Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Online Marketing, Social Media

Ready for the holidays? Met deze contenttips gaat het zeker lukken!

1

December: een koude maand vol warmte, ambiance en familiaire gezelligheid. Maar ook een maand vol unieke kansen en mogelijkheden voor jou als ondernemer. De maand december is dan ook dé voedingsbodem in iedere contentkalender van ondernemers die niet achter willen blijven en hun laatste slag van dit jaar willen slaan!

Hoe zit dat eigenlijk bij jou? Hoe ga jij jouw klanten dit keer meenemen in jouw feestdagen campagne? Hoe zit het met jouw marketing inzet gedurende deze periode? Is jouw online marketing inzet ‘Holiday Proof’?  

Ad

Is jouw online marketing inzet ‘Holiday Proof’? – Doe de checklist

Natuurlijk hebben we niet allemaal het reclamebudget zoals in het voorbeeld van Centraal Beheer Achmea. Maar dit betekent niet dat we de feestdagen maar gewoon aan ons voorbij moeten laten gaan. Er zijn genoeg manieren om aandacht te besteden aan de feestdagen en hier als ondernemer op in te spelen, zonder dat het veel tijd en moeite kost. Het is goed om hier van te voren over na te denken, zodat de content op tijd klaar staat en ingepland kan worden. Onderstaande uitingen bijvoorbeeld van Verkeersschool Tempo zijn erg attent en vergen weinig tijd: een kleine moeite dus!

Een tip hierbij is om te denken aan het gebruik van rechtvrije afbeeldingen en aan het herkenbaar maken van je boodschap (bijvoorbeeld door het toevoegen van je logo).

Niet alleen via social media kun je inspelen op de feestdagen. Er zijn veel meer zaken waar jij als ondernemer rekening mee kunt houden. Yargon heeft speciaal voor jou een checklist gemaakt!

Social media ingepland?

Heb je alle social media berichten rondom de feestdagen ingepland? Wanneer je op 31 januari om 00:00 uur niet zelf je kanalen wilt gaan bijwerken is dit misschien handig om van te voren te doen. Afhankelijk van je business en doelgroep kun je denken aan berichten rondom Sinterklaas, Kerst en/of Oud & Nieuw. Ook alle randzaken zoals aangepaste openingstijden, speciale kortingsacties of bereikbaarheid tijdens de feestdagen kunnen via social media worden gecommuniceerd.

  • Op welke feestdagen speel je in?
  • Wat wil je communiceren?
  • Staat de content klaar?
  • Is alles voor het juiste moment ingepland?

Mailing klaarstaan?

Nieuwsbrieven of mailings worden vaak ingezet rondom de feestdagen. Hiermee kun je je doelgroep op de hoogte brengen van bijvoorbeeld nieuws en aanbiedingen. Denk van te voren vast na over de zaken die je opneemt in je nieuwsbrief. Ook deze kun je namelijk voor de publicatiedatum al klaarzetten. Denk hierbij aan de periode wanneer je de mailing wilt verzenden. Wanneer je bijvoorbeeld je kerstproducten onder de aandacht wilt brengen is het handig om dit op tijd te doen, maar overdrijf niet. Maak hierin een gerichte keuze en denk vanuit je doelgroep.

  • Welke zaken neem je op in de nieuwsbrief?
  • Wanneer ga je de mailing verzenden?
  • Staat de mailing klaar op tijd?

Ad
Check hierbij ook altijd of de mailing goed is verzonden! Afhankelijk van het mailing systeem dat je gebruikt kan het voorkomen dat je mailing niet goed is verzonden. Het zou zonde zijn als je hier te laat achter komt. Extra tip: wens ook jouw klanten/relaties fijne feestdagen!

Aangepaste openingstijden?

Tijdens de feestdagen moet je bereikbaar zijn voor je klanten! Wanneer je een webshop hebt moet deze altijd werken en up to date zijn. Bovendien kun je ervoor kiezen om de openingstijden van je helpdesk aan te passen. Heb je een fysieke winkel? Ook dan moet je rekening houden met het feit dat men Sinterklaas/Kerst inkopen doet in de avond. Vergeet overigens niet te communiceren over de eventuele wijzigingen in je openingstijden.

  • Ben je goed bereikbaar tijdens de feestdagen?
  • Wanneer is de doelgroep op zoek naar jouw producten/diensten?
  • Is je doelgroep op de hoogte van wijzigingen in je openingstijden?

Speciale acties?

De feestdagen lenen zich ook uitstekend om speciale (kortings)acties in te zetten. Je kunt hierbij denken aan een actie voor pakjesavond, een algemene actie rondom de feestdagen of een speciale nieuwjaarsactie. Creëer een campagne rondom deze actie, zodat je doelgroep naar de actie toe kan leven (bijvoorbeeld door af te tellen, stapelkorting te geven of door winacties). Heb jij een webshop? Het benadrukken van je leveringssnelheid is dan een goede tip om cadeaustress bij je doelgroep te voorkomen.

  • Ga je speciale acties inzetten rondom de feestdagen?
  • Hoe breng je je doelgroep op de hoogte van deze acties?
  • Is jouw actie uniek en aantrekkelijk?

Prettige feestdagen!

Rest ons verder jou alvast hele fijne feestdagen te wensen en veel succes met de bovenstaande tips. We waarderen het als je dit wil delen in je netwerk! Heb je trouwens nog aanvullingen of andere tips omtrent de feestdagen horen wij het graag in de reacties hieronder!

About the author / 

Redactie
Redactie

Content Marketing Management (CMM) is het online platform voor content marketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, content curatie en online marketing trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten. U kunt lid worden van de CMM community door u te abonneren op een van onze social media channels.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 8 , 15:00 - November 12 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 8 , 15:00 - December 10 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 12 , 15:00 - December 10 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy