Content Marketing, Content Strategie, Inbound Marketing, Online Marketing

Waarom Inbound van Outbound marketing wint

3

Uit onze blogartikelen kun je wel opmaken dat we enorme voorstanders zijn van inbound marketing. Dit betekent dan ook dat we bewust niet kiezen voor een push strategie, maar een pull strategie. We willen dat potentiële klanten ons vinden (pull) in plaats van dat we hen (ongevraagd) benaderen (push). Outbound marketing staat gelijk aan push marketing, ofwel dwingende, veelal dure traditionele marketing tactieken, zoals cold calling, direct mail en reclame op print en televisie.

Eerst oriënteren, dan kopen
Anno 2014 kun je mensen niet meer overhalen met een reclame boodschap. De manier waarop aankopen worden gedaan is namelijk veranderd. Potentiële kopers oriënteren zich vaak eerst op het internet: ze gaan op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Dit zorgt ervoor dat inbound marketing tactieken zoals zoekmachine optimalisatie (SEO), social media en content creatie steeds belangrijker worden.

Ad

Waarom inbound marketing wint
In dit artikel lees je interessante feiten waaruit blijkt dat inbound van outbound marketing wint. Deze feiten heb ik verkregen uit de infographic van Voltier Digital die de voordelen van inbound marketing ten opzichte van outbound marketing op een rijtje heeft gezet.

  1. 200 miljoen Amerikanen hebben hun telefoonnummer in het ‘Do Not Call’ register staan.
  2. 91% van e-mailontvangers schrijft zichzelf uit na het ontvangen van een spam e-mail.
  3. 84% (van 25 tot 34-jarigen) klikt een favoriete website weg vanwege opdringerige of irrelevante reclame.
  4. 86% van de mensen zapt bij televisie reclames.
  5. 44% van direct mails wordt nooit geopend.
  6. Het gemiddelde budget voor zakelijke blogs en ​​social media is bijna verdubbeld in de afgelopen twee jaar.
  7. De groep marketeers die stelt dat Facebook belangrijk is voor het bedrijf, is de afgelopen twee jaar met 83% gestegen.
  8. 2/3 van de marketeers zegt dat hun zakelijke blog van belang is voor het bedrijf.
  9. 41% van B2B-bedrijven heeft een klant via Facebook verkregen.
  10. 57% van de bedrijven heeft een klant via hun zakelijke blog verkregen, 42% via Twitter en 57% via LinkedIn.
  11. De kosten per lead zijn bij Inbound marketing 62% minder dan bij traditionele outbound marketing.
  12. 55% van bedrijven met een zakelijk blog meldt dat de kosten van een lead via het blog minder zijn dan de gemiddelde kosten van een lead.
  13. 47% van bedrijven die social media gebruikt, geeft aan dat de leads uit social media minder kosten dan de gemiddelde kosten van een lead.
  14. 47% van de respondenten geeft aan dat de kosten voor een lead via een vakbeurs boven het gemiddelde liggen.
  15. 27% van de respondenten stelt vast dat de kosten voor leads via direct mails boven het gemiddelde liggen. Dit geldt ook voor telemarketing (21% van de respondenten).

stapel_oud_papierHopelijk helpen de bovenstaande feiten om de waarde van inbound marketing te zien. Inbound marketing betekent investeren in een duurzame, online basis waar je altijd leads mee blijft genereren. Een blog in Google verdwijnt namelijk niet, maar een folder in de brievenbus ligt al snel op de stapel oud papier!

Praktijkvoorbeeld

Ad

Hieronder nog even een kort praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat outbound marketing minder duurzaam en effectief is. Kortgeleden startte een groot telecombedrijf een omvangrijke reclame actie. Er werd een dure folder ontworpen waar de aanbieding met grote letters (zeg maar ‘schreeuwerig’) op vermeld stond. Vervolgens werden er duizenden exemplaren gedrukt en verspreid in de grootste steden van Nederland door jongeren op de fiets. De folders werden bij mensen in de handen gedrukt, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk niet eens interesse hadden in een telecom aanbieding. Zonde toch? Want in hoeverre is een dergelijke outbound actie effectief? Bovendien is deze actie niet meetbaar, want hoeveel mensen hebben de actie nou echt bekeken? Met inbound marketing kun je de effectiviteit van marketingacties wél meten en trek je mensen aan die daadwerkelijk interesse hebben.

 Welk van de bovenstaande feiten heeft voor jou de meeste waarde? Ik kijk uit naar je reactie!

Bron: Leonie van de Wolfshaar – Heuvel Marketing

About the author / 

Heuvel Marketing
Heuvel Marketing

Sinds 2008 helpt Heuvel Marketing haar opdrachtgevers met het verstevigen van hun online reputatie en het genereren van kwalitatief hoogwaardige salesleads. Om aantoonbaar resultaat voor onze klanten te kunnen realiseren, maken wij gebruik van HubSpot. Hubspot is dé toonaangevende producent van inbound marketing software wereldwijd. Meer dan 9.000 ondernemingen uit meer dan 46 landen maken gebruik van HubSpot. Vanaf mei 2010 is Heuvel Marketing als eerste Nederlandse onderneming officieel Hubspot Partner. In februari 2012 werd Heuvel Marketing Silver Partner van HubSpot. Sinds november 2012 is Heuvel Marketing Certified Gold Partner van HubSpot. Meer informatie over Heuvel Marketing vindt u hier.

3 Comments

  1. Jan 26 March 2014 at 22:42 - Reply

    Ik had dit min of meer al langer zo in mijn hoofd , maar ben nu toch van deze cijfers geschrokken.

  2. Jack 28 March 2014 at 13:28 - Reply

    Niemand twijfelt aan de waarde van inbound. De stapeling van getallen is wat tendentieus. Dat 44% mail ongeopend weggooit geloof ik wel. Maar hoeveel digitale mail wordt niet gezien? Dat de gemiddelde kosten per lead inboundwise lager liggen, geloof ik wel, maar het gaat om het aantal leads, om de conversie en om de opbrengst. Als je die in- en outbound kunt vergelijken, heb je iets te melden. Met dit artikel bekruipt me het gevoel dat traditionele verkooppraatjes me ook altijd al gaven. Wat is daar inbound aan?

  3. Ferdi 19 June 2014 at 21:24 - Reply

    Dat inbound marketing toegevoegde waarde biedt is me duidelijk, maar het blijft belangrijk om je zelf vindbaar te maken en er zijn maar een beperkt aantal plekken per keyword(s), of je nu kiest voor short of long tail.
    Inbound marketing is echt interessant maar niet als enige marketingtool. Je hebt ook echt externe partijen nodig om je marketingdoelstellingen te bereiken.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS Meest recente vacatures

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.
Ad

Evenementenagenda

  1. Branded Content Strategie (Cursus)

    March 14 , 15:00 - April 11 , 18:00
  2. Post HBO Contentstrategie

    March 14 , 15:00 - May 23 , 21:00

Terugblik MTC Event CMM Academy

Ad