Content Curatie, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Search, Social Media

Hou het kort, gebruik Vine

1

‘Kort, maar krachtig’. In contentmarketing lijkt dit gezegde belangrijker dan ooit. Vooral in een tijdperk waarin we soms van alle kanten worden gebombardeerd met informatie, is het des te belangrijker dat de informatie die we voorbij zien komen niet ellenlang van stof is. We verliezen immers al snel onze aandacht. Als bedrijf moet je in je boodschap dus snel to the point kunnen komen om de aandacht van de lezer vast te houden. De kracht van kort geldt daarom ook als het aankomt op het gebruik social media. Het relatief nieuwe platform Vine is daar een mooi voorbeeld van.

Webvideo In januari 2013 lanceerde Twitter een mobiele app waarmee je een webvideo van 6 seconden kan maken, die je vervolgens met anderen via Facebook of Twitter kunt delen. Een gouden greep, zo bleek, want in minder dan een jaar tijd heeft Vine zijn eigen plek veroverd binnen het social media landschap.

Het succes zit hem in Twitters welbekende huisformule: het kort houden. Op Twitter is je bericht beperkt tot 140 tekens, op Vine wordt je video beperkt tot 6 seconden. En ook op Vine werkt deze formule weer, bewijst de populariteit ervan. Maar hoe kun je als bedrijf Vine effectief inzetten om je merk of product onder de aandacht te brengen? Een paar succesvoorbeelden.

Vertel je verhaal Een manier om Vine in te zetten is door een verhaal over je product te vertellen. Dit heeft Gillette op een slimme manier gedaan door te laten zien hoe hun scheermes voor mannen zich sinds de introductie in 1990 verder heeft ontwikkeld. Een ouderwets potje storytelling dus.
 

Gillette lanceerde bij het filmpje heel slim meteen ook een wedstrijd, waaraan je meedeed door de Vine simpelweg te retweeten. De vijf winnaars ontvingen een ProGlide Silvertouch scheerapparaat. Een succes? Jazeker! Er werd 228 keer geretweet, wat neerkomt op 2,38 % van hun volgers. Met een simpele Vine als investering heeft Gillette veel meer engagement bij zijn publiek bewerkstelligd dan via betaalde advertenties op Facebook of Google. Wees creatief Nordstrom, een Amerikaanse fashion retailer, laat zien hoe je met een beetje creativiteit een hit kunt scoren. In hun Vin-in-Vine-filmpje geven mensen een Puma-schoen aan elkaar door. De Vine ging al snel viraal en werd zelfs een van de populairste filmpjes op Vine.  

Nog zo’n mooi voorbeeld van hoe een beetje creativiteit op Vine succes kan brengen, komt van technologieconcern General Electric. Met hun 6-second-science-Vine laten zij zien wat er gebeurt als je melk, kleurstof en afwasmiddel combineert.

Het filmpje belandde op de Best Vines-pagina van Facebook en is daar al meer dan 400.000 keer geliked en 68.000 keer gedeeld. General Electric is met bijna 95.000 volgers een regelrecht succes op Vine en laat zien hoe je met originele filmpjes enorme engagement kan bewerkstelligen. Wees behulpzaam Ook zetten steeds meer bedrijven Vine in om tips & tricks te geven over het gebruik van hun producten. Het welbekende koekjesmerk Oreo doet dit op vermakelijke wijze. Zo laten ze in hun Vines zien hoe je met een simpel trucje je popcorn of ijs een Oreo-smaak geeft. Het merk legt in zijn Vines veel humor en originaliteit, iets waar veel bedrijven wat van kunnen leren. In korte tijd heeft Oreo zich weten te ontpoppen tot een van de vooruitstrevendste merken op Vine.

Aan de slag
Als bedrijf nog een beetje terughoudend over het inzetten van Vine in je contentmarketingstrategie? Niet nodig! De investering is zeer bescheiden, een filmpje van 6 seconden is zo gemaakt. En met een beetje creativiteit en humor zet je zo een goede Vine in elkaar, waarmee je je publiek weer eens op een andere manier benadert. Onderschat de kracht van Vine, de kracht van kort, zeker niet.

Bron: Rowana Wieczorek – Head office

About the author / 

Head Office
Head Office

De marketingwereld is van nature dynamisch. Met de snel op elkaar volgende technologische ontwikkelingen is dat nu meer dan ooit het geval. Het medialandschap versnippert met de dag. De consument wordt grilliger. De customer journey is praktisch onvoorspelbaar. De gangbare methode van zendergerichte interruptiemarketing moest door de digitale revolutie al snel het veld ruimen. Om in het informatiebombardement van alle klassieke en nieuwe media de doelgroep te bereiken en daarmee een band op te bouwen, moeten we terug naar de kern van marketing: het toevoegen van waarde. Anno nu is dat in de vorm van content. Met goede content bereik je de klant en bind je hem aan je merk. Meer informatie over Head Office vindt u hier.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 8 , 15:00 - November 12 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 8 , 15:00 - December 10 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 12 , 15:00 - December 10 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy