Algemeen, Content Marketing, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Social Media, Storytelling

Succesverhaal: virale contentcampagne van een kleine B2B organisatie

2

Als je een campagne voor social media uitzet dan hoop je dat die viraal gaat. Ik hoor het vaak. Want wie wil nou niet “een viral”? Het creëren van een viral wordt zowel onderschat als overschat. We willen het allemaal, maar we weten dat het super moeilijk is. Er is geen succesformule voor, want dan was het makkelijk. Het heeft niet alleen met budget te maken, al kan dat wel een duwtje in de richting geven. Als je het mij vraagt heeft het vooral te maken met vindingrijkheid, connectie met je doelgroep, timing (spontaniteit) maar ook iets wat je niet in de hand hebt. Word het opgepikt of niet? 

Ad

EEN B2B VIRAL

De meeste mensen denken bij een viral aan een actie of campagne die de wereld overgaat en die op de grote nieuwszenders verschijnt. Bekend voorbeeld is de ALS Bucket Challenge. Maar wat heb je daar aan als je een B2B bedrijf bent en alleen in Nederland actief bent? Geredeneerd vanuit de doelgroep kom ik tot het volgende: als iets opgepikt wordt in je doelgroep en je in korte tijd een viraal effect weet te realiseren waardoor je met de viral meer bereikt dan je bijvoorbeeld met een advertentiecampagne zou doen.

Met een kleine B2B Facebook pagina van 220 fans een bereik realiseren van 20.000 (vakgerelateerde!) mensen. En dat zonder adverteren!

Carpigiani is een distributeur van ijsmachines in Nederland. Ze richten zich op ijssalon houders in de ambachtelijke sector. Een groot deel van deze mensen zit op Facebook. Toen we onze cursus basis ijsbereider wilden gaan promoten was Facebook, naast nieuwsbrief en online nieuwsartikel op de site, dus een logisch keuze. Alleen hadden we een Facebook pagina met 220 fans. Posts bereikten vaak niet meer dan 200 mensen. Daarom bedachten we een actie gericht op delen. Iedereen die onze Facebook actie deelde maakte kans op een gratis cursusplaats in Bologna ter waarde van 1.200 euro.

BUZZ

De actie liep boven verwachting. Uiteindelijk hebben er 184 personen ons bericht gedeeld. Met als gevolg een bereik van boven de 20.000 personen. Hierbij zaten uiteraard een flink aantal positieve reacties tussen. Mooie spin off was dat de actie ons ook meteen 40 extra fans (van 220 naar 262) op Facebook heeft opgeleverd! Met advertising via Facebook hadden we deze aantallen nooit gerealiseerd.

B2B viral Carpigiani

GEHEIM WAPEN

Of iets opgepikt wordt, heb je niet in de hand. Je kunt het toeval wel een handje helpen. Toen we de actie uitgezet hebben heb ik Vakblad IJs benaderd met de vraag of zij de actie ook wilden delen op hun Facebook pagina (waar veel ijsbereiders op zitten). Toen zij dit ook op hun Facebook pagina deelden toen kregen een extra boost met nog veel meer shares en likes.

VOOR-HOOFD-NA PRINCIPE

Ad
Natuurlijk stond de actie niet op zich. Centraal stond de link naar een online artikel op de site van Carpigiani waar ijsbereiders zich konden inschrijven voor de cursus. De Deel & Win actie was nbovendien onderdeel van meerdere posts. Dit was het hoofdbericht, maar daaraan vooraf ging een aankondiging en daarna volgen nog een aantal posts die we ingepland hebben zoals bekend making van de winnaar, troostprijs voor iedereen die meegedaan heeft. In de fase hierna is het de uitdaging om met leuke posts de aandacht vast te houden en bezoek te blijven genereren naar de site gericht op inschrijvingen.

Lees meer hierover in mijn blog over het voor-hoofd-na principe.

WAT KUNNEN WE HIERVAN LEREN?

De actie heeft ons veel meer opgeleverd dan we vooraf verwacht hadden. De belangrijkste succesvoorwaarden voor een B2B Facebook actie:

  • Verzin iets leuks (social) dat vakgerelateerd is
  • Maak hier een aantrekkelijk (visueel) bericht van met een duidelijke boodschap waarin je zegt wat de bedoeling is
  • Betrek hier een autoriteit bij
  • Denk campagnematig: maak niet 1 post, maar bedenk meerdere posts hieromheen
  • Last but not least: link in al je posts naar online pagina waar mensen zich kunnen inschrijven

De winnaar van de Facebook actie is inmiddels bekend gemaakt. Hij gaat ook nog eens verslag maken van de cursus in Italië.

Bron: Bart Waterschoot – Aangenaam Anders

About the author / 

Bart Waterschoot
Bart Waterschoot

Marketing gaat voor mij om de verbinding die je maakt met je doelgroep. Dit doe ik door actief de verbinding aan te gaan met je interne organisatie. Hiermee creëer ik draagvlak en inzicht in je positionering en de manier waarop je dit vanuit je organisatie uitdraagt naar je externe doelgroep. Online, via social media maar zeker ook real life. Al 13 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte en creatieve oplossingen en pragmatische plannen van aanpak, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop. Meer informatie over Bart Waterschoot vindt u hier.

2 Comments

  1. Pieter van Diggele 6 November 2015 at 14:09 - Reply

    Leuke social media actie van Carpigiani…maar kun je dit echt bestempelen als content marketing Bart?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 10 , 15:00 - November 14 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 10 , 15:00 - December 12 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 14 , 15:00 - December 12 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy