

Gratis een cursus volgen op het gebied van marketing ? Meld u direct aan via deze link: Volg Gratis Cursus. U kunt ook een gratis kennis event, congres of bijeenkomst volgen. Aanmelden hiervoor kan via deze link: Volg Gratis Kennis Event
Marketing Automation is voor veel organisaties nog een vrij onbekende term. Toch loont het de moeite om meer te weten te komen over Marketing Automation. Al is het alleen maar omdat dit één van de marktsegmenten is die momenteel het snelst groeit (sinds 2011 groeit deze markt elk jaar met vijftig procent). Wat is Marketing Automation en hoe kan uw organisatie hiervan profiteren?
Wat is Marketing Automation?
Een definitie van Capgemini: “Marketing Automation staat voor het helpen van prospects in het aankoopproces door het automatiseren van relevante content met als doel om leadconversie te verhogen.” Volgens Capgemini kan Marketing Automation opgesplitst worden in drie hoofdactiviteiten:
1. Het opbouwen van (digitale) profielen:
Welke webpagina’s bekijkt uw prospect, welke e-mails vindt hij interessant, voor welke evenementen heeft hij zich geregistreerd?
2. Het opzetten van relevante campagnes / content
Verstuur content (informatie) waar uw prospect ook echt op zit te wachten.
3. Het converteren en prioriteren van leads:
Stuur leads die voldoende interesse tonen door naar sales. Voorzie leads die nog niet zo ver zijn van extra relevante content.
Het proces ziet er als volgt uit:
Marketing Automation-systemen zijn dus ontworpen om leads (digitale profielen) op een meer constante manier te onderhouden. Zodra de leads met behulp van relevante campagnes en relevante content ‘opgewarmd’ zijn, kunnen ze omgezet worden in daadwerkelijke klanten.
Marketing Automation en inbound marketing
Als u gebruik wilt maken van een Marketing Automation-oplossing, dan is het belangrijk dat u al bestaande leads heeft en deze blijft genereren op basis van inbound marketing. Met behulp van inbound marketing kunt u er namelijk voor zorgen dat potentiële klanten naar u toekomen. Door relevante en interessante informatie (content) te delen, probeert u in contact te blijven met deze potentiële klanten.
Profiteren van Marketing Automation
Maakt u op de juiste manier gebruik van Marketing Automation, dan kost het uw organisatie minder moeite om leads om te zetten in nieuwe klanten. Een ander voordeel dat het gebruik van dit soort systemen met zich meebrengt, is volgens Amerikaans onderzoek een inkomstengroei van ten minste tien procent. Daarnaast kan het percentage leads dat wordt omgezet in sales verhoogd worden van twintig tot wel vijfenzeventig procent. Verder blijkt dat gebruikers van Marketing Automation-tools de hoogte van het aantal conversies met drieënvijftig procent zien stijgen.
Wat kost Marketing Automation?
Voorheen waren dergelijke Marketing Automation-oplossingen slechts weggelegd voor grote multinationals die zich deze systemen konden veroorloven. Door de opkomst van wat meer laagdrempelige, alternatieve oplossingen is Marketing Automation tegenwoordig ook bereikbaar geworden voor kleinere bedrijven.
Iets voor u?
Overweegt u ook gebruik te gaan maken van een Marketing Automation-oplossing? Er zijn verschillende aanbieders van Marketing Automation-systemen waar u uit kunt kiezen. Hubspot, Marketo, Infusionsoft en Eloqua zijn momenteel de grootste spelers op dit gebied. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan vijftig procent van het marktaandeel. Toch zijn er ook een aantal alternatieve oplossingen, zoals Act-On, die de laatste tijd snel een opmars maken in de Marketing Automation-wereld. Welk systeem u kiest, hangt veelal af van uw budget en van uw wensen. Wilt u hier meer over weten, neem dan gerust contact met ons op.
Bron: Alex Steg – Say X
About the author /
ContentXperience
Copywriters, (inbound) marketeers, webdesigners, grafisch ontwerpers, video- en animatiespecialisten; we zitten in ons pand in Arnhem allemaal bij elkaar. We voeren opdrachten en campagnes dan ook van a tot z uit: van brainstorm en strategisch plan tot de oplevering van complete websites, video’s, whitepapers en andere contentvormen. Consistent en voor u extra overzichtelijk! Meer informatie over ContentXperience vindt u hier.
Leave a reply Cancel
Gratis Training Volgen? Het kan!
Download gratis de training van uw voorkeur en start vandaag nog !! Al deze trainingen zijn gratis !Evenementenagenda
Post HBO Contentstrategie
16 January 2020 , 15:00 - 19 March 2020 , 21:00Cursus Content Marketing Management
13 February 2020 , 15:00 - 12 March 2020 , 21:00
Gratis Kennis Events & Tours !
Wilt u gratis een Kennistour, Congres of Kennissessie bijwonen? Het kan bij UBS!Een (business) snapchat geofilter maken in 6 stappen
27 November 2019 By Jeroen Huynen5 valkuilen bij het schrijven van een webtekst
8 November 2019 By Content BeheerVacature EventMarketeer
23 September 2019 By CMM Content Marketing
Bouw in 8 stappen je eigen content marketingplan!
14 February 2017 By Andre BisschopVerschillende media inzetten? Gebruik het PESO-model!
18 October 2017 By Happy Idiots
Nieuw Contentmodel: van awareness naar loyalty!
15 August 2016 By LBLDe verschillen voor B2C en B2B in contentmarketing!
23 June 2015 By Supair Marketing
Terugblik MTC Event CMM Academy
Categories
- Algemeen (368)
- Big data (18)
- Commercieel (24)
- Content Curatie (42)
- Content Management (146)
- Content Marketing (306)
- Content Strategie (262)
- Downloads (15)
- Inbound Marketing (189)
- Marketing Automation (88)
- Online Leadgeneratie (141)
- Online Marketing (188)
- Search (63)
- Social Media (108)
- Storytelling (77)
- Vacatures (3)
- Video (12)
1 Comment
Ik denk dat je kon LeadSquared Marketing Automation (http://bit.ly/1noVIAM) toe te voegen aan de lijst. De meeste op de gemeenschappelijke vraagt van een marketing automation oplossing en is geprijsd voor kleine bedrijven. Doen check it out.