Algemeen, Content Management, Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Marketing Automation, Online Leadgeneratie, Online Marketing, Search

Waarom Inbound Marketing en Google Adwords een prima koppel vormen!

2

Content marketing is gebaseerd op het aantrekken van bezoekers door het creëren van waardevolle content. Ouderwets adverteren werkt immers niet meer, zo roepen veel marketeers (waaronder ikzelf). Ik geloof oprecht dat de klassieke advertentiemarkt zijn tijd heeft gehad, en dat content marketing de toekomst is.

Toch zijn er vormen van adverteren die zeker nog relevant en toekomstbestendig zijn. Google Adwords is misschien wel het beste voorbeeld. Sterker nog: de combinatie van een goede content marketingstrategie en goede Adwords campagnes kan zelfs heel sterk zijn.

Drie redenen waarom Google Adwords en content marketing heel goed samen kunnen:

1. Zelfde uitgangspunt: gericht op zoekvraag van de potentiële klant.

Zowel content marketing als Google Adwords dwingen je om in te spelen op de zoekvraag (/ informatiebehoefte) van je klant. Het hele concept van content marketing is immers gebaseerd op het creëren van waardevolle content. Waardevol wil zeggen: informatie waar je potentiële klant naar op zoek is. Dat betekent dat het essentieel is dat je een goed beeld hebt van welke informatiebehoefte je klant heeft.

Ad

Ook bij Google Adwords geldt dat de meest succesvolle campagnes (met zoekwoorden met de hoogste kwaliteitsscores) de campagnes zijn die het best aansluiten bij de zoekvraag van je klant. Adwords en content marketing hebben dus veel meer met elkaar te maken dan je op het eerste gezicht zou denken.

2. Keywordanalyse nodig voor zowel Google Adwords als voor content marketing

Voor Google Adwords is het duidelijk dat een goede keywordanalyse essentieel is voor een succesvolle campagne. Natuurlijk moet je letten op concurrentie voor bepaalde zoekwoorden, maar uiteindelijk zijn de beste keywords de keywords die JOUW klant gebruikt in zijn zoektocht naar JOUW oplossing.

Als je eenmaal weet met welke keywords je aan de slag wilt (werk ze zeker uit in een keyword piramide!), dan heb je meteen een heel waardevol hulpmiddel voor je content marketingstrategie. Je wilt immers dat je potentiële klant ook op organische (daar valt ook social media onder) wijze bij je terecht komt. Gebruik die keywords die in Adwords goed presteren dus bij genereren van waardevolle content (webteksten, whitepapers, blogs).

3. Adwords kan vliegende start voor waardevolle content verzorgen.

Ad
Voor iedereen die begint met content marketing zijn de eerste stappen het moeilijkst. Als je een prachtig blog hebt geschreven waarin je je kennis en kunde etaleert, of een verhelderende webtekst, dan heb je nog geen bezoekers! Naast het actief promoten van je content via bijvoorbeeld social media is het ook zeker mogelijk om Google Adwords te gebruiken om je content marketinginspanningen een vliegende start te geven!

Hybride tussen adverteren en content marketing

Google Adwords is in zekere zin een mooie hybride tussen adverteren, en volledig vertrouwen op content marketing. De advertenties zijn immers gebaseerd op de zoekvraag van de gebruiker. Google gebruikt de kwaliteitsscore in Adwords om de meest relevante adverteerder voorrang te geven. De kwaliteitsscore is voor een groot deel gebaseerd op de relevantie van de bestemmingspagina. Goede, relevante content is dus essentieel voor een succesvolle Adwords campagne, en een goede Adwords campagne kan de juiste kickstarter zijn voor een succesvolle content marketingstrategie!

About the author / 

Jeroen Huynen
Jeroen Huynen

Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay, een online marketingbureau in Maastricht, en zelf een ervaren marketeer. Jeroen werkt altijd zoveel mogelijk vanuit de 'inbound' filosofie: zorg dat je meerwaarde biedt voor jouw doelgroep zodat je deze aantrekt, in plaats dat je ze lastig moet vallen met jouw boodschappen.

2 Comments

  1. Paul Hassels Monning 17 May 2015 at 23:36 - Reply

    Eens. Sommige inbound puristen willen nog weleens doorslaan in hun voorliefde voor inbound marketing. Ze verklaren elke vorm van reclame – en dus ook Google Adwords – tot ongewenste intimiteiten met klant of prospect.

    Onzin! Juist vanuit de inzichten uit Google Adwords is het mogelijk veel gerichter en slimmer te werken aan organische, inbound vindbaarheid (en dus conversie naar leads). Voor wie meer wil lezen over die kruisbestuiving tussen SEA en SEO: http://www.dutchmarq.nl/geen-geduld-voor-inbound-marketing/

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    October 10 , 15:00 - November 14 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    October 10 , 15:00 - December 12 , 21:00
  3. Cursus Content Marketing Management

    November 14 , 15:00 - December 12 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad