Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Marketing, Search

Ook content-overloaded? Dan is het hoog tijd voor een systeem

0

Door de opkomst van content marketing wordt er steeds meer content geproduceerd. Maar al die content moet natuurlijk ook gelezen worden! Als professional zijn er voor mij steeds meer bronnen met interessante artikelen te vinden. Hartstikke leuk natuurlijk, bijzonder leerzaam ook, maar hoe haal ik nou de krenten uit de pap? 

Zelf houd ik mijn vak voor een deel bij door interessante blogs en websites te lezen. Dit probeer ik iedere dag te doen, maar met de enorme (wild)groei aan interessante bronnen is het steeds moeilijker om het overzicht te bewaren.

Ik heb geen zin om elke dag één voor één die websites te bezoeken.

Daarnaast heb ik vaak wél tijd (en behoefte) om dagelijks te checken of er nog interessant nieuws is, maar heb ik niet direct tijd om alles helemaal te lezen. Laat staan er meteen iets verder mee te doen. Daarom heb ik een systeem. 

Ad

Verzamel bronnen via RSS

RSS?? Bestaat dat nog, zul je misschien denken? Sterker nog, toen ik mijn vriend en collega Rik eerder deze week vertelde over mijn systeem, hoorde ik hem dat hardop vragen.

Ja, RSS bestaat nog. De technologie is bijna zo oud als het internet zelf, maar is weer bezig aan een nieuwe opmars, volgens mij vooral dankzij het snel groeiende aanbod van content.

Via RSS kun je een feed volgen van de laatste nieuwe posts op blogs en website. Vrijwel alle grote blogs bieden wel zo’n feed aan. Zoek naar het icoontje: rss icon

De feed laad je in in je favoriete RSS reader. Na de gedwongen zoektocht naar een alternatief voor Google Reader (grrrr) ben ik intussen gaan houden vanFeedly.

feedly

Met Feedly heb je een snel en handig overzicht van het laatste nieuws van jouw favoriete websites. Op basis van trefwoorden en abonnementen van andere lezers geeft Feedly ook nog eens nuttige suggesties voor feeds van websites die je nog niet kende. Handig!

Maak je eigen leeslijst

Regelmatig kom ik, via Feedly of gewoon tijdens het surfen, webpagina’s tegen die mijn aandacht trekken, maar waar ik niet meteen tijd voor heb om het hele artikel te lezen. Deze artikelen sla ik op in Pocket.

getpocket

Met pocket maak je je eigen to-read lijstje. Je kunt tags toevoegen en artikelen gemakkelijk delen met anderen. Het fijne aan Pocket is dat het hele artikel voor je wordt gedownload, en ontdaan van alle overbodige opmaak van de bronpagina. Je houdt dus alleen de tekst met afbeeldingen over, waardoor het het heel gemakkelijk leest. 

Ad

Alle handige en interessante links die ik zo door de dag tegenkom, lees ik vervolgens op het moment dat het me uitkomt.

Bijvoorbeeld ‘s avonds op de bank, of in de trein.

Vervolgens bepaal ik wat ik met ieder artikel doe. Sommige vink ik af als gelezen, anderen deel ik bijvoorbeeld via Twitter. Artikelen waarvan ik denk dat ik ze later nog eens nodig heb, sla ik op (ik zelf gebruik Evernote, maar ik overweeg over te stappen naar Google Keep).

Welk systeem je gebruikt, maakt niet zo heel veel uit. Het gaat er om dat je een manier vindt waarop je de bomen blijft zien door het groeiende contentbos. Ik weet van veel mensen dat ze tegenwoordig Facebook ge(/mis)bruiken als soort contentreader door de pages van hun favoriete blogs te lezen. Kan natuurlijk ook

About the author / 

Jeroen Huynen
Jeroen Huynen

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay, een online marketingbureau in Maastricht, en zelf een ervaren marketeer. Jeroen werkt altijd zoveel mogelijk vanuit de 'inbound' filosofie: zorg dat je meerwaarde biedt voor jouw doelgroep zodat je deze aantrekt, in plaats dat je ze lastig moet vallen met jouw boodschappen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 10 , 15:00 - November 14 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 10 , 15:00 - December 12 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 14 , 15:00 - December 12 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad