Algemeen, Content Marketing, Content Strategie, Social Media

Professioneel reageren doe je zo!

0

Als ondernemer of ondernemende blogger wil je jezelf graag bekend maken op het internet. Zit je website goed in elkaar en breng je originele, interessante content naar buiten? Dan ben jij al goed op weg. Maar, om je autoriteit te tonen en je naamsbekendheid te vergroten, wil jij je ook graag mengen in online discussies die gerelateerd zijn aan jouw vak, branche of product.

Ad

Je zult al vast eens gereageerd hebben op een gerelateerd nieuwsartikel, of een blog die voor jou erg interessant was. Heb je van tevoren nagedacht over hoe je zou reageren, welke woorden je zou gebruiken en hoe je eventueel een stelling zou gaan verdedigen of tegenspreken?

Als het voor jou belangrijk is je reputatie hoog te houden en jezelf bekend te maken als autoriteit, kan het verstandig zijn om na te denken over welke reactie je plaatst en hoe je dat doet. Om je op weg te helpen geven we vijf tips. Wat doe je wel/niet bij het reageren op een blog?

Tip 1: wees behulpzaam

Verdedigt iemand in een blog een stelling die in jouw ogen volledig nergens op slaat? Ga dan niet als een tornado door alle argumenten heen om ze met de grond gelijk te maken, maar geef op een constructieve manier aan waarom jíj het anders ziet.

Onderbouw je mening met betrouwbare argumenten en heb je hier zelf ook een artikel over geschreven, verwijs hier dan (subtiel!) naar. Zo hou je ruimte voor een gezonde discussie met een open karakter.

Tip 2: vermijd ‘rare’ taal en fouten

In het tijdperk van MSN was het misschien hip, maar laat je als professional niet verleiden tot woorden als ‘heej’ in plaats van hoi/hallo, ‘me’ in plaats van mijn en ‘jah’ in plaats van ja. Voor de één volstrekt logisch, voor de ander nog een valkuil. Taalgebruik als dit, en ‘domme’ fouten, zijn een bron van ergernis en zullen jouw argumentatie niet ten goede komen.

Tip 3: weet wáár je reageert

Houd rekening met het platform en de schrijver van de blog waar je op reageert. Blogt een 15-jarige over het onderwerp dat jij interessant vindt? Dan reageer je uiteraard anders dan wanneer het verhaal geschreven is door iemand die al tien jaar in het vak zit.

Bevindt de blog zich op een professionele website? Dan is jouw reactie waarschijnlijk nuttiger dan wanneer je het artikel ergens anders tegenkomt. Bedenk je bij iedere blog: voegt mijn reactie iets toe, kan het mij iets opleveren, of heb ik gewoon zin om hier mijn mening over te geven? Je past je reactie aan op wat je bedoeling ermee is.

Tip 4: kies je identiteit zorgvuldig

Kies je identiteit zorgvuldigSoms is het ook wel eens lekker om even rond te vertellen hoe belachelijk je iets vindt. Dit doe je dan niet per se met de doelstelling een discussie te starten, maar gewoon om jouw mening even kwijt te kunnen. Advies: doe dit niet onder jouw professionele naam. Voorbeeld: op Nujij.nl gaan mensen dagelijks helemaal los tijdens het reageren op nieuwsartikelen en blogs. 

Ad

Omdat het vaak ook ‘pijnlijke’ onderwerpen zijn (geloof, politiek, etc.), zijn veel van de reacties hard en wordt er onderling vaak bot op elkaar gereageerd. Het is verstandig om je professionele naam hier niet mee in verband te brengen. Wil je je mening geven en heeft dit verder niets te maken met je bedrijf? Kies dan een andere naam of reageer anoniem.

Tip 5: spam met mate

Pas op met hoe veel linkjes je plaatst in je reacties en hoe vaak je dit doet. Soms kan het relevant zijn om een link te plaatsen, als jij bijvoorbeeld een soortgelijk artikel hebt geschreven, maar mensen zijn er niet altijd bij gebaat om jouw website te bekijken.

Het onnodig (vaak) achterlaten van linkjes kan een grote bron van ergernis zijn en als je hier niet mee uitkijkt, gaat je reputatie van autoriteit naar spammer. Hier zit uiteraard niemand op te wachten. Heb jij ook een waardevolle tip voor mensen die graag reageren op andermans blogs en artikelen? Deel deze hieronder!

Bron: Lianne-Bleumink-Spin, Yargon.

About the author / 

Redactie
Redactie

Content Marketing Management (CMM) is het online platform voor content marketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, content curatie en online marketing trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten. U kunt lid worden van de CMM community door u te abonneren op een van onze social media channels.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 8 , 15:00 - November 12 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 8 , 15:00 - December 10 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 12 , 15:00 - December 10 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy