. Anderzijds wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden met waardevolle en relevante content. Je klanten en Google zullen je uiteindelijk gaan waarderen. Redactionele planning met een contentkalender helpt je met het efficiënt en effectief inzetten van jouw content. 

Plan jij je content?

Ad
Ondernemers die wel het nut inzien van content marketing, doen dit vaak zonder plan. Maar een soort van jaarplanning biedt zeker voordelen. Ik adviseer je dan ook je redactioneel te plannen met behulp van een contentkalender. Natuurlijk is je contentkalender gebaseerd op je contentstrategie.

Voordelen van een contentkalender

  • Het geeft structuur, focus en overzicht;
  • Je weet de deadlines;
  • Je ziet de variatie in content waarmee jij je doelgroep verrast.
  • Je hebt inzicht in bijvoorbeeld feestdagen, evenementen waarop jij kunt inhaken met je content. Bijvoorbeeld met een winactie, verloting, gratis product etc;
  • Je hebt ook inzicht in evenementen die de aandacht afleiden van jouw content;
  • Je kunt artikelen vooraf al schrijven, redigeren kan altijd nog;
  • Het is gemakkelijker taken te verdelen;
  • Je weet exact welke artikelen of content zijn geproduceerd en gedistribueerd;
  • Door planmatig te werken kun je meten wat het effect was van jouw content;
  • Je ziet in één oogopslag welke artikelen je kunt hergebruiken in bijvoorbeeld je e-book, je slideshares etc.

Een of meerdere contentkalenders?

Schrijf je veel? Maak je regelmatig uiteenlopende waardevolle content voor je lezers? Afhankelijk van de aard en de hoeveelheid van content die je voor je klanten en lezers maakt, kun je ervoor kiezen om één content kalender te maken of per uiting een aparte kalender te maken. Per soort content kun je een kleur kiezen zodat in een oogopslag helder is welke content op het programma staat. Wat de deadline is, wat de onderwerpen of het thema is.

Tip!: Natuurlijk varieer je met je content. De ene keer kan een filmpje of Infographic je verhaal versterken. De andere keer is een blog of whitepaper het beste middel voor jouw boodschap.

Hoe maak je zo’n contentkalender?

Een optie is een simpel Excel bestand te maken. Zie het voorbeeld. Voor iedere uiting kun je een nieuw blad aanmaken.

redactionale planning met een contentkalender

Tip!  Vul alvast per maand jouw relevante speciale dagen en evenementen in. Je krijgt vast inspiratie voor nieuwe content. Hier vind je een overzicht van deze speciale dagen. En hier vind je een overzicht van alle maatschappelijke issues.

Een Swipe file van gave content van anderen

Het is aan te raden om super content van anderen te bewaren en te verzamelen. Je weet immers wat jouw planning is. Over veel onderwerpen is al geschreven en je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Kom je onwijs gave, inspirerende en slimme dingen tegen van anderen? Bewaar ze in een Swipe file, verwijs naar zo’n geweldig stuk in je artikelen of blogs. Zo’n Swipe file is ook handig als je inspiratie en creativiteit wat minder is. Ga niet teksten kopiëren maar gebruik ze ter aanvulling van jouw verhaal.

Ad

Maak je gebruik van WordPress?

Heb je een WordPress website dan is er een handige gratis plugin om een redactionele kalender op te stellen: WordPress Editorial Calender. Op de website vind je uitgebreide informatie en screenshots over de werking van de plugin.

Zet je vaak Twitter in?

Maak je veel gebruik van Twitter? Bekijk dan deze handige Nederlandse ‘Own The Moment’ kalender. Maak gebruik van de tips en voorbeeld tweets. En plan jouw content rondom de belangrijkste gebeurtenissen.

Heb je nog vragen? Ga jij voor redactionele planning met een content kalender? Heb jij nog andere ideeën over de redactionele planning met een contentkalender? Deel je idee hieronder. Voor meer templates voor je contentkalender kun je ook op Google kijken.

Twijfel je nog of content marketing voor jouw bedrijf zal werken? Lees dan hier over het nut, de feiten en cijfers.

Wil je meer tips, tools en updates over marketing en teksten? Meld je dan aan. Het is gratis en afmelden kan altijd.

Bron: Akkie Riewald – MARA Communicatie

About the author / 

Akkie Riewald
Akkie Riewald

Akkie Riewald is MARA Communicatie. Tekstschrijver en adviseur. Ik help ondernemers die beter vindbaar en zichtbaar willen zijn. Die actief aan de slag willen met relevante contentcreatie en social media. Ondernemers die zich richten op de klantbehoefte. Ga voor meer nieuwe klanten, bezoekers en conversie. Meer informatie over Mara Communicatie vindt u hier.

1 Comment

  1. Silke Hilkens 29 April 2015 at 09:36 -  Reply

    Bedankt voor de informatie!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Leer een Powerful Contentmarketingplan Schrijven (Masterclass)

    November 2
  2. Branded Content Strategie (Cursus)

    November 9 , 15:00 - December 7 , 18:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 9 , 15:00 - December 7 , 21:00
  4. Post HBO Contentstrategie

    18 January 2018 , 15:00 - 15 March 2018 , 21:00
Ad

UBS: Online Executive Learning

Terugblik MTC Event CMM Academy